تاریخ انتشار : یکشنبه 19 بهمن 1399 - 12:18
کد خبر : 34426

قانون‌شکنی در تعیین قیمت بلیت قطار

قانون‌شکنی در تعیین قیمت بلیت قطار

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما قبول داریم که افزایش نرخ ارز و شیوع بیماری کرونا بر روی صنعت حمل و نقل تاثیر گذاشته و آن ها را با مشکل روبه رو کرده است اما ما نباید همیشه کوتاه ترین راه را انتخاب کرده و سریع دست در جیب مردم کنیم.

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما قبول داریم که افزایش نرخ ارز و شیوع بیماری کرونا بر روی صنعت حمل و نقل تاثیر گذاشته و آن ها را با مشکل روبه رو کرده است اما ما نباید همیشه کوتاه ترین راه را انتخاب کرده و سریع دست در جیب مردم کنیم. شرکت راه آهن تصمیم گرفت تا در کوپه‌های با ۵۰ درصد ظرفیت، ۲۵ درصد قیمت صندلی‌های خالی را از مسافران اخذ کند و تا چند روز آینده این مصوبه را اجرایی می کند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از اسکناس ،  ماجرای افزایش قیمت هم از اینجا شروع شد که از ابتدای شروع ویروس کرونا و با اجرای فروش فقط ۵۰ درصد ظرفیت هر کوپه قطار با هدف رعایت پروتکل های بهداشتی،  بسیاری از خانواده ها اقدام به خرید ۲ کوپه برای یک خانواده چهار نفره می کردند و در واقع ۲ کوپه دو نفره خریداری می شد در حالی که امکان حضور آنها در یک کوپه وجود داشت و این رفتار مسافران باعث جاماندن تقاضای مسافران دیگر با توجه به حجم محدود واگن مسافری شد. طبق مصوبه شورای عالی ترابری از ابتدای بهمن‌ماه افزایش قیمت صندلی های خالی بلیت قطار برای کوپه های ۴ نفره که دو نفر اقدام به خرید بلیت کرده اند و برای کوپه های ۶ نفره که ۳ نفر از آنها استفاده می کنند اعمال می شود. در همین خصوص مجتبی یوسفی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به افزایش قیمت بلیط قطار، بیان کرد: ما نباید نقش حاکمیت در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها را فراموش کنیم. اینکه دولت اعم از وزارتخانه ها و مسئولان متولی هر حوزه در موضوعاتی که باید تصمیم گیری کنند، منفعل عمل کرده و یا صرفا دنباله رو تصمیات می شوند، قابل قبول نیست. اینکه عده ای فقط تماشاچی باشند این پیام را به افرادی که تمایلی به تبعیت از قانون ندارند القا می کند تا هرطوری که می خواهند رفتار کنند. وی در ادامه اظهار کرد: خروجی این عملکرد باعث شده تا هر روز شاهد گرانی یک خدمات یا یک کالا باشیم که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در زندگی مردم اثرگذار است. در حوزه حمل و نقل عمومی نیز این وضعیت حاکم است. افزایش قیمت بلیط هواپیما و قطار یا حاکی از این است که یا وزارتخانه در تصمیم گیری ها نقش نداشته و منفعل عمل می کند یا بدتر اینکه وزارتخانه تصمیم گیری کرده ولی اعلام نمی کند. نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح کرد: ما قبول داریم که افزایش نرخ ارز و شیوع بیماری کرونا بر روی صنعت حمل و نقل تاثیر گذاشته و آن ها را با مشکل روبرو کرده است اما ما نباید همیشه کوتاه ترین راه را انتخاب کرده و سریع دست در جیب مردم کنیم. این روش مدیریتی نیست. متاسفانه به جای اصلاح فرآیندها و بهره وری صحیح به سراغ افزایش قیمت می رویم. این تصمیمات غیر کارشناسی باعث شده تا استفاده از حمل و نقل عمومی از چرخه زندگی مردم حذف شود. وی در ادامه تاکید کرد: امروز اگر یک خانواده چهار نفره که درآمد متوسطی نیز دارد بخواهد