تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آبان 1402 - 11:00
کد خبر : 145007

نوسان در روزهای سخت

نوسان در روزهای سخت

بورس تهران در اولین روز کاری هفته به علت واکنش نسبت به جنگ و اخبار حاصله واکنش نشان داد و در نهایت سرخ‌پوش شد؛ اما شرایط در دومین روز کاری هفته تغییر کرد و بازار توانست تا حدودی مثبت شود. طی چند وقت اخیر بورس تهران حال و روز خوشی نداشته و شاخص‌کل از سقف

بورس تهران در اولین روز کاری هفته به علت واکنش نسبت به جنگ و اخبار حاصله واکنش نشان داد و در نهایت سرخ‌پوش شد؛ اما شرایط در دومین روز کاری هفته تغییر کرد و بازار توانست تا حدودی مثبت شود. طی چند وقت اخیر بورس تهران حال و روز خوشی نداشته و شاخص‌کل از سقف تجربه‌‌‌‌‌‌‌شده در اردیبهشت ماه، ۲۳‌درصد افت داشته است.

با افت تراز شاخص کل و ارزش ریالی بازار سهام بورس تهران در کنار افزایش نسبی قیمت دلار در این روز‌ها، ارزش دلاری بازار بورس تهران بار دیگر به یکی از کمترین سطوح خود (به جز بهمن ماه ۱۴۰۱) از زمان ریزش تاریخی سال ۱۳۹۹ رسیده است. ارزش ریالی بورس تهران در انتهای معاملات روز ششم آبان ماه ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۳ درصد کمتر از ارزش ریالی بورس تهران در تاریخ نوزدهم مرداد ماه سال ۱۳۹۹ است. با رشد ارزش دلار در بازار آزاد طی چند ساله اخیر، تفاوت میان ارزش دلاری سال ۹۹ و روز‌های اخیر بیش از این حرف‌ها است. در ششم آبان ماه امسال نیز ارزش دلاری بورس تهران به سطح ۱۳۰٫۸ میلیارد دلاری رسید که به نسبت ارزش دلاری مرداد ماه ۱۳۹۹ بیش از ۶۳ درصد افت کرده است. افت ۶۳ درصدی ارزش دلاری بورس تهران در سه ساله اخیر یعنی؛ نزدیک به ۲۲۶ میلیارد دلار از ارزش بورس تهران آب رفته، درحالی که ارزش دلاری این روز‌ها به ۱۴۰ میلیارد دلار نمی‌رسد. در حال حاضر بورس تهران با ۳۷ درصد از ارزش دلاری تاریخی خود فعالیت می‌کند که در صورت تداوم رشد نرخ دلار در بازار آزاد یا ریزش تراز شاخص کل احتمال کاهش بیش از پیش آن نیز وجود دارد.

 ریسک بازار سرمایه چیست؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  محمد حسین‌زاده، کارشناس بازار سرمایه درخصوص شرایط بازار نوشت: صرف ریسک بازارسرمایه اولین نکته‌ای است که این روزها باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که به دلیل سیاست‌های انقباضی دولت و بانک مرکزی، این مهم بسیار کوچک شده و عملا جذابیت بازارهای مالی از جمله بازارسرمایه را از بین برده و شرایط رکودی را بر آنها حاکم کرده است. اهالی بازارسرمایه برای سرخطی زدن در آن دسته از سهام که گزارش عالی روانه کدال کردند، دست به ماشه بودند؛ اما نقدینگی بسیار کوچکی جهت نوسان‌گیری از این دسته سهام کنار گذاشته شده بود و امید واهی را در دل بازار ایجاد کرد. با توجه به کاهش صرف ریسک و جذابیت ابزارهای با درآمد ثابت (بدون ریسک) عملکرد اینچنینی بازارسرمایه دور از ذهن نبود؛ البته که باید ریسک سیاسی و اتفاقات اخیر را مزید بر علت دانست و توقعی بیش از آنچه اتفاق افتاده را نداشت.گزارش تابستان شرکتهای بازار سرمایه بسیار عالی نبودند؛ اما آنقدر هم بد نبود که ریزش‌های شدید اتفاق بیفتد و در مجموع بازار سرمایه دچار رکود در معاملات است که واکنش‌های اینچنینی با توجه به نقدینگی موجود در بازار عجیب نیست.

