تاریخ انتشار : یکشنبه 19 شهریور 1402 - 9:25
کد خبر : 138674

واکنش بازار سهام به تحرکات بازار‌های موازی

واکنش بازار سهام به تحرکات بازار‌های موازی

بورس تهران روز شنبه با افت تراز شاخص‌های اصلی و افزایش صف‌های فروش سهامی مواجه بود. خروج نزدیک به هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام با رشد قیمت طلا و ارز در بازار آزاد و عرضه اولیه صندوق سرمایه‌گذاری خودرویی نشان‌دهنده کوچ سرمایه حقیقی در اولین روز معاملاتی این هفته بود. اقتصاددان: بازار

بورس تهران روز شنبه با افت تراز شاخص‌های اصلی و افزایش صف‌های فروش سهامی مواجه بود. خروج نزدیک به هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام با رشد قیمت طلا و ارز در بازار آزاد و عرضه اولیه صندوق سرمایه‌گذاری خودرویی نشان‌دهنده کوچ سرمایه حقیقی در اولین روز معاملاتی این هفته بود.

اقتصاددان: بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد افت تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت ریزش تراز شاخص کل بود. دیروز بر خلاف پیش بینی تحلیل‌گران در خصوص تداوم رشد تراز شاخص‌های اصلی بازار سهام با تغییر ارز مبنای محاسباتی قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس های کالایی و مبنا قرار‌دادن دلار حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران به عنوان نرخ ارز مبنا، شاخص‌های اصلی بازار سهام افت تراز داشتند که برخی از فعالان بازار سهام آن را ناشی از تأثیر اولیه رشد قیمت طلا و ارز در بازار آزاد دانستند.

روز شنبه، شاخص‌های سهامی فرابورس ایران نیز تماماً قرمزپوش بودند و شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به ۳۳ صدم درصد بود؛ در بازار فرابورس ایران رقم ۹۵ صدم درصدی داشت. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص کل هم‌وزن با ۲٫۰۶ درصد ریزش به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص بازار دوم با ۱٫۰۷ درصد افت تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت لاستیک و پلاستیک با ۸٫۵ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت فعالیت‌های هنری با ۴٫۷ میلیارد تومان و صنعت محصولات چوبی با ۰٫۳ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۱۶۹٫۵ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۱۴۷ میلیارد تومان و صنعت فرآورده‌های نفتی با ۱۱۵٫۱ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

طی معاملات شنبه تنها دو صنعت عرضه آب، برق و گاز و خرده فروشی رشد تراز شاخص داشتند. بیشترین افت تراز در بین شاخص صنایع بورسی به صنعت ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی تعلق داشت. در بین صنایع سنگین بازار سهام نیز صنعت خودرو و ساخت قطعات، صنعت انبوه‌سازی و صنعت فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی بیشترین ریزش تراز را تجربه کردند.

روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

بازار سهام مدتی است که رکود معاملاتی سنگینی را تجربه می‌کند و حتی با ورود سیگنال‌های مثبت به بازار، شاهد رشد قابل توجهی در ارزش معاملات خرد نبودیم. در ۱۰ روز معاملاتی قبل از روز شنبه که شاخص‌های سهامی به صورت متداوم رشد تراز داشتند؛ ارزش معاملات خرد به سطح ۸ همتی دست نیافت. حال با ریزش شاخص‌های سهامی در روز شنبه شاهد کاهش ۲۱ درصدی ارزش معاملات خرد به نسبت روز سه‌شنبه هفته قبل بودیم.

جریان پول حقیقی روز شنبه در سهام، با افزایش ۸ برابری شدت خروج پول حقیقی روز سه‌شنبه همراه بود. بازار سهام، روز سه‌شنبه ۱۱۸ میلیارد تومان از مالکیت کد‌های حقیقی را از دست داد و ۲۸۲ میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت وارد شد. در معاملات روز شنبه روند خروج جریان پول حقیقی شدت یافت و برآیند جریان پول حقیقی در سهام به منفی ۹۴۶ میلیارد تومان رسید و از سوی دیگر نیز ۵۶ میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت اضافه شد.

ارزش صف‌های خرید و فروش سهام از ابتدای هفته قبل با رشد صف‌های خرید و ثبات نسبی ارزش صف‌های فروش همراه بود. روز یکشنبه هفته قبل پس از گذر ارزش هر دو سمت به تراز بالاتر از ۳۵۰ میلیارد تومان، بازار سهام به سمت تعادل عرضه و تقاضا و افت ارزش صفوف حرکت کرد. در آخرین روز معاملاتی هفته قبل ارزش صف‌های خرید سهام تا ۲۱۸ میلیارد تومان و ارزش صفوف فروش تا ۲۸۷ میلیارد تومان ریزش کرد. دیروز بازار سهام تغییر جهت داشت و ارزش صف‌های خرید سهام روز شنبه کاهش ۶۲ درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش ۵۶ درصد رشد کرد. با این تفاسیر، ارزش صف‌های خرید به ۸۲ میلیارد تومان نزول کرد و ارزش صف‌های فروش تا ۴۴۸ میلیارد تومان افزایش یافت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از ۲۵٫۷ میلیون تومان روز سه‌شنبه تا ۲۱٫۱ میلیون تومان ریزش داشت. سرانه خرید هر کد حقیقی آخرین بار دوازده روز معاملاتی قبل به این سطح رسیده بود. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی افزایش اندکی داشت و به ۲۵٫۸ میلیون تومان رسید. با این اوصاف پس از دو روز انتهایی هفته گذشته که شکاف سرانه حقیقی به سمت خریدار سنگینی می‌کرد؛ بار دیگر قدرت فروشندگان حقیقی بیشتر شده است.

پیش بینی بورس یکشنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز یکشنبه همچنان از جهت تغییر نرخ ارز مبنای محاسباتی قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس های کالایی و مبنا قرار‌دادن دلار حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران به عنوان نرخ ارز مبنا حمایت می‌شود. با این حال سیگنال‌های منفی و مقاومتی القا شده به بورس نیز اثرگذاری خود را تا حدی حفظ کرده‌اند. سیگنال‌های منفی و مقاومتی پیش‌روی شاخص کل عبارتند از رشد ۱۰ پله‌ای متداوم و بدون اصلاح شاخص‌های اصلی بازار سهام، جذابیت بازار‌های موازی همچون طلا و ارز بازار آزاد با رشد قیمت روز‌های اخیر و پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری بخشی بهین خودرو که همه این سیگنال‌ها به کوچ سرمایه حقیقی از بازار سهام منتهی می‌شوند.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۴ تا ۶ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی و در سطح روز شنبه پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت تداوم خواهد داشت. صفوف خرید سهام اندکی افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۲ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۲۵ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً ریزش تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس کاهش یابد.

واکنش بازار سهام به تحرکات بازار‌های موازی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....