تاریخ انتشار : یکشنبه 21 خرداد 1402 - 12:50
کد خبر : 128482

مردم دو سه روز هندوانه نخرند تا مشکل قیمت آن حل شود

مردم دو سه روز هندوانه نخرند تا مشکل قیمت آن حل شود

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم: اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۲۱ خرداد ۱۳۵۳؛ عربستان صاحب ۶۰ درصد سهام آرامکو شد

شرکت نفت عربستان و آمریکا (آرامکو) که بزرگ‌ترین موسسه تولیدکننده نفت خام در جهان است، دیروز در نیویورک اعلام کرد که دولت عربستان سعودی میزان مشارکت خود را در عملیات این شرکت به ۶۰ درصد افزایش داده است.

قرار است جزئیات قراردادی که حاکم بر ترتیبات جدید مشارکت ۶۰ درصدی دولت سعودی در سرمایه و عملیات آرامکو خواهد بود، بعدا در مذاکرات نمایندگان طرفین تعیین شود.

آرامکو که از اجتماع چهار شرکت نفتی آمریکایی اکسون، موبیل، استاندارد اف کالیفرنیا و تگزاکو به وجود آمده است، در حال حاضر براساس ترتیباتی که دیگر جنبه موقتی دارند صاحب ۷۵ درصد از سرمایه و عملیات استخراج و بهره‌برداری نفت در عربستان سعودی است.

سازمان سرمایه‌گذاری ایران تشکیل می شود

به موجب لایحه وزارت امور اقتصادی و دارایی کلیه وظایف، اختیارات، مسوولیت‌های وزیر و وزارت دارایی، سازمان، کارکنان، اعتبارات، دارایی و تعهدات وزارت دارایی به وزیر و وزارت امور اقتصادی و دارایی واگذار می‌شود و وظایف، اختیارات وزیر و وزارت اقتصاد، سازمان، کارکنان، اعتبارات، دارایی و تعهدات وزارت اقتصاد در مرکز و واحدهای استانی و شهرستانی با توجه به هدف‌های قانونی وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنایع و معادن و وزارت بازرگانی ظرف ۶ ماه از تاریخ تصویب این قانون با توافق وزرای سه وزارتخانه مزبور بین وزارت مور اقتصادی و دارایی، وزارت صنایع و معادن و وزارت بازرگانی تقسیم می‌شود.

به موجب ماده ۵ این لایحه مرکز جلب و حمایت سرمایه‌های خارجی با نام سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی خواهد بود.

ذوب‌آهن به وزارت صنایع محلق شد

در ماه سوم لایحه وزارت صنایع وابستگی این سازمان‌ها به این وزارتخانه اعلام شده است: شرکت ملی ذوب آهن، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت ملی صنایع فولاد ایران، سازمان زمین‌شناسی کشور، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، سازمان صنایع کوچک و نواحی صنعتی ایران، بانک اعتبارات صنعتی، شرکت سهامی عام نساجی مازندران، شرکت سهامی کارخانجات ایران و کلیه شرکت‌های وابسته و تابعه و کلیه وظایف و اختیارات و مسوولیت‌های وزیر و وزارت اقتصاد در مورد این موسسات به وزیر صنایع و معادن منتقل شد.

۲۱ خرداد ۱۳۶۳؛ مردم دو سه روز هندوانه نخرند تا مشکل قیمت آن حل شود

آقای بجنورد، قائم‌مقام ستاد بسیج اقتصادی علل نابسامانی‌هایی که در مورد توزیع سیب‌زمینی، هندوانه و برخی محصولات موردنیاز جامعه پیش‌آمده را تشریح و اقدامات انجام‌شده برای رفع آنها را برشمرد.

براساس برآوردی که شد به این نتیجه رسیدیم که هماهنگی خوب انجام شده و محصول با قیمت مناسبی عرضه شده است. ما هم سعی کردیم از طریق دست‌اندرکاران صنف، یعنی میوه‌فروش‌ها، کالا به دست مصرف‌کننده برسد. جریان به صورت عادی جلو می‌آمد تا اینکه متوجه شدیم قیمت سیب‌زمینی بالا می‌رود و نایاب می‌شود. از وزارت کشاورزی سوال کردیم که بیشترین محصولات سیب‌زمینی در کجاست؟ گفتند در گرگان و نواحی اطراف آن، نماینده‌ای به آنجا فرستادیم و دیدیم در آنجا محصول را به صورت نارس می‌چینند و آن را با قیمت ۱۷ تا ۱۸ تومان خریداری می‌کنند و این محصول به میدان تهران می‌آید و با قیمت ۲۵ تومان به مغازه‌دار داده می شود و مغازه‌دار هم به قیمت ۳۰ تومان به مصرف‌کننده می‌فروشد. قبول این مساله بسیار مشکل ست که سیب‌زمینی که هزینه تولیدش حدود ۳ تومان می شود، به قیمت ۳۰ تومان یعنی ۱۰ برابر قیمت اصلی عرضه شود. لذا با همکاری فرمانداری گرگان، استانداری مازندران و برادران دست‌اندرکار، اول قرار شد کلیه بارهای سیب‌زمینی به میدان قزل‌قلعه تهران فرستاده شود و از آنجا آنها را بین تعاونی‌های محلات مختلف توزیع کردیم و بعد با تعاونی میوه‌فروش‌ها که مغازه‌دار هستند، صحبت کردیم و قرار شد که از مسیر اصلی یعنی از طریق مغازه‌دار، جنس به مصرف کننده عرضه شود.

