تاریخ انتشار : سه شنبه 21 تیر 1401 - 22:37
کد خبر : 94150

قیمت یورو و دلار یکی شد

قیمت یورو و دلار یکی شد

سه‌شنبه قیمت فروش دلار و یورو در بازار تهران هر دو حدود ۳۱۷۰۰ تومان بود. اتفاقی که معامله‌گران چندان به آن عادت نداشتند. چراکه طی ۲۰ سال گذشته یورو همواره گران‌تر از دلار بوده است. اما حالا در بازار جهانی نسبت دو ارز به عدد یک رسیده است و حتی احتمال رسیدن به زیر این

سه‌شنبه قیمت فروش دلار و یورو در بازار تهران هر دو حدود ۳۱۷۰۰ تومان بود. اتفاقی که معامله‌گران چندان به آن عادت نداشتند. چراکه طی ۲۰ سال گذشته یورو همواره گران‌تر از دلار بوده است. اما حالا در بازار جهانی نسبت دو ارز به عدد یک رسیده است و حتی احتمال رسیدن به زیر این عدد نیز وجود دارد. بورسان اردیبهشت‌ماه در گزارش «یورو از دلار ارزان‌تر می‌شود؟» به احتمال برابری قیمت دو ارز به واسطه تداوم ریزش یورو و صعود دلار اشاره کرده بود.

چرا دلار در حال تقویت است؟

ارزش دلار طی یک سال گذشته نزدیک به ۲۰ درصد افزایش یافته و اکنون در سقف ۲۰ ساله است. چراکه فدرال رزرو آمریکا ثابت کرده که یکی از تهاجمی‌ترین بانک‌های مرکزی در اجرای سیاست‌های پولی برای مهار تورم افسارگسیخته است. فدرال رزرو در جلسات پیشین خود بیش از انتظارات نرخ بهره را افزایش داد و همه را شگفت‌زده کرد. به طور مثال این بانک در ماه میلادی گذشته نرخ بهره را ۰.۷۵ واحد درصد افزایش داد که بزرگترین افزایش نرخ از سال ۱۹۹۴ است. در همین حال، انتظار می‌رود آمار CPI (شاخص تورم مصرف‌کننده) که چهارشنبه منتشر می‌شود، به ۸.۸ درصد به صورت سالانه در ژوئن افزایش یابد که نشان‌دهنده افزایش شدید دیگری است. تحلیلگران ING در یادداشتی می‌گویند: «ما فکر می‌کنیم پیام کلی برای بازارها این است که اقدامات تهاجمی بیشتر از سوی فدرال رزرو همچنان ضروری است، که انتظار می‌رود روایت حمایتی برای دلار را تثبیت کند».

علت ارزان شدن یورو

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ،  از سوی دیگر، ارزش یورو تحت تأثیر نگرانی‌های مربوط به کاهش رشد اقتصادی کشورهای اروپایی و تورم ناشی از رشد قیمت مواد غذایی و سوخت در حال کاهش است. اروپا به نوعی در خط مقدم جنگ روسیه با اوکراین قرار دارد و بیشترین آسیب را از جنگ دیده است. برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه دوشنبه گفت که اروپا باید خود را برای توقف کامل جریان گاز روسیه آماده کند و بسیاری نگرانند که روسیه از این فرصت برای توقف یا کاهش قابل توجه صادرات خود استفاده کند. همچنین خط لوله نورد استریم-۱ ، بزرگترین خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان تعمیرات سالانه خود را از روز دوشنبه آغاز کرده و انتظار می‌رود جریان آن به مدت ۱۰ روز متوقف شود. کارشناسان، این اتفاق را در کاهش نرخ برابری یورو به دلار به نزدیکی یک طی روز جاری موثر می‌دانند. البته تاخیر بانک مرکزی اروپا در افزایش نرخ بهره هم در این موضوع بی‌اثر نبوده است. توجهات در بازار جهانی به انتشار شاخص احساسات اقتصادی ZEW آلمان در ماه جاری میلادی معطوف خواهد شد، که امروز منتشر می‌شود و انتظار می‌رود با کاهش رشد اقتصاد اروپا، به طور قابل توجهی ضعیف شود. اقتصاددانان Commerzbank می‌گویند که جفت‌ارز یورو به دلار ممکن است به دنبال این آمار به زیر یک سقوط کند. آن‌ها نسبت به این ابراز نگرانی می‌کنند که با شکسته شدن این مرز یورو فعلا برای مدتی زیر آن بماند تا زمانی که در پایان هفته آینده بدانیم که آیا گاز دوباره جریان یافته یا خیر.

کف قیمت یورو کجاست؟

برابری ارزش یورو و دلار از این جهت اهمیت دارد که نرخ برابری یک به یک دو ارز به نوعی آستانه روانی برای بازار است. اولین باری که نرخ یورو با دلار برابر شد دسامبر ۱۹۹۹ بود، یعنی کمتر از یک سال پس از تولد واحد پولی «یورو». پیش‌بینی اینکه یورو تا چه حد در برابر دلار تضعیف می‌شود چندان آسان نیست. اما برخی از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت تشدید بحران توسط روسیه با خودداری از عرضه گاز به اروپا، قیمت هر یورو می‌تواند تا ۹۰ سنت آمریکا کاهش یابد. استراتژیست‌های دویچه بانک محاسبه کرده‌اند اگر با رکود مواجه شویم، به راحتی می‌توان به ۰.۹۵ تا ۰.۹۷ دلار رسید. اما آنچه که می‌تواند ورق را برای یورو برگرداند دست به کار شدن بانک مرکزی اروپاست. فدرال رزرو تنها در سه ماه ۱.۵ واحد درصد نرخ بهره را افزایش داد، در حالی که بانک مرکزی اروپا هنوز دست نگه داشته و نرخ بهره خود را در محدوده منفی نگه داشته است. افزایش نرخ برای بانک مرکزی اروپا سخت‌تر از سایر بانک‌های مرکزی است. به این دلیل که ممکن است باعث شود هزینه‌های استقراض کشورهای مقروض منطقه یورو مثل یونان و ایتالیا از کنترل خارج ‌شود.

یورو از آغاز تا امروز

یورو پس از یک دهه مقدمات اولیه و آماده‌سازی، در اول ژانویه ۱۹۹۹ متولد شد. طی سه سال اول یک ارز «نامرئی» بود که فقط برای حسابداری و پرداخت‌های الکترونیکی استفاده می‌شد. سکه‌ها و اسکناس‌های آن در اول ژانویه ۲۰۰۲ عرضه شدند و در ۱۲ کشور اتحادیه اروپا بزرگترین تغییر ارز در تاریخ اتفاق افتاد. بنابراین اکنون که نرخ برابر یورو به دلار به کمترین مقدار از سال ۲۰۰۲ رسیده است می‌توان گفت این اتفاق تقریبا از زمان وجود یورو بی‌سابقه بوده است. ایده یکای پول یکسان، نخستین بار توسط ژاک دلور، وزیر اقتصاد پیشین فرانسه که از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵ریاست کمیسیون اروپا را به عهده داشت، ارائه شد. دلور در گزارشی که در سال ۱۹۸۹ ارائه داد، یکای پول مشترک را یک هدف پولی مشترک توصیف کرد. گزارش دلور (The Delors Report) یک دوره مقدماتی سه مرحله‌ای را برای اتحادیه اقتصادی و پولی و منطقه یورو پیشنهاد می‌کرد که دوره ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹ را در بر می‌گرفت. رهبران اروپایی توصیه‌های گزارش دلور را پذیرفتند. اکنون یورو پول رسمی ۱۹ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....