تاریخ انتشار : سه شنبه 10 اسفند 1400 - 20:14
کد خبر : 79680

موضع ما در جنگ اوکراین از بی‌خاصیت‌ترین مواضع دنیا بود

موضع ما در جنگ اوکراین از بی‌خاصیت‌ترین مواضع دنیا بود

پس از شهروندان و غیرنظامیان اوکراینی به‌عنوان نخستین بازنده این غائله و ولادمیر پوتین و دولت روسیه به‌عنوان دومین بازنده، این جمهوری اسلامی است که به‌دلیل نوع موضع‌گیری مقامات و چگونگی مواجهه با حمله روسیه به اوکراین، سومین بازنده و ناکام میدان است. طی این چند ماه گذشته به‌طور کلی شاهد دو دسته موضع‌گیری مقامات

پس از شهروندان و غیرنظامیان اوکراینی به‌عنوان نخستین بازنده این غائله و ولادمیر پوتین و دولت روسیه به‌عنوان دومین بازنده، این جمهوری اسلامی است که به‌دلیل نوع موضع‌گیری مقامات و چگونگی مواجهه با حمله روسیه به اوکراین، سومین بازنده و ناکام میدان است.

طی این چند ماه گذشته به‌طور کلی شاهد دو دسته موضع‌گیری مقامات روسیه بودیم؛ یکی موضع‌گیری پوتین و لاوروف بود که به دنیا و کشور‌های جهان دروغ می‌گفت و دوم، موضوع‌گیری و توییت‌های اولیانوف بود که مشخصاً به ایران و مسئولان جمهوری اسلامی دروغ می‌گفت.

روس‌ها مذاکرات را به خوبی پیش بردند تا بتوانند برگ برجام ایران را محفوظ نگاه داشته و این برگ را به‌دلیل و نابجا خرج نکنند، این جمهوری اسلامی بود که در این رابطه بد عمل کرد.
اگر جمهوری اسلامی می‌توانست در بحث برجام که همچنان مهمترین موضوع امنیت ملی ایران است به‌موقع یعنی تا پیش از آغاز تحولات اوکراین به تفاهم برسد، اکنون ایران می‌توانست برنده بزرگ میدان باشد و با بیشترین تقاضا و خریدار سوخت مواجه بود. درواقع در این صورت ایران در بحث صادرات گاز می‌توانست حتی جایگزین روسیه در تامین گاز مایع موردنیاز اروپا و بازار جهانی باشد و در حوزه نفت نیز اگر ایران برجام را در دست داشت و تحریم‌ها مرتفع شده بود، می‌توانست به جایگاهی بی‌بدیل در بازار جهانی دست پیدا کند؛ به همین دلیل معتقدم که ایران بازنده مهمی در جنگ روسیه علیه اوکراین بود!

مسئولان جمهوری اسلامی دچار سادگی بیش از حد در درک سیاست خارجی روسیه هستند، این سادگی بیش از اندازه در شان ایران نیست.
اگر روسیه به‌واقع شریک و دوست راهبردی ایران بود، روسیه حداقل مسئولان دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی را پیشاپیش در جریان تحولات اوکراین قرار می‌داد و شاهد این اوضاع نبودیم که تمامی دولت‌ها از مدت‌ها قبل اتباعشان را از اوکراین خارح کرده‌اند و اتباع ایرانی همچنان در اوکراین گرفتارند. آن‌هم به این دلیل که ازسوی سفارت جمهوری اسلامی در کیف به اتباع ایرانی هشدار نارنجی داده شده و خبری از هشدار قرمز نبوده است.

روسیه، ایران را شریک و رفیق راهبردی خود نمی‌داند. ایران در گذشته حتی آسمانش را در اختیار روسیه قرار داد و جنگنده روسی از آسمان ایران برای عملیات نظامی استفاده کرد، حال آن‌که درپی این اقدام، جمهوری اسلامی صرفاً نقاط ضعف خود را برای روس‌ها آشکار کرد و دستاوردی نداشت.
بنابراین روسیه برخلاف آن‌چه بعضاً از برخی مقامات و مسئولان دیپلماسی در ایران می‌شنویم، شریک راهبردی ما نیست و اینکه بعضی مقامات می‌گویند ما ادعای روسیه را درباره ناتو درک می‌کنیم و عملاً همان مواضع روسیه را درباره ناتو تکرار می‌کند، نشان از سادگی بیش از حد مسئولان ایرانی در درک سیاست خارجی روسیه است و به هیچ عنوان در شان ایران نیست.

این در حالی است که موضع‌گیری این مسئولان درباره روسیه، بعضاً از بی‌خاصیت‌ترین مواضعی بود که در سطح جهان نسبت‌به حمله روس‌ها به اوکراین شاهد بودیم و حتی در مواردی، از غیرقابل‌دفاع‌ترین مواضع در تاریخ روابط میان کشور‌های جهان است!

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم

برگرفته از گفت و گو با عصرما

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....