تاریخ انتشار : جمعه 31 فروردین 1403 - 20:26
کد خبر : 164298

مبانی فکری فلسفی مهدی اسماعیلی،نماینده مجلس

مبانی فکری فلسفی مهدی اسماعیلی،نماینده مجلس

یاور احمدپور ترکمانی عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :  «مبانی فکری فلسفی مهدی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، و مسائل آموزش و تحقیقات» نطق‌های حوزه تخصص آقای اسماعیلی (نطق‌های مربوط به آموزش و تحقیقات) در قالب الگویی نظری طرح می‌شود که به معمایی نامتقارن و پارادوکس منجر می‌شود.

یاور احمدپور ترکمانی عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :  «مبانی فکری فلسفی مهدی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، و مسائل آموزش و تحقیقات»

نطق‌های حوزه تخصص آقای اسماعیلی (نطق‌های مربوط به آموزش و تحقیقات) در قالب الگویی نظری طرح می‌شود که به معمایی نامتقارن و پارادوکس منجر می‌شود.
شاید ناخواسته است اما به هرحال، نگاه ایشان به عوامل انسانی آموزش و پرورش، بیشتر نگاهی در چارچوب «انسان اقتصادی» است. به همین خاطر است که به قاعده مسائل آموزش و پرورش را در حقوق و استخدام خلاصه کرده‌اند و از نگاه جامع و طرح مسائل دیگر غفلت می‌کنند. شکست آموزش و پرورش و تحقیقات قویا از همین دیدگاه تقلیل یافته شروع می‌شود. در قالب نگاه جزیره‌ای و «انسان اقتصادی»، که محاسبه شخصی منافع و هزینه‌ها حکم می‌کند تا از قواعد سرپیچی کنیم، بعید نیست که منافع شخصی «گروهی خاص» از نظر مسئولان ارشد تصمیم‌گیر و تخصیص‌دهنده، بر منافع معلمان اولویت داده شود.

بحث من این است که، همین چارچوب نگاه «انسان اقتصادی» است که می‌تواند منافع گروه دلال و ربوی و مفسد را بر منافع نظام آموزش و پرورش و تحقیقات ارجح بداند. لذا شما نمی‌توانید در چارچوب نگاهی که خود باعث مشکلات بوده، مسائل معلمان و آموزش را حل کنید؛ حتی ناخواسته، وقتی به‌قاعده، معلم را در حد «انسان اقتصادی» تقلیل ‌می‌دهید که صرفاً دغدغه حقوق و دستمزد و استخدام برایش مطرح است، همزمان نمی‌توانید انتظار داشته باشید که «انسان‌های اقتصادی» مستقر در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگر صدای معلمان و مسائل آموزش را بشنوند؛ چون آن‌ها هم هزینه فایده‌های صرفا اقتصادی خود را دارند و پارادوکس قضیه در همین است.

پیشنهاد می‌کنم وقتی در مورد آموزش و تحقیقات طرح مسئله می‌کنیم، در مورد «مفاهیم» «سنجه‌ها» و «مبانی نظری» کاربسته در ورود و خروج به مسئله دقت نماییم.
از آنجایی که نظریه «انسان اقتصادی» تنگ‌نظر، دلالتا به ما می‌گوید که در پی سبک و سنگین کردن منافع و هزینه‌ها، در راستای منافع خود از قواعد سرپیچی کنیم، پس رعایت حقوق دیگران در این نگاه بی‌معنی می‌شود و لذا بی‌ثباتی اجتماعی حاکم شده و هزینه تعریف و اجرای قواعد، اگر بی‌نهایت نباشد، حداقل آن‌چنان بالا می‌رود که نظام را از کار باز می‌دارد.

خلاصه عرض کنم، در چارچوب مبانی فکری-فلسفی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، آبی برای آموزش و تحقیقات گرم نمی‌شود. لذا در چارچوب اندیشه‌ای دیگری مسائل آموزش و پرورش و تحقیقات را باید پیگیری کرد و به پارادوکس راه نداد و مسائل آموزش و پرورش را جزیره‌ای ندید.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....