البته نمایندگان فروشگاه‌های قدس و سپه هم آمدند و مقداری خرید کردند.

بجنورد افزود: در شورای اقتصاد مصوبه‌ای داشتند که روی میوه و تره‌بار طرحی ارائه شود که در آینده این مساله را کمتر داشته باشیم. البته هرچه جلوتر برویم، مشکلات زیادتر می‌شود، اما این نمی‌تواند باعث آن شود که با این مسائل برخورد نکنیم. کمک مردم در این زمینه می تواند بسیاری از مسائل را حل کند.

من درخواست دادم که مردم دو سه روز هندوانه نخرند؛ هرچند این مساله برای مردم خیلی کم‌اهمیت و کوچک است، اما اگر انجام دهند مساله حل می شود، چون این محصولات چیزی نیست که بتوانند آنها ر نگه دارند.

در شمال شهر دیده شده عده‌ای هندوانه را کیلویی ۲۵ و ۳۰ تومان خریده‌اند که این کار درست نیست. خواسته ما این است که امت حزب ا… با قیمت تعیین‌شده شورای نرخ‌گذاری خرید کنند.

الان قیمت تعیین‌شده ۵ تا ۵٫۵ تومان برای مصرف‌کننده می‌باشد و روزی ۱۰۰ کامیون نیز به تهران هندوانه می‌آورند و انشاءا… به زودی با این مساله برخورد می‌کنیم و همان‌طور که گفتم چون نمی‌توانیم الان به طور دقیق بگوییم مسوول این مسائل کیست، مردم نباید انتظار داشته باشند که همین الان عوامل و افرادی که از این مساله سوءاستفاده کردند، معرفی شوند. اصلا شاید یک فرد نباشد و یک سیستم و بافت باشد. شاید یک شبکه باشد که باید آن را شناخت به‌طوری که در شورای اقتصاد مطرح شده به این صورت است که اصولا قیمت تولید در منطقه تولید مشخص بشود. مثلا هندوانه که مال جیرفت است، در آنجا طوری تعیین شود که کشاورز حتما استفاده ببرد و بعد برای مناطق مختلف ارسال شود و یک قیمت سراسری برای همه جا مشخص گردد.

همچنین نرخ رسمی زولبیا و بامیه ۳۳ تومان است و در صورت مشاهده تخلف سهمیه روغن و شکر متخلفان توسط دولت قطع خواهد شد.

۲۱ خرداد ۱۳۷۳؛ دیدار رئیس‌جمهور از یک نوع خودرو خدماتی تولید داخل

اکبر هاشمی رفسنجانی از خودرو خدماتی موسوم به «کارا» تولید شرکت سهند خودرو تبریز در محل نهاد ریاست‌جمهوری دیدن کرد.

تمامی مراحل طراحی و ساخت این خودرو بدون استفاده از تکنولوژی خارجی در شرکت مذکور صورت گرفته است.

این خودرو که توان موتور آن ۸۵ اسب بخار است، قابلیت نصب الحاقی‌های مختلف از قبیل پاکت حمل زباله، دو جرثقیل ۲٫۵ تنی، سکوهای بالابر و سیستم شست‌و‌شوی جدول‌ها را دارا است.

۲۱ خرداد ۱۳۸۳؛ رشد بی‌رویه قیمت کاغذ کنترل می شود

معاون مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اقدامات تازه این وزارتخانه برای کنترل رشد بی‌رویه قیمت کاغذ روزنامه در بازار آزاد خبر داد.

سیدمحمد صحفی اعلام کرد: با پرداخت ۳۰ میلیارد ریال از یارانه ۱۰۰ میلیارد ریالی سهمیه سال ۱۳۸۳ به کارخانه چوب و کاغذ مازندران موافقت شد که این اقدام نخستین گام برای کنترل بازار کاغذ است.

وی افزود: این اقدام به دنبال افزایش غیرمتعارف قیمت کاغذ در بازار و مشکلاتی که به تبع آن برای مصرف‌کنندگان به‌ویژه موسسه‌های مطبوعاتی کشور ایجاد کرده، اتخاذ شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....