تاریخ انتشار : جمعه 22 بهمن 1400 - 19:58
کد خبر : 77398

ناعدالتی در تردد جاده ای

ناعدالتی در تردد جاده ای

عوارض جاده ساوه ظلم به حاشیه نشینان پایتخت شهر تهران در دو دهه اخیر به یک باره توسعه پیدا کرد و شهرهای حاشیه ای گوناگون در تهران به وجود آمد، که بخشی از این شهرهای حاشیه در اطراف جاده تهران_ ساوه قرار دارند که تردد روزانه ساکنان این شهر به تهران با پرداخت هزینه عوارض

عوارض جاده ساوه ظلم به حاشیه نشینان پایتخت

شهر تهران در دو دهه اخیر به یک باره توسعه پیدا کرد و شهرهای حاشیه ای گوناگون در تهران به وجود آمد، که بخشی از این شهرهای حاشیه در اطراف جاده تهران_ ساوه قرار دارند که تردد روزانه ساکنان این شهر به تهران با پرداخت هزینه عوارض صورت می گیرد.

شهرهای پرند؛ رباط کریم، احمدآباد مستوفی، پرندک، بهارستان و…در اطراف آزادراه تهران_ ساوه رشد کرده اند به طوری که پایتخت مسکن مهر کشور در شهر پرند به وجود آمده است.

طی دو سال اخیر نیز افزایش قیمت اجاره مسکن در تهران موجب شده تا بسیاری از افراد کم درآمد مجبور شدند سکونت در شهرهای حاشیه را به دلیل ارزان بودن خانه انتخاب کنند و همه روزه رهسپار پایتخت می شوند تا به محل کارشان بروند، در این میان تردد با خودرو از آزاد راه تهران_ ساوه همه روزه هزینه ای را روی دست شهروندان کم درآمد می گذارد.

این درحالی است که بسیاری براین باورند که عوارضی این محور در مکان نامناسبی قرار گرفته است و چه آن دسته از شهروندانی که مسافت صد کیلومتری بین تهران تا ساوه را طی می کنند و چه مسافت تهران تا پرند را، باید به شکل مساوی هزینه عوارض پرداخت کنند که ناعدالتی در این زمینه وجود دارد.

دولت مردمی عوارض جاده ساوه را جابه جا کند

  به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون،  یکی از شهروندان ساکن در شهر پرند که خود را یوسفی معرفی کرد و در حاشیه عوارضی تهران_ ساوه درحال تعمیر خودرواش است و دل پری از پرداخت عوارض در این محور دارد به خبرنگار پرسون گفت: این درست است که دولت از اقشار کم درآمد که در حاشیه شهر تهران سکونت دارند و مجبور هستند برای اشتغال به تهران مراجعه کنند روزانه مبلغی برای تردد دریافت کند.

وی ادامه داد: دولت آقای رئیسی که با شعار دولت مردمی سرکار آمده است؛ چرا اقدامی برای جابه جایی این ایستگاه عوارضی نمی کند.

این ساکن شهر پرند افزود: کافی است دولت ایستگاه عوارضی را به آن سوی خروجی مسیر فرودگاه حضرت امام انتقال دهد تا عدالت در هزینه ها به وجود آید.

خدمات رسانی در جاده تهران_ ساوه صفر

یکی دیگر از شهروندان تهرانی در این باره گفت: چند ماه پیش از مسیر جاده احمدآباد مستوفی وارد جاده تهران به ساوه شدم و از مسیر جاده رباط کریم خارج شدم، اما چند روز بعد پیامک هزینه عوارضی برایم ارسال شد.

وی ادامه داد: اگر وزارت راه انقدر دقیق است که تردد کوتاه خودروها را مورد ثبت قرار می دهد؛ پس چرا اقدامی به آسفالت کاری این محور نمی کند و می توان گفت خدمات رسانی در این محور صفر است.

این شهروند تهرانی افزود: البته قبول داریم که شهر تهران و شهرهای حاشیه به یک باره توسعه پیدا کرده و حجم سکونت و تردد بالا رفته است، به عبارتی عوارض این جاده در دل مسیر قرار گرفته که خواسته اقشار کم درآمد جابه جایی آن است.

وعده هایی که محقق نشد

حذف عوارض در این مسیر مورد نظر دولتمردان و نمایندگان مجلس بوده و هست؛ اما گویا عزم جدی برای این اقدام وجود ندارد؛ به طوری که مهر سال ۱۳۹۱ نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی خبر حذف عوارض ابتدای این جاده را اعلام کرد و تاکنون ساکنان شهرهای حاشیه ای چشم انتظار این وعده هستند، البته موضوع به همین جا هم ختم نمی شود؛ تیرماه ۹۸ بود که مجتبی خانجانی فرماندار وقت بهارستان از دریافت مصوبه حذف عوارضی اول اتوبان تهران- ساوه از کمیته فنی شورای هماهنگی ترافیک استان تهران خبر داد و وعده برچیده شدن این عوارضی را داده بود، اما این عوارضی همچنان پابرجاست.

تردد اقشار کم درآمد از جاده تهران_ ساوه

در حالی که از اتوبان تهران به قم که بیش از ۱۲۰ کیلومتر است هزار تومان عوارض گرفته می‌شود و از اتوبان تهران کرج که بالای ۳۰ کیلومتر است عوارضی دریافت نمی‌شود. چرا باید در این اتوبان و برای ساکنین حاشیه کلان شهر تهران که غالبا از اقشار مستضعف و کم درآمد هستند برای جاده ای که به مراتب وضعیت نامناسبی نسبت به دیگر مسیرها دارد عوارض دریافت شود.

مهر ماه سال جاری حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده شهرستان‌های رباط‌کریم و بهارستان در مجلس در خصوص عوارضی اتوبان تهران-ساوه اظهار کرد: روزانه هزاران وسیله نقلیه سبک و سنگین از این اتوبان عبور می‌کنند.

وی با ناعادلانه و غیرقانونی خواندن عوارضی این اتوبان برای مردم جنوب غرب استان تهران گفت: در یک مسیر ۲۰ کیلومتری چندین دوربین عوارضی شامل نسیم‌شهر، گلستان، رباط‌کریم و پرند در نظر گرفته شده و برای هر مسیر عوارض پرداخت می شود.

وی بیان کرد: در حالی که از اتوبان تهران به قم که بیش از ۱۲۰ کیلومتر است هزار تومان عوارض گرفته می‌شود و از اتوبان تهران کرج که بالای ۳۰ کیلومتر است عوارضی دریافت نمی‌شود. چرا باید در این اتوبان و برای ساکنین حاشیه کلان شهر تهران که غالبا از اقشار مستضعف و کم درآمد هستند برای جاده ای که به مراتب وضعیت نامناسبی نسبت به دیگر مسیرها دارد عوارض دریافت شود.

نماینده شهرستانهای رباط کریم و بهارستان افزود: زمانی که اتوبان تهران – ساوه تحت اجاره بانک ملت بود حدود دوسال عوارض دریافت نمی‌شد اما در آستانه مجلس یازدهم با نصب دوربین ها در این مسیر اخذ عوارض شروع و همچنان ادامه دارد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....