تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 بهمن 1399 - 21:31
کد خبر : 32203

ناآگاهی و مصایب بودجه از زبان دکتر رضوی پور

ناآگاهی و مصایب بودجه از زبان دکتر رضوی پور

  دکتر رضوی پور در گفتگو با اقتصاددان بیان کرد:  در آخرین شب دی‌ماه نود و نه در برنامه زنده رهیافت رادیو اقتصاد گفتگویی مفصل در رابطه با بدهی دولت با جناب دکتر مصطفی طاهری نماینده عضو کمیسیون تلفیق و دکتر دهقان دهنوی معاون اقتصادی وزیر اقتصاد داشتم.در این گفتگو عرض کردم که هدف از

  دکتر رضوی پور در گفتگو با اقتصاددان بیان کرد:  در آخرین شب دی‌ماه نود و نه در برنامه زنده رهیافت رادیو اقتصاد گفتگویی مفصل در رابطه با بدهی دولت با جناب دکتر مصطفی طاهری نماینده عضو کمیسیون تلفیق و دکتر دهقان دهنوی معاون اقتصادی وزیر اقتصاد داشتم.در این گفتگو عرض کردم که هدف از محدود کردن امکان ایجاد بدهی توسط دولت، جلوگیری از بدهکار کردن دولتهای آینده و سوق دادن کشور به سمت ابرتورم توسط دولت‌هایی است که اغراض سیاسی کوتاه مدت را بر اهداف راهبردی بلند مدت مقدم می‌شمارند.

در کمال تأسف متوجه شدم این فقط ما نیستیم که از نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در کشور اطلاعی پیدا نمی‌کنیم و نه دکتر طاهری و نه دکتر دهقان دهنوی از این میزان و پیش‌بینی میزان افزایش آن در صورت تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۰، اطلاعی نداشتند.

نکته جالب این است که معاونت خزانه داری وزارت اقتصاد گزارشی ماهیانه از این میزان تولید می‌کند اما گویا کسی توجهی به آن ندارد.
این در حالی است که قانون برنامه ششم سقف نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی را چهل درصد تعیین کرده و افزایش این سقف را تا چهل و پنج درصد منوط به مجوز هیئت دولت، و فراتر رفتن از این سقف را منوط به مصوبه مجلس نموده است. این در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس این نسبت را در سال قبل ۴۸ درصد و در سال جاری ۵۲ درصد تخمین زده است.

از جناب دهقان دهنوی پرسیدم آیا دولت برای عدول از این سقف مجوزی از مجلس اخذ کرده؟ گفتند همین که مجلس بودجه را تصویب می‌کند یعنی ایجاد بدهی جدید در سقف بودجه تصویب شده. این در حالی است که در لایحه بودجه گزارشی از وضعیت این نرخ ارائه نمی‌شود و در واقع دولت از غفلت نمایندگان از شدت بدهکار شدن دولت، سو استفاده می کند.

 

پیشنهاد:

کمیسیون تلفیق بودجه گزارشی از وضعیت بدهی به GDP از دولت بخواهد و جلوی ایجاد بدهی بالاتر از سقف را بگیرد. در غیر این صورت، با ایجاد قریب به سیصد هزار میلیارد تومان بدهی جدید و مصرف شدن آنها در هزینه‌های جاری، آینده‌ی اقتصاد کشور در معرض مخاطرات جدی قرار خواهد داشت. مجلس اگر کوتاهی کند در این بحران آفرینی شریک خواهد بود.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....