تاریخ انتشار : یکشنبه 11 اردیبهشت 1401 - 19:27
کد خبر : 86351

قیمت بیت کوین به صفر می‌رسد؟

قیمت بیت کوین به صفر می‌رسد؟

وارن بافت در روز شنبه میزبان مجمع سالانه سهامداران خود بود. بافت در مورد تورم و همه گیری بحث کرد و فاش کرد که سه ماهه گذشته سهام اپل خود را افزایش داده است. شرکت برکشایر هاتاوی متعلق به وارن بافت، در آخر این هفته برای نخستین بار در دو سال گذشته میزبان نشست سالانه

وارن بافت در روز شنبه میزبان مجمع سالانه سهامداران خود بود. بافت در مورد تورم و همه گیری بحث کرد و فاش کرد که سه ماهه گذشته سهام اپل خود را افزایش داده است.

شرکت برکشایر هاتاوی متعلق به وارن بافت، در آخر این هفته برای نخستین بار در دو سال گذشته میزبان نشست سالانه سهامداران بود.

این رویداد بسیار عجیب است زیرا که یک سرمایه‌گذار ۹۱ ساله، نه یک ستاره راک، یا واعظ انجیلی یا تیم ورزشی، یک استادیوم در اوماها را با هزاران نفر پر کرده است. افراد به این مکان رفته‌اند تا سرمایه‌گذاران بهتری شوند و نظر یک متخصص را در مورد آنچه در بازارهای مالی می‌گذرد بشنوند.

این احتمالاً یکی از آخرین دفعاتی خواهد بود که مردم وارن بافت و مانگر که دست راست وی محسوب می‌شود، خواهند دید. این دو به ترتیب ۹۱ و ۹۸ ساله هستند.

تجمع هزاران نفر برای سخنرانی وارن بافت
تجمع هزاران نفر برای سخنرانی وارن بافت

سرمایه گذاری دو سال اخیر وارن بافت

در دو سال گذشته سهام به رکوردهای بی‌سابقه رسیدند، شرکت‌های سهام خصوصی و شرکت‌های خرید ویژه (SPAC) قیمت خرید را افزایش دادند و افزایش قیمت سهام برکشایر باعث شد که سهام برای خرید مجدد جذابیت کمتری داشته باشند.

با این حال، برکشایر خرید خود را در امسال افزایش داده است. این شرکت در ۱۱ روز حدود ۷ میلیارد دلار به سهام Occidental Petroleum وارد کرد، ۴ میلیارد دلار از سهام HP را خریداری کرد و معامله‌ای برای خرید Allegany به مبلغ ۱۱.۶ میلیارد دلار در کمتر از دو هفته منعقد کرد.

شرکت بافت قبل از جلسه روز شنبه درآمد سه ماهه اول خود را گزارش کرد. فاش کرد که ۴۱ میلیارد دلار خالص به سهام وارد کرد و حجم نقدینگی خود را با ۲۸ درصد کاهش به ۱۰۶ میلیارد دلار رساند. همچنین بازخرید سهام را به ۳.۲ میلیارد دلار کاهش داد که پایین‌ترین سطح بازخرید خود را از سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد.

برکشایر صاحب کسب‌وکارهای زیادی از جمله Geico، See’s Candies، و راه‌آهن BNSF است و دارای سهام چند میلیارد دلاری در اپل، کوکاکولا، کرافت هاینز و سایر شرکت‌های عمومی است.

در این جلسه بافت بر ارزش بازپرداخت سهام تاکید کرد و به شوخی گفت که اگر تعداد کافی از مردم حاضر به فروش سهام خود شوند، تمام برکشایر را می‌خرد. او تاکید می‌کند که بازخرید سهام فقط باید با قیمت قانع‌کننده انجام شود.

سبد سرمایه‌گذاری وارن بافت در سال ۲۰۲۲
سبد سرمایه‌گذاری وارن بافت در سال ۲۰۲۲

بیت کوین:

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،  مانگر همراه همیشگی بافت در این جلسه در مورد بیت کوین و رمزارزها اظهار نظر کرد وگفت که در زندگی‌ام سعی می‌کنم از چیزهایی که احمقانه و شیطانی هستند و همچنین باعث می‌شوند در مقایسه با دیگران بد به نظر برسم، اجتناب کنم. بیت کوین هر سه مورد را شامل می‌شود.

مانگر اضافه کرد که بیت کوین احمقانه است زیرا که وی فکر می‌کند قیمت آن در آینده به صفر برسد. همچنین شیطانیست زیرا یکپارچگی سیستم مالی ایالات متحده را تضعیف می‌کند و باعث می‌شود کشورهای دیگر در مقایسه با چین که آن را ممنوع کرده است، احمق به نظر برسند.

بافت در مورد بیت کوین می‌گوید که اگر یک درصد از کل زمین‌های کشاورزی و یا تمام آپارتمان‌ها در ایالات متحده را به او پیشنهاد دهند، او برای آنها چک می‌نویسد. اما اگر تمام بیت کوین‌های جهان را به قیمت ۲۵ دلار پیشنهاد کنند و وی صاحب تمام بیت کوین‌های جهان شود، آن را قبول نخواهد کرد.

