تاریخ انتشار : یکشنبه 12 تیر 1401 - 20:31
کد خبر : 93235

نیمه سرنوشت‌ساز اقتصاد جهانی

نیمه سرنوشت‌ساز اقتصاد جهانی

نیمه نخست سال ۲۰۲۲ با اتفاقات عجیبی همراه بود. شاید مهمترین اتفاق نیمه نخست سال میلادی جاری حمله روسیه به اوکراین و تشدید تب تورم جهانی بود. نرخ تورم در اقتصادهای بزرگ جهان رشدهای پیاپی را تجربه کرد. در این میان گرچه بانک‌های مرکزی در صدد آمدند تا از اثر پول‌پاشی سنگین خود بر نرخ

نیمه نخست سال ۲۰۲۲ با اتفاقات عجیبی همراه بود. شاید مهمترین اتفاق نیمه نخست سال میلادی جاری حمله روسیه به اوکراین و تشدید تب تورم جهانی بود. نرخ تورم در اقتصادهای بزرگ جهان رشدهای پیاپی را تجربه کرد. در این میان گرچه بانک‌های مرکزی در صدد آمدند تا از اثر پول‌پاشی سنگین خود بر نرخ تورم شانه خالی کنند و همه بار را به اختلال عرضه منتقل کنند، اما در نهایت شاهد عقب‌گرد تند بانک‌های مرکزی جهان به خصوص فدرال رزرو آمریکا بودیم. فد با افزایش نرخ بهره‌های ضربتی بازارها را آماده یک فرود سخت ساخته است و تا این‌جا نیز بازارها به پیشواز رکود فراگیر رفته‌اند. نیمه دوم سال میلایی که از جمعه شروع شد از این بابت دارای اهمیت است که اگر هفته‌های پایانی نیمه نخست به نیمه دوم سرایت یابد، سیگنال هراس را برای کل اقتصاد جهانی ارسال خواهد کرد.

سقوط بازارها در نیمه نخست ۲۰۲۲

افت محسوس ارزش سهام و همچنین قیمت کامودیتی‌ها در نیمه نخست سال ۲۰۲۲، توجه‌ها را به خود جلب کرده است. حتی برخی از تحلیلگران علت افت روزهای اخیر بورس تهران را هراس از افت بیشتر قیمت کالاهای پایه مطرح می‌کنند. سقوط قیمت‌ها در بازار فلزات محسوس‌تر از دیگر بازارها است. به نظر می‌رسد تلاش روسیه برای فروش محصولات فولادی خود باعث شده که قیمت‌ها در منطقه افت محسوس داشته باشد و این موضوع در کنار هراس از رکود شدت افت قیمت را بیشتر کرده است. دکتر مس به عنوان شاخصه‌ای که بعضا سلامت اقتصاد دنیا را با آن می‌سنجند بر خلاف انتظارات ماه‌های گذشته حتی سطوح کمتر از ۸ هزار دلار بر تن را نیز تجربه کرد. معاملات این هفته بازار جهانی از اهمیت زیادی برخوردار است. جمعه رشد قیمت سهام آمریکا در روز نخست ماه جولای (ابتدای نیمه دوم) دوباره امید را ایجاد کرده که شاید موج ریزشی سهام تمام شده است و شاید برای دیگر بازارها نیز این سناریو خوشبینی دوباره مطرح شده شود.

دو شاخص مهم برای پیش‌بینی آینده

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،   اما در واقع اصل ماجرا به دو آمار پیش روی اقتصاد آمریکا بازمی‌گردد. پایان هفته جاری آمار بیکاری آمریکا منتشر می‌شود. پس از بهبود چشم‌گیر بازار کار آمریکا در هفته‌های پیاپی، آمار این هفته توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این موضوع از این جهت دارای اهمیت است که دو شاخص اصلی نرخ بیکاری و همچنین نرخ تورم، مورد رصد اعضای فد برای تعیین سیاست‌های پولی است. آمار ضعیف‌تر از انتظار اشتغال آمریکا می‌تواند سیگنالی برای رکود باشد و به عقیده برخی از کارشناسان بانک مرکزی آمریکا را نسبت به تشدید سیاست‌های انقباضی مردد سازد. اما آمار تورم که در هفته آینده منتشر می‌شود فعلا مهمترین شاخص مورد توجه سیاست‌گذاران غربی است. بر این اساس حتی شاید اگر آمار منفی از بیکاری منتشر شود و سیگنال قوی تورم ادامه پیدا کند احتمالا انقباض شدید پولی از سمت فد را شاهد باشیم. رخداد چنین سناریویی که نشان از رکود احتمالی دارد شاید حتی افت بیش از پیش قیمت کالاها را به دنبال داشته باشد. این موضوع طبیعتا برای گروه کالایی بورس تهران می‌تواند سیگنال منفی قوی باشد.

با این حال اگر سیگنال افت تورم از آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ جهان مشاهده شود احتمال کاهش شدت افزایش نرخ بهره و کاهش شدت عمق رکود احتمالی وجود خواهد داشت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....