تاریخ انتشار : شنبه 7 بهمن 1402 - 13:51
کد خبر : 155484

نگرانی از سقوط بیت‌کوین به زیر ۴۰ هزار دلار

نگرانی از سقوط بیت‌کوین به زیر ۴۰ هزار دلار

راه‌اندازی ETFهای نقدی بیت‌کوین در امریکا نمونه بارز رویدادی است که در آن معامله‌گران با شایعه خرید و با انتشار خبر اصلی اقدام به فروش می‌کنند. ضمن اینکه به نظر می‌رسد جریان‌های ورود به این صندوق‌ها تا امروز نتوانسته است فشار فروش موجود در بازار را جبران کند و بیت‌کوین در حال پیگیری روند نزولی

راه‌اندازی ETFهای نقدی بیت‌کوین در امریکا نمونه بارز رویدادی است که در آن معامله‌گران با شایعه خرید و با انتشار خبر اصلی اقدام به فروش می‌کنند. ضمن اینکه به نظر می‌رسد جریان‌های ورود به این صندوق‌ها تا امروز نتوانسته است فشار فروش موجود در بازار را جبران کند و بیت‌کوین در حال پیگیری روند نزولی خود و نزدیک‌شدن به سطح کلیدی ۴۰هزار دلار است. بعد از سال‌ها تلاش، سختگیری و انتظار، درخواست‌های راه‌اندازی ETFهای نقدی بیت‌کوین بالاخره توسط کمیسیون بورس امریکا تأیید شد؛ اما این اتفاق بدون دردسر نبود و در واقع، شکل اعلام این خبر باعث شد از قدرت اثرگذاری آن بر بازار کاسته شود. چند روز قبل از اعلام رسمی خبر تأیید ETFهای نقدی، حساب  X (توییتر سابق) کمیسیون بورس امریکا هک و خبر جعلی تأیید درخواست‌ها توسط این سازمان در آن منتشر شد. این اقدام یک مارپیچ قیمتی دوطرفه به وجود آورد و در ادامه منجر به لیکوییدشدن میلیون‌های دلار موقعیت معاملاتی در بازارهای اهرم‌دار شد. در ادامه نیز، کمیسیون بورس امریکا پس از انتشار اطلاعیه رسمی مربوط به ETFهای نقدی، آن را برای مدتی از سایت خود حذف کرد. دلیل حذف موقت این اطلاعیه انتشار آن در ساعات معاملاتی بورس ایالات متحده بود. طبق برنامه‌های این سازمان، قرار بود اطلاع‌رسانی در این رابطه بعد از پایان ساعات معاملاتی انجام شود. با وجود همه این موانع و مشکلات، قیمت بیت‌کوین روز بعد از اعلام خبر، افزایش سریعی را تجربه کرد و به اوج ۵۰۰/۴۸ دلاری رسید. بیت‌کوین به‌دلیل چرخش سرمایه‌گذاران به سمت ETFهای اسپات جدید، از سوی عرضه‌کنندگان آنها، ازجمله «گری‌اسکیل بیت‌کوین تراست»، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری نهادی مبتنی بر این ارز دیجیتال، با فشار فروش قابل‌توجهی مواجه شده است. پس از کاهش ۲۰درصدی ارزش جفت BTC/USD در مقایسه با بالاترین قیمت در ماه ژانویه (دی) و افزایش حجم معاملات لیکوئیدشده، برخی معامله‌گران انتظار دارد روند نزولی کنونی برای زمان بیشتری تداوم یابد.

   آرتور هیز: ضررهای بیشتری در راه است

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،  آرتور هیز، مدیرعامل پیشین صرافی بیت‌مکس، پس از سقوط قیمت بیت‌کوین به ۰۰۰/۴۰ دلار به‌طور خلاصه گفت: هنوز ضررهای بیشتری در راه است.» کیت آلن (Keith Alan)، یکی از بنیان‌گذاران «متریال ایندیکتورز»، با انتشار نموداری از سیگنال‌های لانگ و شورت از یکی از ابزارهای معاملاتی اختصاصی پلتفرم خود، هشدار داد که اگر خریداران نتوانند قیمت کنونی را از محدوده ۰۰۰/۴۰ دلاری افزایش دهند، می‌تواند انتظار کاهش قیمت به ۰۰۰/۳۸ دلار را داشت. نموداری که حجم نقدینگی سفارشات خرید جفت بیت‌کوین/تتر در صرافی بایننس را نشان می‌دهد، بیانگر علاقه سفارش‌گذاران در محدوده‌ای کمی پایین‌تر از قیمت کنونی و نبود فروشندگان تا محدوده ۰۰۰/۴۴ دلار است. متریال اندیکاتورز همچنین به دسته‌ای از نهنگ‌های بیت‌کوین اشاره می‌کند که ارزش خریدهای مستمر آنها در طول ماه گذشته به ۸۰۰میلیون دلار رسیده است.