بافت بر تفاوت بین دارایی‌های مولد که در طول زمان ارزش آنها افزایش می‌یابد و دارایی‌هایی مانند بیت‌کوین که تنها متکی به افراد برای پیشنهاد قیمت بالاتر است اشاره دارد. در واقع بافت بیت کوین را خالی از ارزش ذاتی می‌داند و اعتقاد دارد که شاید افراد زیادی از نقل و انتقال بیت کوین پول زیادی بدست آوردند ولی ارزش و کاربری بیشتری را در این دنیا ایجاد نکرده‌اند.

او می‌گوید دارایی‌ها، برای اینکه ارزش داشته باشند، باید چیزی را به کسی تحویل دهند. وی اعتقاد دارد که تنها یک ارز پذیرفته شده وجود دارد. بافت می‌افزاید هرکسی که فکر می‌کند دولت ایالات متحده اجازه می‌دهد ارز دیگری جایگزین دلار شود، راه را به اشتباه می‌رود.

بافت در مقایسه با یک شرکت بیمه که خود را به عنوان یک تجارت فناوری نشان می دهد، بیت کوین را به جادو تعبیر کرد که مردم آن را به چیزهای زیاد دیگری وصل کرده‌اند.

مانگر می‌گوید اگر مشاور مالی‌تان به شما می‌گوید که تمام پولتان را در بیت‌کوین بخرید فقط بگویید نه

تورم

با توجه به مقدار زیادی پول که به اقتصاد ایالات متحده تزریق می‌شود، بافت گفت: «تورم زیادی داشتیم و نداشتن آن تقریبا غیرممکن بود». با این حال، او خاطرنشان می‌کند که اگر فدرال رزرو اقتصاد را در بهار ۲۰۲۰ تحریک نمی‌کرد، وضعیت همه بسیار بدتر بود.

بافت خاطرنشان می‌کند که پیش‌بینی‌ها در مورد مرگ پول نقد زودهنگام است، زیرا مقدار دلار در گردش به ۲ تریلیون دلار در سال‌های اخیر افزایش یافته است. این سرمایه‌گذار می‌گوید که اگر مقدار زیادی پول به اقتصاد وارد کنید، ناگزیر قیمت‌ها را بالا می‌برد.

بافت در پاسخ به این سوال که آیا تورم باعث سود کمتر سرمایه‌گذار اوراق قرضه می‌شود گفت، تورم باعث ضرر تمامی افراد خواهد شد چه کسی که پول نقد نگه می‌دارد چه کسی که اوراق قرضه می‌خرد.

این سرمایه‌گذار خاطرنشان می‌کند که اگر کسب‌وکارها به سرمایه بیشتری نیاز نداشته باشند، فقط می‌توانند قیمت‌ها را افزایش دهند، و احتمالاً این افزایش قیمت‌ها تا جایی ادامه دارد که برای جبران هزینه‌های فزاینده کافی باشد.

او تکرار می‌کند: «بهترین محافظت در برابر تورم همچنان قدرت درآمد شخصی افراد است.

دیدگاه بافت در مورد کسب و کار

بافت در مورد شرکت خود مانند یک نقاشی نگاه می‌کند و عنوان می‌کند که اندازه این تابلو نامحدود بوده و وی می‌تواند هر آنچه را که می‌خواهد نقاشی کند

به عقیده وی وظیفه ما این است که بفهمیم می‌خواهیم در چه کسب‌وکاری باشیم و وزمانی در یک کسب و کار وارد می‌شود که بتواند بهتر از هر کس دیگری باشد.

او خاطرنشان می‌کند که در دوران نوجوانی، به روشی اشتباه سرمایه‌گذاری می‌کرده و به جای اینکه خود را مالک یک تجارت بداند، بر تحلیل تکنیکال نمودارهای سهام تمرکز می‌کرده است.

بافت در مورد اشتیاق اولیه خود برای سرمایه‌گذاری فکر می‌کند و خاطرنشان می‌کند که وی ابتدا سهام را به دید کوتاه مدت خریده و سپس بر روی انتخاب سهام با احتمال رشد بالا متمرکز شده است در حالی که بهتر بود به جای خرید سهام بر روی خرید قسمت‌های یک بیزینس تمرکز می‌کرده است.

از بافت و مانگر پرسیده می‌شود که بهترین سهام برای داشتن در یک دوره تورمی چیست؟ بافت پاسخ می‌دهد که بهترین راه‌حل این است که در یک حرفه و کار بهترین باشید، زیرا در هر صورت مردم برای یک پزشک، خواننده یا بازیکن عالی بیسبال هزینه می‌کنند.

او می‌گوید: «بهترین سرمایه‌گذاری، چیزی است که باعث آموزش، رشد و توسعه خود شود کما اینکه مالیات نیز بر آن تعلق نمی‌گیرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....