تاریخ انتشار : جمعه 20 مرداد 1402 - 20:33
کد خبر : 135476

نظام پاداش دهی به کارگران صنعتی منحط است

نظام پاداش دهی به کارگران صنعتی منحط است

دکتر فرشاد مومنی  عضو شورای سردبیری اقتصاددان در مصاحبه با جماران گفت : “تا زمانی که احساس ناامنی و نااطمینانی به حداقل نرسد، امکان غلبه ظرفیتهای دورنگری به کوته نگری فراهم نمی شود. ناامنی فراگیر، ریشه دارترین مانع توسعه در ایران است. هم ناامنی با منشاء طبیعت در ایران بیداد می کند و هم ناامنیهای

دکتر فرشاد مومنی  عضو شورای سردبیری اقتصاددان در مصاحبه با جماران گفت :

“تا زمانی که احساس ناامنی و نااطمینانی به حداقل نرسد، امکان غلبه ظرفیتهای دورنگری به کوته نگری فراهم نمی شود. ناامنی فراگیر، ریشه دارترین مانع توسعه در ایران است. هم ناامنی با منشاء طبیعت در ایران بیداد می کند و هم ناامنیهای با منشاء تعاملات انسانی. اگر کسی توسعه خواه باشد، باید کانون اصلی تمرکزش را از بین بردن ناامنیها قراردهد. اما به واسطه اینکه ما به توسعه پشت کرده ایم، دائما این دو گونه ناامنی، افزایش چشم گیر پیدا می کنند.”

فرشاد مومنی ضمن تشریح ضرورت توسعه خواهی و توجه به افزایش بنیه تولید فناورانه، هشدار داد: اکنون  بحرانهای بزرگ را به شکلهای مختلف و در ابعاد پرتنوع مشاهده می کنیم.

او با انتقاد از برخی روندها که منجر به کاهش شفافیت در ارائه آمارها در ایران شده است، گفت: باید آنچه که با عنوان جذب سرمایه گذاری خارجی معرفی می شود، بررسی شوند تا ببینیم که جذب ارز آنها از خارج و بعد صدور ارز از کانال آنها، چگونه بوده است! در یک نمونه، یک شرکت را در صنایع غذایی ایران، به یک طرف عربی داده اند، بعد اسم آن را جذب سرمایه خارجی گذاشته اند! در حالی که این جابجایی مالکیت است و این در حالی است که ۴۰۰ نمونه تولید کننده داخلی آن را هم داشته ایم! کل پولی که برای تملک آن واحد داده شده ۳۸میلیون دلار بوده است، اما در فاصله ۱۳۹۷ تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ که بانک مرکزی، تخصیصهای دلاری را در سایت خود منتشر کرد، روشن شد فقط در این مدت، بیش از ۳۵۰ میلیون دلار از بانک مرکزی ایران ارز گرفته است! تکان دهنده تر اینکه بیش از ۹۵درصد ارزهایی که این به اصطلاح سرمایه گذار خارجی گرفته ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است!

فرشاد مومنی که در نشست بررسی ضرورتهای توسعه خواهی در ایران در موسسه مطالعات دین و اقتصاد سخن می گفت، با بیان اینکه در این شرایط که با این نارساییها، تلخی ها و فرصت سوزیهایی روبرو هستیم، اندیشه توسعه، می تواند راه برون رفتی ایجاد کند، تصریح کرد: برای کسانی که طی بالغ بر سه دهه گذشته، بحثهای من را دنبال کرده اند، این آگاهی وجود دارد که از آغازین روزهای اجرای برنامه تعدیل ساختاری، یکی از مهمترین مولفه های تلاشهایم این بود که به مسئولین کشور که با نهایت توهم، به اینکه از طریق بسته سیاستی موسوم به تعدیل ساختاری گرهی از کشور بازکنند، دل بسته بودند، گوشزد کنم که برنامه تعدیل ساختاری، برنامه توسعه نیست.

وی با بیان اینکه در کتاب «اقتصاد ایران در دوران تعدیل ساختاری»، تلاش کردیم مستنداتی فراهم کنیم که نشان دهند نقطه توافق میان مجریان این برنامه، طراحان و منتقدان آن این بود که بزرگترین و فاجعه سازترین خطا یا توهم این است که کسی این انتظار را داشته باشد که می توان از دریچه برنامه تعدیل ساختاری، در جستجوی توسعه بود، تاکید کرد: در این کتاب، مستندات پرشماری گرآوری کردم تا شاید گوشی برای شنیدن و فهمی برای درک کردن این مساله باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....