تاریخ انتشار : دوشنبه 7 فروردین 1402 - 0:54
کد خبر : 120311

وحشتی که از یک انسان کافر داشتم، الان ندارم

وحشتی که از یک انسان کافر داشتم، الان ندارم

آیت الله محقق داماد با تاکید بر اهمیت آشنایی با دیگر جوامع و فرهنگها گفت: آشنایی های من با جوامع و فرهنگهای دیگر از طریق مسافرت های سالانه ای که داشتم، دو سویه مثبت و منفی داشت. اقتصاددان: بخش هایی از اظهارات وی در گفتگو با سالنامه سازندگی بدین شرح است: *در توضیح مثال منفی

آیت الله محقق داماد با تاکید بر اهمیت آشنایی با دیگر جوامع و فرهنگها گفت: آشنایی های من با جوامع و فرهنگهای دیگر از طریق مسافرت های سالانه ای که داشتم، دو سویه مثبت و منفی داشت.

اقتصاددان: بخش هایی از اظهارات وی در گفتگو با سالنامه سازندگی بدین شرح است:

*در توضیح مثال منفی باید بگویم وقتی در یکی از سفرهایم فقهای یهودی را دیدم . در میان آنها کسانی بودند که فقه بسیار تلخی داشتند. آنجا متوجه شدم هشداری که قرآن علیه روحانیون می دهد، علیه این دسته از روحانیون یهود است که دین را برای انسانها سخت کرده اند طوری که هیچکس آرزو نمی کند متدین شود و اگر کسی متدین بشود، زندگی فردی و جمعی اش تباه میشود.

* یکی از تجربیات فوق العاده جالب و جذاب سفرهایم آشنایی با علمای دانشگاهی مسیحی فارغ از دینی که دارند، بود. قبلا در ایام جوانی که هنوز دنیادیده نشده بودم و مطالعات تطبیقی ام را آغاز نکرده بودم، تقسیم مردم به مومن و کافر را امری مسلم می‌دانستم. چیزی که در برخی فتاوای مشهور هم فرض ثابت گرفته شده و متاسفانه همچنان می‌شود.

* واقعا الان نگاه می کنم می بینم بسیاری از مسیحیان از آن نظر که مسیحی اند و نه سیاسی، چقدر انسان های خوبی هستند و نیز یهودیان مهربان زیادی دیده ام. در جریان نشستها ، همایش ها و سفرهای علمی که می‌روم، مراودات زیادی با دانشمندان مسیحی و یهودی دارم. بنابراین طبیعی است که آن وحشتی که قبلا از یک انسان کافر داشتم، امروزه دیگر ندارم.

* من سالهاست که در کنار کارهای تخصصی حقوقی خود، وقتم را صرف مبارزه با جهل مقدس کرده ام و همه کارهای عمومی ام را روی روشنگری و مبارزه با جهل مقدس گذاشته ام. در این مدت، سعی کردم این نکته را برجسته سازم که معرفت داشته باشیم و به جای اعتقاد ، فکر بنشانیم. در این صورت است که به جای اینکه بگوییم من معتقدم، می گوییم من فکر میکنم و اگر چنین بگوییم، می توانیم با دیگری گفتگو کنیم. در حالی که اگر بگوییم من معقتدم ، نمی توانیم با هیچ کس گفتگویی داشته باشیم. چرا که اعتقاد ، راه گفتگو را می بندد و این تفکر است که راهگشای گفتگو است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....