تاریخ انتشار : جمعه 19 آذر 1400 - 21:40
کد خبر : 70304

نگاه تورم به مذاکره‌کنندگان وین

نگاه تورم به مذاکره‌کنندگان وین

مذاکرات وین میان ایران و کشورهای اروپایی و چین و روسیه در حال برگزاری است. در حقیقت مخاطب اصلی ایران، آمریکا است اما به صورت عجیبی همچنان مذاکرات غیرمستقیم به گفتگوی مستقیم با طرف اصلی دعوا یعنی آمریکا ترجیح داده شده است. تاکنون سیگنال مثبتی از مذاکرات منتشر نشده است و شاید حالا بتوان دلیل

مذاکرات وین میان ایران و کشورهای اروپایی و چین و روسیه در حال برگزاری است. در حقیقت مخاطب اصلی ایران، آمریکا است اما به صورت عجیبی همچنان مذاکرات غیرمستقیم به گفتگوی مستقیم با طرف اصلی دعوا یعنی آمریکا ترجیح داده شده است. تاکنون سیگنال مثبتی از مذاکرات منتشر نشده است و شاید حالا بتوان دلیل اوج‌گیری دلار در هفته‌های قبل از شروع مذاکرات تا مرز ۳۰ هزار تومان را بهتر متوجه شد. انگار دلار طولانی شدن احتمالی مذاکرات را به درستی بو کشیده بود.

از همان چند ماه قبل این انتظار وجود داشت که اگر دور نخست مذاکرات وین در دولت رییسی بی‌نتیجه باشد می‌تواند دلار را به ۳۰ هزار تومان برساند و همین اتفاق نیز حالا رخ داده است ولی به نظر می‌رسد اصل ماجرا همچنان باقی مانده است. طرف مقابل رجزخوانی را در مذاکرات آغاز کرده و بعضا اخبار از فرمان آماده‌باش بایدن در صورت شکست مذاکرات وین حکایت دارند و برخی اخبار از رد پیشنهادات ایران در مذاکرات احیای برجام. البته دست ایران نیز خالی نیست و امید ما به تیم مذاکره‌کننده است. طبیعتا این موارد اخبار خوبی برای اقتصاد کشوری که چندین سال به شدت از تحریم رنج می‌برد نیست. همین موضوع که ایران در دور نخست مذاکرات دولت رییسی به دنبال کسب امتیاز حداکثری از طرف مقابل باشد چندان عجیب نبود. شاید بتوان گفت خوشبینی بیش از حدی بود که فکر کنیم ایران بعد از ۵ ماه توقف مذاکرات ایران با همان شرایط قبلی پای میز بنشیند و همچنین طرف مقابل سریعا به پیشنهادات ایران پاسخ مثبت دهد. اما زمان فعلا به ضرر اقتصاد ایران در می‌گذرد. از طرفی این امید وجود دارد که در استراتژی جدید مذاکرات سایر سناریوها نیز مدنظر قرار گیرد.

توافق اقتصادی ایران با آمریکا

به عقیده برخی از کارشناسان ما بیش از اینکه به برجام نیاز داشته باشیم به یک توافق اقتصادی با آمریکا نیاز داریم. این موضوع بر این اساس است که توافق اقتصادی چون منافع طرفین را تامین می‌کند می‌تواند ضمانت بقا را برای توافق ایجاد کند در حالی‌که برجام چون برای طرف آمریکایی نفعی به همراه نداشت نمی‌توانست پایدار باشد. با این حال برخی احیای برجام را تنها راه‌حل در کوتاه‌مدت می‌دانند و به صورت همزمان باید به فکر یک توافق اقتصادی با طرف اصلی مذاکرات بود.

دلار و تورمی که به مذاکرات گره خورده است

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان، گرچه باب میل هیچ‌کس نیست اما نمی‌توان اثر مذاکرات و تحریم را بر قیمت دلار نادیده گرفت. حافظه فعالان اقتصادی ایران از همین ۱۱ سال گذشته نشان می‌دهد که هر زمان تحریم بر اقتصاد ایران آوار و روابط اقتصادی ایران با جهان قطع شده است دلار جهش کرده است. در ادامه جهش دلار نرخ تورم نیز اوج گرفته است. تورم معلول رشد نقدینگی است اما اثر رشد قیمت دلار در بهای تمام‌شده کالاهای وارداتی و شاخص قیمت مصرف‌کننده کاملا مشخص است. در ادامه نیز این چرخه به رشد نقدینگی و تشدید تورم منجر شد و حالا بار سنگین آن بر دوش جامعه ایرانی به خصوص قشر ضعیف سنگینی می‌کند.

برای اصلاح اقتصادی به آرامش نیاز داریم

هیچ‌کس دوست ندارد سرنوشت تورم آینده ایران در وین تعیین شود اما انکار وقایع گذشته خطاست. اقتصاد ایران وضعیت بی‌ثباتی را در پیش گرفته است و حتی احتمال رشد دلار تا سطوح بالاتر نیز وجود دارد. نیاز اساسی اقتصاد ایران به اصلاحات در حوزه‌های مختلف مانند بودجه و بانک کاملا مشهود و غیر قابل رد است اما در کوتاه‌مدت و در این وضعیت ملتهب اقتصادی فرض خوشبینانه‌ای است که تیم دولت بتواند دست به کمترین اصلاحی بزند. بحث بودجه دولت و ارائه لایحه بودجه در هفته آینده به مجلس داغ است ولی با تقریب خوبی می‌توان گفت بسیاری از شعارهای اصلاح بودجه در حد حرف باقی می‌ماند. مشخصا هر اقتصادی در جهان اگر روابط موجود با خارج، تحریم یا قطع شود با مصیبت‌هایی مثل ایران مواجه می‌شود. اگر از ابتدا هیچ رابطه‌ای با خارج نداشته باشد نیز با مشکلات سنگین اقتصادی مواجه می‌شود یا حداقل نباید انتظار رشد اقتصادی و افزایش رفاه را داشته باشد.

با تمام این موارد چشم دلار و تورم در‌ کوتاه‌مدت به مذاکرات دوخته شده است. نیازی به گفتن نیست که با زور و دستور نیز نمی‌توان نه دلار و نه سطح عمومی قیمت‌ها را کنترل کرد. همان‌طور که ناامیدی از دور نخست مذاکرات دلار را به ۳۰ هزار تومان رساند باید به این موضوع توجه شود که سیگنال‌های ناامیدکننده می‌تواند دلار را به سطوح بالاتری نیز بکشاند. اگر در جستجوی دلایل واقعی واکنش هیجانی دلار به مذاکرات هستیم نیز احتمال تنگ شدن طناب تحریم‌ها را باید مد نظر قرار داد. قطعا تیم مذاکره‌کننده بهتر از هر کسی اثر عمل یا مصاحبه‌ها و حرف‌های منتشرشده در رسانه‌ها را بر التهاب اقتصاد ایران، دلار و تورم می‌داند.

بر این اساس کلام ناامید‌کننده‌ از سمت تیم مذاکره‌کننده می‌تواند به رشد دلار و تورم منتهی شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....