تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 دی 1399 - 19:54
کد خبر : 29289

معمای دستمزد کارگران

معمای دستمزد کارگران

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره حداقل دستمزد کارگران گفت: پیش بینی افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دولت در بودجه به این معنی نیست که کارگران هم الزاما باید ۲۵ درصد افزایش حقوق داشته باشند. کارمندان دولت غیر از افزایش حقوقی که می‌گیرند یک سری مزایای رفاهی و کارانه هم دارند و اگر

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره حداقل دستمزد کارگران گفت: پیش بینی افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دولت در بودجه به این معنی نیست که کارگران هم الزاما باید ۲۵ درصد افزایش حقوق داشته باشند. کارمندان دولت غیر از افزایش حقوقی که می‌گیرند یک سری مزایای رفاهی و کارانه هم دارند و اگر همین مزایا را با شرایط فعلی نگیرند زندگیشان به مشکل می‌خورد.

اقتصاددان: در هفته‌های اخیر برخی نمایندگان مجلس اعلام کردند که حقوق سال آینده کارگران نباید کمتر از ۴۰ درصد باشد. حتی اگر بگوییم ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کند باز هم با شرایط
موجود جوابگوی هزینه‌های زندگی کارگران نیست و عقب ماندگی مزدی کارگران جبران نمی‌شود.

سال گذشته جلسه شورای عالی کار

برای تعیین حقوق و دستمزد کارگران با اعتراض و خروج نمایندگان کارگری از جلسه مواجه شد و مصوبه شورا بدون امضای نمایندگان کارگری ابلاغ و اجرا شد. حالا در اواخر پاییز ۹۹ و در شرایطی که به گفته خود مراجع رسمی، اقلام اساسی تاکنون ۵۰ درصد افزایش قیمت داشتند خبری از برگزاری جلسه شورای عالی کار نیست، اما مطالبه جدی کارگران، افزایش حداقل حقوق است.

با توجه به ماده ۴۱ قانون کار، نرخ تورم و سبد معیشت خانوار دو ملاک برای تعیین حداقل دستمزد کارگر است، اما هر ساله میان حداقل حقوق کارگران با تورم فاصله وجود دارد، فاصله‌ای که امسال بسیار بیشتر و عمیق‌تر از گذشته شده است. به گونه‌ای که جمعیت کارگری برای هزینه معیشت خود به سختی بسیار افتاده است. طوری‌که خود دولت می‌گوید ۶۰ میلیون جمعیت ایرانی، نیازمند حمایت معیشتی شناخته شدند. در این شرایط حقوق عادلانه کارگران چه باید باشد و چه باید کرد؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....