تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 بهمن 1402 - 12:44
کد خبر : 157647

نابسامانی بورس تهران

نابسامانی بورس تهران

شاخص کل بازار سرمایه ترس از سقوط به کانال یک میلیونی دارد و هر روز با پالس‌های ناچیز مثبت سعی می‌کند که شرایطی متعادل برای خود پدید آورد و اجازه سقوط بیشتر ندهد. البته در پایان معاملات روز اخیر شاخص قرمزپوش شد اما در میانه معاملات رنگ سبز را هم به خود دید. از اردیبهشت

شاخص کل بازار سرمایه ترس از سقوط به کانال یک میلیونی دارد و هر روز با پالس‌های ناچیز مثبت سعی می‌کند که شرایطی متعادل برای خود پدید آورد و اجازه سقوط بیشتر ندهد. البته در پایان معاملات روز اخیر شاخص قرمزپوش شد اما در میانه معاملات رنگ سبز را هم به خود دید. از اردیبهشت ماه بورس تهران روز خوش به خود ندیده است و اکنون کمتر از یک ماه به پایان سال باقی مانده و به نظر نمی‌رسد که در این مدت تالار شیشه‌ای بتواند سبزپوش شود. بازار سرمایه همچنان به یک شوک بسیار سنگین نیاز دارد تا بتواند دوباره مثبت شود و به حال و هوای خوب خود بازگردد. بازار سهام از تابستان سال ۹۹ تا به امروز شرایط خوبی را تجربه نکرده و هر روز منفی‌های سنگینی را عاید پرتفوی سهامداران کرده است. بورس تهران اکنون نیاز به یک شوک مثبت دارد تا دوباره کمی سبزپوش شود و از محدوده خطر فاصله بگیرد. اکبر حامدی، کارشناس بازار سرمایه نوشت: «بورسیران پیش‌بینی بازار برای ۳۰ روز کاری باقی‌مانده از سال کمی دشوار است، چراکه در عین جذابیت قیمت‌ها، اما ترس از رفتار حقوقی‌ها (شناسایی سود و بستن دفاتر مالی) و مشخص نبودن برنامه سیاست‌گذار در این مدت کوتاه، کار را برای پیش‌بینی دشوار می‌کند. با این حال نکته مهمی که اکنون بورس را از بازار‌های موازی جدا می‌کند این است که در جریان افزایش نقدینگی به دنبال وضعیت اقتصادی کشور، کلیه بازار‌ها خود را با شرایط تورمی کشور منطبق ساخته‌اند، اما تنها بازاری که هنوز با شرایط اقتصادی تطبیق نیافته، بازار سرمایه است. نمونه واضح از این موضوع به P/E بازار برمی‌گردد که نسبت به دو سال قبل در محدوده جذابی قرار دارد. اکنون متوسط P/E بازار در محدوده کمتر از ۷ واحدی قرار دارد؛ بنابراین سرمایه‌گذاران در این مقطع بدون اینکه ترس از ریزش قیمت‌ها داشته باشند، می‌توانند وارد بازار شوند، بدون اینکه ریسکی متوجه دارایی آنها شود؛ به‌خصوص که ارزش دلاری بازار در نزدیکی کمترین حد خود در سال‌های اخیر (۱۵۰ میلیارد دلار) قرار گرفته است. احساس می‌کنم با گذر از انتخابات پیش رو و با آغاز سال جدید، اصلاح نرخ حامل‌های انرژی (بنزین و گازوییل) در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت و لذا فضای کشور از نظر تورم طی ۶ الی ۷ ماه پیش رو، با دو شوک و توفان جدی مواجه خواهد شد. از این رو به تحلیلگران و فعالین بازار توصیه می‌کنیم با فاصله گرفتن از نوسانات روزانه، اثرات اتفاقات پیش رو را در تحلیل‌های خود لحاظ کرده و با نگاه دقیق‌تری، P/E-forward سهام و بازار را محاسبه کنند.»