ایجاد فشار فروش  به‌دنبال خروج سرمایه از GBTC

جیمز سیفارت (James Seyffart)، تحلیلگر بلومبرگ اینتلیجنس، با ترسیم جریان جاری سرمایه در میان ETF‌های اسپات نوپا، خاطرنشان کرد که هنوز چالش فروش بیت‌کوین از سوی گری‌اسکیل بیت‌کوین تراست وجود دارد. این صندوق با فروش مجموعاً ۶۴۰میلیون دلار بیت‌کوین، تمام سیگنال‌های پیشین مبنی بر کندشدن این روند را نقض کرد. باین‌حال، سیفارت به افزایش سرمایه ورودی به سایر ETFها، به‌ویژه ‌آی‌شیرز بیت‌کوین تراست بلک‌راک اشاره کرد که شاهد ورود ۲۷۲میلیون دلار در آن روز بود. او خاطرنشان کرد: «حجم سرمایه ورودی به ETFهای بیت‌کوین قابل‌توجه است. ورود بیش از ۲میلیارد دلار دیگر امروز. گری‌اسکیل بیت‌کوین تراست هنوز هم کمی بیش از نصف این رقم را به خود اختصاص داده است. حجم کل معاملات ETFها، تنها در ۷ روز معاملاتی معادل ۱۹میلیارد دلار بود.» البته، مارتی‌پارتی، تحلیلگر محبوب در شبکه‌های اجتماعی، به بهبود روند امیدوار است. او در ۲۱ ژانویه (۱ بهمن) گفته بود که باتوجه به اینکه که آشفتگی اولیه پس از راه‌اندازی ETFهای اسپات، جای خود را به یک روند صعودی ثابت‌تر می‌دهد، فروش آنها نیز اکنون باید کاهش یابد. او با انتشار داده‌های لیکوئیدشدن از پلتفرم تحلیل آن‌چین کریپتوکوانت افزود: «با افزایش قیمت به ۵۰۰/۴۲ دلار حدود ۲.۱۳۵میلیارد دلار موقعیت معاملاتی شورت لیکوئید خواهند شد.» مارتی‌پارتی خاطرنشان کرد: «بایننس توجه خود را به ایجاد فشار فروش استقراضی معطوف خواهد کرد که موفو معامله‌گران خرد و خریداران نهادی جدید به آن دامن می‌زند.»

فشار فروش بیت‌کوین ناشی از  سرمایه‌گذاری GBTC احتمالاً پایان یافته است

جی‌پی مورگان در گزارش خود در روز پنجشنبه اعلام کرد که قیمت بیت‌کوین طی دو هفته پس از راه‌اندازی ETF‌های اسپات بیش ۲۰درصد کاهش یافته که عامل اصلی آن ذخیره سود از سوی سرمایه‌گذاران گری‌اسکیل بیت‌کوین تراست (GBTC) است. جی‌پی مورگان پیش از تخمین زده بود که نسبت تخفیف به ارزش خالص دارایی‌ها این صندوق باعث خروج حدود ۳میلیارد دلار سرمایه خواهد شد. تحلیلگران این بانک نوشتند: «باتوجه به اینکه تاکنون ۴.۳میلیارد دلار سرمایه از این صندوق خارج شده است، می‌توان نتیجه گرفت که فشار نزولی بر روی بیت‌کوین از آن کانال تا حد زیادی پایان یافته باشد».

 داده‌های تازه: نهنگ‌ها مشغول خرید  بیت‌کوین در کف‌های قیمتی هستند

داده‌های تاز نشان می‌دهد نهنگ‌ها یا همان آدرس‌هایی که حجم زیادی بیت‌کوین در اختیار دارند، به‌دنبال ریزش اخیر، مشغول خرید بیت‌کوین در کف‌های قیمتی هستند. به گزارش کوین دسک، از زمان شروع معاملات ETFهای نقدی بیت‌کوین در امریکا در تاریخ ۱۱ ژانویه (۲۱ دی)، این ارز دیجیتال حدود ۱۹درصد از ارزش خود را از دست داده و هم‌اکنون به ۹۰۰/۳۹ دلار رسیده است. نهنگ‌هایی که به آنها اشاره شد، در صرافی بیتفینکس (Bitfinex) دیده شده‌اند که یکی از ۱۰ صرافی برتر دنیا از نظر حجم معاملات است. نهنگ‌های بیتفینکس به‌طور کلی به ایجاد نوسان در بازار شهرت دارند.. داده‌های بازار نشان می‌دهد بیت‌کوین ابتدای هفته گذشته در پلتفرم بیتفینکس ۱۰۰ دلار گران‌تر از متوسط قیمت جهانی معامله شده است که اختلاف زیادی محسوب می‌شود. این اختلاف در لحظه نگارش این گزارش ۷۰ دلار است که بالاتر از نرخ خریدوفروش در صرافی‌های بزرگی مثل بایننس و کوین بیس است. بایزانتاین جنرال (Byzantine General)، تحلیلگر فعال در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) در این باره گفته است: «معامله‌گرانی در صرافی بیتفینکس هستند که طی ۳ روز گذشته، پیوسته و بدون وقفه مشغول خرید بیت‌کوین با روش TWAP بوده‌اند و دلیل اختلاف قیمت در بیتفینکس با سایر بازارها هم همین است. تخمین من این است که تاکنون حدود ۵۰میلیون دلار بیت‌کوین انباشت کرده باشند. TWAP  یا قیمت میانگین موزون‌شده با زمان (Time-weighted average price) یک استراتژی معامله الگوریتمی است که از آن برای تقسیم سفارش‌های بزرگ در طول زمان استفاده می‌شود. این روش به معامله‌گر اجازه می‌دهد از نوسان شدید قیمت یک دارایی به خاطر وجود یک سفارش بزرگ جلوگیری کند. خریدهای این نهنگ‌ها ادامه داشته است و این در حالی است که شرایط صرافی ورشکسته FTX و همین طور خروج سرمایه از صندوق بورسی گری‌اسکیل (Grayscale) قیمت را برای اولین‌بار از ماه دسامبر (آذر) به زیر ۰۰۰/۳۹ دلار رساند. این رشد تقاضا برای خرید در کف‌های قیمتی از افزایش میزان استفاده از اهرم‌های معاملاتی در جهت صعود قیمت (لانگ) مشهود است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....