تاریخ انتشار : دوشنبه 17 بهمن 1401 - 14:04
کد خبر : 114576

قول کاهش قیمت گوشت قرمز در یک هفته

قول کاهش قیمت گوشت قرمز در یک هفته

معاون اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه هیچ نگرانی برای تأمین کالا‌های اساسی ایام نوروز و ماه رمضان نداریم، افزود: درحال حاضر هر کیلوگرم لاشه گوسفندی با قیمت ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار تومان توزیع می‌شود و در یک هفته قیمت گوشت قرمز کنترل خواهد شد. اقتصاددان: شاهپور علایی‌مقدم، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر

معاون اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه هیچ نگرانی برای تأمین کالا‌های اساسی ایام نوروز و ماه رمضان نداریم، افزود: درحال حاضر هر کیلوگرم لاشه گوسفندی با قیمت ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار تومان توزیع می‌شود و در یک هفته قیمت گوشت قرمز کنترل خواهد شد.

اقتصاددان: شاهپور علایی‌مقدم، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی، امروز در نشست خبری به مناسبت دهه فجر با بیان اینکه ذخایر کشور برای تأمین نیاز‌های مردم در ماه مبارک رمضان و شب عید کافی است، افزود: با توجه به ذخایر هیچ نگرانی برای تأمین مرغ، گوشت، تخم‌مرغ، میوه و….. نداریم.

وی ادامه داد: محل تأمین بخش زیادی از ذخایر کالا‌های اساسی تولید داخل بوده و در صورت نیاز واردات نیز انجام شده است.

علایی‌مقدم در پاسخ به اقتصاد آنلاین درباره استاندارد محصولات صادراتی و سختگیری کشور‌های مبدا واردات، اظهار کرد: عمده این مشکل از تفاوت در استاندار‌ها است. به عنوان مثال، MRI ما با کشوری مانند روسیه که از مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی و غذایی کشور است، تفاوت دارد یا ما ۷ آفت کش ثبت شده برای مصرف در کشاورزی داشتیم که آن‌ها به رغم استاندارد بودن در کشور روسیه ثبت نشده بود.

به گفته وی؛ در راستای حل این مشکل ۹ توافقنامه با کشور‌های مقصد صادراتی محصولات کشاورزی کشور به امضا رسیده است.

علایی‌مقدم همچنین از طرح وزارت جهاد کشاورزی برای استاندارد‌سازی بستر تولید ۸ محصول زراعی و ۴ محصول باغی از جمله خرما، سیب، مرکبات و کیوی خبر داد.

وی درباره رفع نواقص اطلاعات مانند شناسایی تولیدکننده محصول صادراتی، گفت: برای رفع این مشکل و ایجاد منبع اطلاعاتی دقیق‌تر از محصولات کشاورزی، ثبت اطلاعات صادرات از طریق سامانه سماک انجام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی همچنین از نهادینه شدن آمار در وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: معاونتی برای تهیه آمار دقیق در معاوت اقتصادی وزارتخانه تشکیل شده است و به زودی با کمک این معاونت آمار رسمی سال ۱۴۰۰ بر روی سامانه وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد.

علایی‌مقدم درباره تنظیم بازار داخلی محصولات اساسی نیز گفت: از یک سال پیش بر اساس قانون انتزاع تنظیم بازار کالای اساسی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد و از آن زمان تغییرات بزرگی مانند حذف ارز ترجیحی اتفاق افتاد که دلیلی برای بالا رفتن قیمت‌ها بود.

وی ادامه داد: به رغم این مشکلات وزارت جهاد کشاورزی سعی در تنظیم بازار کالا‌های اساسی در کنار سایر ارگان‌های ذی ربط کرده است.

علایی‌مقدم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اما اتفاقاتی مانند گرانی گوشت قرمز در بازار نشان از عدم موفقیت وزارت جهادکشاورزی در تنظیم بازار داخلی دارد، گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم لاشه گوسفندی ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود و در یک هفته قیمت گوشت قرمز کنترل خواهد شد.

وی درباره سیاست‌های این وزارتخانه در تنظیم بازار برنج به عنوان کالای اساسی مهم دیگر، اظهار کرد: با توجه به اینکه تولید برنج امسال ۵۰۰ هزار تن افزایش یافته و از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن به دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید، ورود این محصول به طور موقت ممنوع شده است.

علایی مقدم اضافه کرد: البته ما مشکلی در واردات برنج از کشورهای هند، پاکستان، تایلند و اروگوئه نداریم و در صورت نیاز می‌توانیم از این کشور‌ها برنج وارد کنیم؛ تاکنون واردات برنج ۱۴۵ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.

وی همچنین در ارتباط با وضعیت توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی گفت: در زمینه دنباله‌بند‌های تراکتور بسته‌ای حمایتی تهیه شده است تا برای توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی به کشاورزان ارائه شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در پایان به اعلام دستاورد‌های بخش کشاورزی در طی یک و نیم سال گذشته پرداخت و گفت: تولیدات غلات به ۲۱ میلیون تن رسیده، کشاورزی قراردادی هم که سال گذشته ۵۰۰ هزار هکتار بود امسال به یک و نیم میلیون هکتار در گندم اجرا می‌شود. خرید تضمینی گندم هم با ۵۵ درصد رشد از ۴. ۲ میلیون تن به ۷. ۳ میلیون تن افزایش یافته است. تولید برنج ۲۵ درصد رشد کرده و از ۱.۸ میلیون تن به ۲.۳ میلیون تن رسیده است. شاهد رشد ۳۰ درصدی در تولیدات جو بودیم که از ۱.۶ میلیون تن به ۲.۳۵ میلیون تن افزایش یافته است. رشد ۱۶۰ درصدی در کشت محصولات دیم وجود داشته که از یک میلوین هکتار به ۵. ۲ میلیون هکتار رسیده است، رشد ۱۱۰ درصدی در تولید زیتون، ۱۱۴درصدی در تولید روغن زیتون، ۷ درصدی در تولیدات باغبانی و ۱۵ درصدی در کشت گلخانه‌ها و نیز ۱۲۶ درصد در تولید بذور داخلی وجود داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....