تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آذر 1400 - 12:28
کد خبر : 71508

مجلس با حذف رانت مخالفت می‌کند؟

مجلس با حذف رانت مخالفت می‌کند؟

پشت‌ پرده عدم پذیرش شکست دلار ۴۲۰۰ در لایحه بودجه اثری از دلار ۴۲۰۰ تومانی مشاهده نمی‌شود و حتی مصارفی جهت جبران افزایش قیمت کالاهای اساسی در نظر گرفته شده است. در این میان اما به نظر می‌رسد همچنان برخی از نمایندگان مجلس با پایان سیاست ارز رانتی مخالف هستند. طرح‌های عجیب و غریبی برای

پشت‌ پرده عدم پذیرش شکست دلار ۴۲۰۰

در لایحه بودجه اثری از دلار ۴۲۰۰ تومانی مشاهده نمی‌شود و حتی مصارفی جهت جبران افزایش قیمت کالاهای اساسی در نظر گرفته شده است. در این میان اما به نظر می‌رسد همچنان برخی از نمایندگان مجلس با پایان سیاست ارز رانتی مخالف هستند.

طرح‌های عجیب و غریبی برای جایگزین کردن دلار ۴۲۰۰ مطرح می‌شود و به نوعی حرف از نگرانی برای معیشت مردم زده می‌شود که گویی ارز رانتی واقعا موثر واقع شده است. شکست سیاست اشتباه دلار ۴۲۰۰ به عنوان میراث نابخردانه روحانی بر همگان مسجل و اما اصرار بر ادامه رویه کنونی با بهانه‌های دیگر سوال‌برانگیز است.

البته نگرانی‌ برای اقشار کم‌درآمد جامعه قابل درک است که راه‌حل مشخصی به نام یارانه مستقیم دارد. طی روزهای گذشته برخی از نمایندگان مجلس دوباره دست به ایده‌پردازی‌های عجیبی زده‌اند که نگرانی را از اثرات اقتصادی آن به وجود آورده است. در این خصوص بار دیگر مطرح می‌شود که ارز دارو و گندم حذف نمی‌شود و بناست که واردکنندگان با ارز نیما وارد کنند و تولیدکنندگان اختلاف ۴۲۰۰ با نیما را از دولت دریافت کنند.

آوار تصمیمات اشتباه مجلس بر سر تولید؟

به گزارش اقتصاددان به نقل ازبورسان  ،  اما سوال این است که این طرح چه تفاوتی با قبل دارد. در این‌جا صرفا رانت سنگینی به عده‌ای خاص داده می‌شود. از طرفی با این رویه تولیدکنندگان ممکن آسیب جدی ببینند و دقیقا از دو نقطه مهم در تامین کالای اساسی یعنی دارو و نان دچار مشکلات قابل توجهی در کشور شویم. با این فرمول به تولیدکنندگان فشار وارد می‌شود که با وام‌های سنگین مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند. هزینه این وام‌ها در شرایطی که دولت قصد دارد قیمت‌ها را افزایش ندهد بر سر تولید آوار می‌شود و ریسک زیان‌دهی صنایع حیاتی مانند دارو را ایجاد می‌کند.

دل بستن به پرداخت هزینه اختلاف نیما و ۴۲۰۰ در بروکراسی دولتی ممکن است چندین ماه به طول انجامد و این موضوع دقیقا می‌تواند زمینه‌ساز بحرانی جدید در اقتصاد کشور شود. بارها کارشناسان تاکید کرده‌اند که راه‌حل مشخص است. حذف یارانه‌های پنهان و رانت‌هایی مانند ۴۲۰۰ و تبدیل آن به یارانه مستقیم. به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس اگر نگران معیشت مردم هستند به جای اصرار بر یک سیاست رانتی به دنبال بهبود ساختار پرداخت یارانه مستقیم باشند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....