تاریخ انتشار : دوشنبه 13 مرداد 1399 - 13:59
کد خبر : 14109

فشارهای مجلس به وزرای خارجه و ارتباطات بیشتر جنبه نمایشی داشت

فشارهای مجلس به وزرای خارجه و ارتباطات بیشتر جنبه نمایشی داشت

اقتصاددان – «حسین کنعانی مقدم» فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید اگر مجلس واقعا خواستار سوال از «محمدجواد آذری جهرمی» و «محمدجواد ظریف» بود می‌توانست ابتدا آنها را به کمیسیون های تخصصی خود احضار کند. در آنجا نیز نمایندگان و دولت می توانستند آزادانه و حتی خیلی تندتر نظرات خود را بیان کنند اما وقتی جلسه علنی

اقتصاددان – «حسین کنعانی مقدم» فعال سیاسی اصولگرا می‌گوید اگر مجلس واقعا خواستار سوال از «محمدجواد آذری جهرمی» و «محمدجواد ظریف» بود می‌توانست ابتدا آنها را به کمیسیون های تخصصی خود احضار کند. در آنجا نیز نمایندگان و دولت می توانستند آزادانه و حتی خیلی تندتر نظرات خود را بیان کنند اما وقتی جلسه علنی می شود دولت نیز گارد دفاعی می گیرد.

«حسین کنعانی مقدم» از فعالان سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب سبز ایران ، درباره ماجرای پرسش مجلس یازدهم از وزرای دولت دوازدهم می‌گوید اگر مجلس واقعا خواستار سوال از «محمدجواد آذری جهرمی» و «محمدجواد ظریف» بود می‌توانست ابتدا آنها را به کمیسیون های تخصصی خود احضار کند. در آنجا نیز نمایندگان و دولت می توانستند آزادانه و حتی خیلی تندتر نظرات خود را بیان کنند اما وقتی جلسه علنی می شود دولت نیز گارد دفاعی می گیرد. ادامه این گفت‌وگو به شرح زیر است.

کمتر از یک سال به پایان دولت مانده است. قوه مجریه در این یک سال باقی مانده چه کارهایی می تواند انجام دهد؟

کنعانی مقدم: دولت اگر در این یک سال به وظایف خود عمل کند بزرگترین خدمت را کرده است. وقتی شعار داده می شود ولی به آن عمل نمی شود، اعتماد مردم که سرمایه‌ای اجتماعی است از دست می رود. وقتی این اعتماد از دست می رود مشارکت سیاسی مردم هم کاهش پیدا می کند. این لطمه به سرمایه اجتماعی، باعث فاصله گرفتن ما از آن مردم سالاری دینی می‌شود که مدعی‌اش هستیم.

نکته بعدی شفافیت است. دولت در یک سال باقی مانده باید کارنامه خود را ارائه دهد. مقام معظم رهبری به نکته خوبی در دیدار با نمایندگان مجلس اشاره کردند و آن این که «دولت باید صورت وضعیت خود را در پایان کار ارائه کند.» این که دولت در چه شرایطی سرکار آمده است؟ چقدر بودجه در اختیار داشته و با آن چه کارهایی کرده؟ چه برنامه‌هایی را عملی کرده و کدام برنامه اش پیاده نشده است؟ و سوالاتی از این دست. این صورت وضعیت باعث می شود مردم که می خواهند در ۱۴۰۰ یک رییس جمهور دیگر انتخاب کنند حداقل یک نقطه و مبدایی را برای شروع کار دولت بعدی داشته باشند.

دولت های قبلی چه؟ آن‌ها هم گویی بیلان کاری خود را ارائه نداده‌اند.

کنعانی مقدم: نه متاسفانه. هیچ کدام از دولت‌ها تاکنون صورت وضعیت خود را در پایان کارشان ارائه نکرده اند. در صورتی که وقتی مدیرعامل یک سازمان دولتی قرار است عوض شود باید ابتدا گزارشی از عملکرد و تراز مالی خود را ارائه دهد. این که بدهی و درآمد این سازمان در ابتدای کار این مدیرعامل چقدر بوده است و در پایان مسوولیت وی چه وضعیتی دارد؟ کدام برنامه اش را اجرا و کدام را اجرا نکرده است؟

از نظر شما، اولویت اول مجلس و دولت باید چه باشد؟

کنعانی مقدم: اولویت اول کشور، عبور از بحران های اقتصادی است و پرداختن به هر کار دیگری، رفتن به حاشیه و انحراف از این اولویت است. اگر دولت بتواند مشکل اشتغال را حل کند ازدواج جوانان، رونق اقتصادی، کاهش آسیب های اجتماعی و فایده های فراوان دیگری نصیب جامعه خواهد شد. در آن شرایط مردم هم می توانند رزق حلال به دست آورند.

عملکرد مجلس یازدهم را در دو ماه اخیر چطور ارزیابی می کنید؟

کنعانی مقدم: البته هنوز مهر اعتبارنامه نمایندگان خشک نشده است. من معتقدم مجلس با توجه به عقبه نمایندگانش، می خواهد نقش نظارتی خود را بیشتر کند و همین ممکن است باعث اصطکاک بین مجلس و دولت شود. البته اگر نقش نظارتی مجلس بخواهد پررنگ تر شود دولت باید از آن استقبال کند اما این نظارت ها نباید تبدیل به مچ گیری شود. طبق فرموده رهبری سه قوه باید با یکدیگر تعامل داشته باشند و عملکردشان هم افزایی داشته باشد.

درباره سوال نمایندگان از وزرای امور خارجه و ارتباطات گویی این اولویت رعایت نشد؛ مثلا درباره فیلترینگ اینستاگرام یا سوال هایی که از ظریف شد.

کنعانی مقدم: بله. این قبیل فشارهایی که به این دو وزیر وارد شد بیشتر جنبه نمایشی داشتند. اگر مجلس واقعا خواستار سوال از این افراد بود می توانست ابتدا آنها را به کمیسیون های تخصصی خود احضار کند. در آنجا نیز نمایندگان و دولت می توانستند آزادانه و حتی خیلی تندتر نظرات خود را بیان کنند اما وقتی جلسه علنی می شود دولت نیز گارد دفاعی می گیرد. ضمن این که مجلس و دولت باهم نزاع پیدا می کنند و تلخی این نزاع، گریبان مردم را می گیرد.
ع/ ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....