یک سفر با هواپیما داشته باشد باید حقوق یک ماه خود را فقط برای بلیط بپردازد. کجای این امر با استانداردهای زندگی سازگار است. این امر مردم را سوق می دهد تا از خودروهای شخصی خود استفاده کنند که منجر به افزایش مصرف بنزین و آلودگی های زیست محیطی می شود. وی در ادامه با تاکید بر اینکه افزایش قیمت در حوزه صنعت ریلی و هوایی قابل قبول نیست، بیان کرد: این وظیفه دولت است که از صنعت حمل و نقل حمایت کند. ما شاهد هستیم که در کشورهای اروپایی شیوع کرونا آسیب جدی به این صنعت وارد کرده است اما در آنجا نیز این دولت است که هم از مردم و هم از صنایع مختلف حمایت می کند. افزایش قیمت در حوزه صنعت ریلی و هوایی باعث می شود تا مردم قدرت خرید خود را از دست داده و با کاهش تقاضا در این حوزه مواجه می شویم که خود این امر به ضرر شرکت ها است. وی افزود: افزایش قیمت بلیط هواپیما امروز منجر به کاهش تقاضا در این حوزه شده است که خود به ضرر ایرلاین ها است. این رویه در صنعت ریلی هم این تاثیر را خواهد گذاشت. افزایش قیمت در صنعت ریلی منجر به فشار به اقشار مختلف جامعه می شود و قطعا ما این موضوع را در مجلس دنبال خواهیم کرد تا جلوی آن را بگیریم. یک عضو کمیسیون دیگر عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مگر از مردم عادی حمایتی صورت گرفته و یا کمکی به صنوف خسارت دیده در بحث کرونا شده که اکنون قیمت بلیت هواپیما و قطار برای جبران خسارت افزایش یابد؟ اسماعیل حسین زهی با انتقاد از افزایش قیمت ها در حوزه حمل و نقل هوایی و ریلی، بیان کرد: متاسفانه این روزها شاهد هستیم که قیمت بلیت هواپیما و قطار به بهانه شیوع ویروس کرونا افزایش یافته است در حالی که این افزایش قیمت ها پشتوانه قانونی ندارد. وی در ادامه اظهار کرد: زمانی که صنوف مختلف برای رعایت پروتکل های بهداشتی مجبور هستند دو هفته تعطیل باشند، آن ها نیز از شیوع این بیماری متضرر می شوند. مگر از مردم عادی حمایتی صورت گرفته و یا کمکی به صنوف خسارت دیده در بحث کرونا شده که اکنون قیمت بلیت هواپیما و قطار برای جبران خسارت افزایش می یابد؟ این عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: علی رغم اینکه خود دولتمردان و مسئولان امر اعلام می کنند که قیمت بلیت هواپیما افزایش چندانی نداشته، ولی متاسفانه قیمت بلیت ها افزایش چشمگیری داشته است. این دوگانگی مدیریت است که به مردم عادی هیچ کمکی نشده اما به بهانه حمایت از حمل و نقل هوایی و ریلی قیمت بلیت هواپیما و قطار افزایش یابد. نماینده مردم خاش در مجلس در ادامه تاکید کرد: در مسیری که بنده تردد دارم قیمت بلیت هواپیما بالای ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است، حال بحث افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت قطار نیز مطرح شده است. مردم چگونه این همه فشار را تحمل کنند؟ مسئولان باید به آنچه می گویند عمل کنند. بعضا مسئولان امر در کمیسیون ها و صحن مجلس می گویند افزایش قیمت نداریم اما در عمل شاهد افزایش قیمت ها هستیم. حسین زهی در پایان افزود: متاسفانه هیچ نظارتی بر قیمت بلیت ها نیست. انتظار می رود تمام دستگاه هایی که متولی نظارت هستند یعنی سازمان بازرسی کل کشور یا خود مجلس و یا دستگاه های نظارتی این صنف با اعمال نظارت عالیه جلوی این افزایش قیمت ها که به صورت غیر قانونی است را گرفته تا مردم بیش از این متضرر نشوند.

 

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....