تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1402 - 9:23
کد خبر : 142646

وجدان بیدار و قضاوت عادلانه در حوادث اخیر فلسطین

وجدان بیدار و قضاوت عادلانه در حوادث اخیر فلسطین

مهدی ثالثی با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : پس از عملیات پیش دستانه حماس در عملیات غافلگیر کننده طوفان الاقصی ، شاهد قضاوت ها و موضع گیری های مختلفی در صحنه جهانی و داخلی بوده ایم . ۳ موضع گیری در خارج از کشور تاکنون مشاهده گردیده . اکثر کشورهای اروپایی به سرکرده گی

مهدی ثالثی با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :

پس از عملیات پیش دستانه حماس در عملیات غافلگیر کننده طوفان الاقصی ، شاهد قضاوت ها و موضع گیری های مختلفی در صحنه جهانی و داخلی بوده ایم . ۳ موضع گیری در خارج از کشور تاکنون مشاهده گردیده . اکثر کشورهای اروپایی به سرکرده گی آمریکا عملیات حماس را محکوم و آن را یک تجاوز آشکار نامیدند و نه تنها دفاعی از مردم مظلوم فلسطین خصوصا کشته شده گان زن و کودک نکردند بلکه وقیحانه اعلام نمودند بایستی از هرگونه کمک مالی و نظامی به صهیونیست ها چشم پوشی نکرد و حتی آمریکا پا را از شعار فراتر گذاشت و ناو هواپیمابر خود را به منطقه اعزام نمود. برخی از کشورهای دیگرهم مثل ترکیه و عربستان بیطر فانه رفتار کرده و طرفین را به خویشتنداری دعوت کردند . دسته سوم کشورهای حامی فلسطین و گروههای مقاومت بودند که در راس آنها جمهوری اسلامی بوده که ابایی از طرفداری و شادمانی در حمایت از عملیات حماس بر علیه صهیونیست ها نداشتند و البته می دانند این حمایت های آشکار دارای هزینه فراوانی اعم از سیاسی و اقتصادی و حتی شاید نظامی برای کشور دارد .
تا اینجای مطلب کاری به موضع گیری های دولتمردان و حاکمان کشورها نداریم . بلکه قضاوت ما در خصوص مردم دنیا و مردم کشور خودمان می باشد . در همان کشورهایی که دولت آنها مدافع صهیونیست ها بودند بویژه آمریکا، شاهد تظاهرات مردمی در برخی از ایالت های آن بودیم که کشتار مردم فلسطین را محکوم و آن را جنایت بر علیه بشریت نامیدند و حتی دامنه این محکومیت در برخی از کشورهای اروپایی به چشم می خورد . و به صورت چشمگیری این محکومیت توسط مردم عرب زبان در اقصی نقاط مختلف مشاهده شد و حتی نسبت به پیروزی حماس جشن گرفتند.

اما قسمت اصلی مطلب بنده قضاوت ها و موضع گیری های هموطنان بوده و در داوری بین اسرائیل و فلسطینی‌ها نگاه متفاوتی داشتند .عده ای به دلیل نارضایتی از عملکرد دولتمردان و یا نهادهای حاکمیتی کشور بخصوص در بخش اقتصادی نه تنها حمایتی از اقدام حماس نکردند بلکه حتی از محکوم کردن عملیات توفان‌ الاقصی علیه اسرائیل، نیز ابایی نداشتند و قضاوت خود را بر اساس نارضایتی بنا گذاشتند و نوعی ضدیت با فلسطینی‌ها را بروز دادند که اصلا از یک فرد عاقل و انسان دوست این انتظار نمی رفت . اما گویی این افراد درک و توانایی برای تفکیک مسائل مختلف از یکدیگر را ندارند و با واژه اخلاق و انسانیت آشنا نیستند. این عدم تعادل رفتاری و قضاوت ناعادلانه را حتی برخی خاخام ها و یهودیان هم قبول نداشتند .نکته مهم این است که حتی ما ازکشته شدن زنان و کودکان اسرائیلی هم که بر اساس واکنش حماس در برابررفتارهای متجاوزانه و اشغال گرانه مقامات صهیونیستی رخ داده خوشحال نیستیم ولی شرافت و انصاف در بیان حقایقی است که هر فرد عاقل و بشر دوستی باید درقضاوت های خود در برابر ظلم و اشغال متجاوزان صهیونیستی به فلسطینی ها را داشته باشد . بحث انتقاد از عملکرد و مشکلات موجود نبایستی بهانه ایی برای دفاع از ناحق باشد .البته در مقابل این عده تعداد زیادی از هموطنان بودند که بر اساس حس بشر دوستانه موضع گیری کرده و کشتار مردم بیگناه را محکوم کردند و از همه مهمتر حتی منتقدینی بودند که هرچند مطالبی تاکنون در نقد از مقامات و عملکرد آنها داشته اند ولی وقتی پای انصاف و وجدان به میان می آید ، قضاوتها عمدتا بشر دوستانه و در دفاع از مظلومیت فلسطین ها بوده و این همان چیزی است که از یک وجدان بیدار انتظار می رود. درود بر انسانهایی که شرافت خود را فدای مجادلات سیاسی نکرده و حقایق را همانگونه که هست بیان می کنند .

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....