نفت گران شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،  بهای معاملات نفت برنت با ۷ سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، به ۸۲ دلار و ۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت امریکا با ۱۰ سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، به ۷۷ دلار و ۲ سنت در هر بشکه رسید. این دو شاخص بازار جهانی که هفته گذشته، ۶ درصد صعود کرده بودند، در معاملات روز دوشنبه نسبتا ثابت بودند. منازعه در خاورمیانه، قیمت‌ها را بالا نگه داشته است. نیروهای مسلح یمن، روز دوشنبه، به یک کشتی باری در دریای سرخ، دو موشک شلیک کردند. یمن در همبستگی با مردم فلسطین در جنگ غزه، از اواسط نوامبر، به کشتی‌های بین‌المللی که روابط تجاری با امریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی دارند، حمله کرده است. اما نگرانی‌ها نسبت به نرخ‌های بهره، رشد قیمت‌ها را محدود کرده است. فدرال رزرو نیویورک اعلام کرد نظرسنجی انتظارات مصرف‌کننده در ژانویه، نشان داد دورنمای تورم طی یک تا پنج سال آینده، تغییری نکرده و هر دو بالای سقف ۲ درصد بانک مرکزی امریکا مانده‌اند. اگر نگرانی‌های تورمی، کاهش نرخ بهره فدرال رزرو امریکا را به تاخیر بیندازد، می‌تواند با کند کردن رشد اقتصادی، تقاضا برای نفت را کاهش دهد. قرار است آمار تورم امریکا، روز جاری منتشر شود. آمار تورم انگلیس و تولید ناخالص داخلی منطقه یورو هم روز چهارشنبه اعلام خواهند شد. فعالان بازار منتظر انتشار آمار صنعتی ذخایر نفت و سوخت امریکا در روز سه شنبه هستند. چهار تحلیلگر در نظرسنجی رویترز برآورد کردند ذخایر نفت امریکا در هفته منتهی به ۹ فوریه، به میزان حدود ۲.۶ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. گزارش ماهانه اوپک روز جاری منتشر می‌شود. عراق روز دوشنبه اعلام کرد به تصمیمات این سازمان، پایبند است و بیش از ۴ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند. تحلیلگران گروه مالی‌ای ان جی در یادداشتی نوشتند: آنچه در هفته‌های آینده، جالب خواهد بود، تصمیمی است که اوپک پلاس در خصوص کاهش تولید داوطلبانه پس از اتمام مدت اجرای آن در پایان مارس، خواهد گرفت. برآورد‌ای ان جی نشان می‌دهد در صورت عدم تمدید این کاهش تولید توسط اوپک پلاس، بازار در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴، دچار مازاد عرضه می‌شود. اوپک و متحدانش شامل روسیه که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، در مارس، برای تمدید کاهش تولیدی که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به اجرا گذاشتند، تصمیم خواهند گرفت.بر اساس گزارش رویترز، اوپک پلاس در نوامبر توافق کرد کاهش تولید حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز را در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ اجرا کند که شامل یک میلیون بشکه در روز کاهش تولید یکجانبه عربستان سعودی است.

بازار از دریچه معاملات

طی معاملات سومین روز کاری هفته، شاخص کل بورس تهران هزار و ۵۹۴ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۹۰ هزار و ۳۰۴ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش ۲ هزار و ۲۰۴ واحدی در رقم ۷۳۲ هزار و ۵۹۴ واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افت ۱۴۱ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۸۳ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با ریزش ۳۹۰ واحد به سطح ۱۳۶ هزار و ۲۱۹ واحد رسید. روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۲۲۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. نماد خساپا بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن ۴۶ میلیارد تومان بود. پس از خساپا، نمادهای وبملت، دی، شستا و وپاسار بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای بیوتیک، پکویر، فسبزوار، دفارا و زشگزا تعلق داشت. روز اخیر کچاد، کگل و اخابر نمادهای قرمز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای فارس، شپنا و شستا از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای بپاس، خاور و هرمز بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای انتخاب، ثباغ و فنر بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس روز گذشته نماد خساپا بیشترین تراکنش را داشت و شستا و وبملت در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز فنر، کرومیت و فصبا بیشترین تراکنش را داشتند. روز سه‌شنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۹ هزار و ۷۶۵ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۲ هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان بود که ۶۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۱۲ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۶۵۴ میلیارد تومان رسید.

در معاملات این روز نماد فولاد بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن ۱۱۹ میلیارد تومان بود. پس از فولاد، کرومیت بیشترین ارزش معاملات را داشت و خساپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد شستا و وبملت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در معاملات سه‌شنبه، ۵۰ نماد صف خرید داشتند و ۵۲ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۷ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۳۲۳ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۲۹ درصدی به ۱۵۶ میلیارد تومان رسید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....