تاریخ انتشار : جمعه 16 دی 1401 - 17:37
کد خبر : 111013

تعامل و همفکری استانداران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی

تعامل و همفکری استانداران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی

🔴 دکتر حسین محمد صالحی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالات سایت اقتصاد دان گفت 🙁 قسمت اول) سوال  طرح شفافیت قوای سه گانه چیست و هم اکنون در چه مرحله ای قرار دارد ؟ 🔳پاسخ: طرح شفافیت و موضوعات آن برای تمام دستگاه‌ها و سازمان ها و

🔴 دکتر حسین محمد صالحی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالات سایت اقتصاد دان گفت 🙁 قسمت اول)

سوال  طرح شفافیت قوای سه گانه چیست و هم اکنون در چه مرحله ای قرار دارد ؟
🔳پاسخ: طرح شفافیت و موضوعات آن برای تمام دستگاه‌ها و سازمان ها و شرکت های زیر مجموعه قوای سه گانه کشور مشخص و تعیین شده است و بر اساس آن باید تمام قراردادها و کارهای اجرایی اعم از پروژه های عمرانی و مالی و یا خدماتی و غیره در سامانه های سازمان ها و دستگاه‌ها و نهادهای زیر مجموعه قوای سه‌گانه بارگذاری شود تا به اطلاع مردم عزیز برسد.
شفافیت امور مجلس شورای اسلامی نیز دارای ابعاد و جهت های مختلفی است از جمله آرای نمایندگان به طرح ها و لوایح و سایر امور و موضوعات مطروحه در کمیسیون ها و صحن علنی مجلس شورای اسلامی و همچنین میزان و نحوه مشارکت نمایندگان در جلسات و مباحث داخل کمیسیون ها و صحن علنی
طرح شفافیت قوای سه‌گانه چندین مرتبه در کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان محترم شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهادات و ایرادات مطرح شد و پس از مرتفع شدن نواقص به شورای محترم نگهبان ارسال گردید .
یکی از اشکالات شورای محترم نگهبان در خصوص چگونگی شفافیت مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که در حال اصلاح و نهایی سازی است .
مواردی که در خصوص مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح است مربوط به نظارت بر مجمع می باشد .
مطابق قانون اساسی ، نظارت بر مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط مقام معظم رهبری است و لذا مجلس شورای اسلامی نمی تواند برای مجمع تعیین تکلیف نماید و بنابراین آن بخش و اموری که مربوط به قوانین مجمع تشخیص مصلحت نظام است توسط مجلس شورای اسلامی مورد بازنگری قرار می گیرد .

سوال : عملکرد و نقش مدیریتی استانداران در رفع چالش ها و مشکلات اقتصادی کشور چه تاثیراتی دارد و تا امروز چگونه بوده است؟ بنظر جنابعالی شاخص های انتخاب و انتصاب استانداران و فرمانداران کارآمد چیست ؟

پاسخ : بنظر اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون امور داخلی و شوراها یکی از اصلی ترین و مهمترین شاخص انتخاب استانداران و فرمانداران بدور از جناح بندی های سیاسی و حزبی توجه به کارآمدی و تجربه اجرایی مناسب و شایسته می باشد اما متاسفانه و با کمال تعجب در برخی از استان ها و شهرهای کشور انتخاب کارآمدی صورت نگرفته است و بیشتر نگاه ستادی و حزبی بعنوان معیار انتخاب و انتصابات بوده است و عملکرد و کارنامه فعالیت آنان در پیگیری و هماهنگ سازی امور و رفع چالش ها و نواقص این ناکارآمدی و عدم توانایی را نشان می دهد.
در برخی استان ها نیز که به شاخص های کارآمدی توجه شده است بحمدالله شاهد نتایج و دستاوردهای خوبی حاصل گردیده و برنامه‌های مطلوبی با تیم مدیریتی قوی در حال پیگیری و اجراست .
رویکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی عدم دخالت در امور اجرایی دولت است و سعی دارند که از نظر وظیفه نظارتی با موضوعات برخورد نمایند تا با رفع کاستی ها و چالش ها و نواقص ، شاهد رشد و توسعه و ایجاد رفاه و آسایش برای مردم شریف کشور عزیزمان باشیم و نتایج مطلوب و شایسته ای بر اساس برنامه های تدوین شده در استان ها حاصل شود .
متاسفانه برخی از استانداران موضوع همفزایی فکری با نمایندگان مجلس را بعنوان دخالت در امور اجرایی استان قلمداد می کنند در صورتیکه با توجه به شناخت نمایندگان مجلس از ظرفیت ها و توانمندی های بالقوه و بالفعل حوزه انتخابی خود می توانند بازوی قدرتمند فکری برای استانداران باشند و نتیجه این همفزایی ، ایجاد بهره وری است زیرا امروزه نقش اطلاعات و داده از ظرفیت ها و توانمندی ها و یا دانستن نقاط قوت و ضعف یک مزیت بسیار ارزشمندی جهت برنامه ریزی های دقیق و باچارچوب است که باعث تصمیم گیری های صحیح و در نتیجه منجر به کارآمدی و ایجاد دستاوردهای مطلوب خواهد شد.

ادامه دارد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....