باتوجه به تداوم سایه جنگ بر سر بازارسرمایه، سیاست‌های انقباضی دولت و بانک‌مرکزی و همچنین شدت پایین بودن ارزش معاملات، نمی‌توان انتظار عملکردی مناسب از بازار سرمایه داشت. دولت تا جایی که بتواند، سعی می‌کند اوراق خود را به فروش برساند و از این محل تا حدودی تامین مالی انجام دهد، همچنین باید توجه داشت که دولت تا جایی که توانست در فصل مالیات‌ها دریافتی داشت و نرخ حامل‌های انرژی را نیز تا حدودی تعیین تکلیف کرده و همانطور که میدانیم نمی‌تواند کسری بودجه خود را به صفر برساند، به همین جهت بعید به نظر می‌رسد که حداقل در شش ماهه باقی مانده سال جاری به سمت شرکت‌های بورسی دست درازی کند. با کاهش نسبی انتظارات تورمی، باتوجه به سیاست‌های انقباضی فعلی دولت و بانک مرکزی و همچنین کاهش سرعت رشد نقدینگی به نظر نمی‌رسد که دلار صرفا و در نتیجه فروش و درآمد عملیاتی شرکت‌های بورسی در کوتاه‌مدت از نتیجه‌ای این خبر دستخوش تغییر شود.

    بازار از دریچه معاملات

در معاملات روز یکشنبه هفتم آبان ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس تهران ۱۰ هزار و ۱۰۱ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح یک میلیون و ۹۶۱ هزار و ۳۱۳ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۵ هزار و ۸۴۲ واحد در رقم ۶۵۹ هزار و ۱۴ واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با رشد ۱۵۷ واحدی به رقم ۲۴ هزار و ۶۰ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش هزار و ۵۷۹ واحد به سطح ۱۱۶ هزار و ۱۷۹ واحد رسید. روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای نهمین روز متوالی منفی شد و ۲۷۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در این روز نماد خساپا بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن ۴۱ میلیارد تومان بود. پس از خساپا، نمادهای خودرو، فملی، وسدید و بازرگام بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در میان گروه‌ها نیز، خودرو، بانک‌ها و فلزات اساسی بیشترین خروج سرمایه حقیقی را ثبت کردند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای بوعلی، فسبزوار، کی بی‌سی و نیان تعلق داشت.

طی روز یکشنبه شپنا، فملی و فولاد نمادهای سبزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در مقابل نوری، شبهرن و تنوین از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای خاور، بپاس و آریا بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای توسن، ساوه و فروژ بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس این روز نماد خگستر بیشترین تراکنش را داشت و خساپا و خودرو در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز خاور، فزر و نیان بیشترین تراکنش را داشتند. در اولین روز کاری هفته ارزش معاملات کل بازار سهام به ۸ هزار و ۴۸۷ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۴۸ میلیارد تومان بود که ۳ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۲۸ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۴۱۶ میلیارد تومان رسید.

در معاملات این روز نماد خگستر بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۹۵ میلیارد تومان بود. پس از خگستر، خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و خساپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد ثشاهد و خاور در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نیز سهام خودرو با تعداد ۳۹۳ میلیون و ۸۰۴ هزار و ۳۰۱ سهم در صدر قرار گرفته است. خساپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد خگستر و خاور نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

در معاملات یکشنبه، ۶۱ نماد صف خرید داشتند و ۸۳ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۱۲۳۰ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۲۶۶ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۴۳ درصدی به ۶۶۲ میلیارد تومان رسید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....