تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 فروردین 1402 - 12:17
کد خبر : 121161

فروش خودروهای ثبت‌نامی با قیمت جدید

فروش خودروهای ثبت‌نامی با قیمت جدید

قیمت فروش کارخانه‌ای خودرو‌ها قرار بود در جلسه عصر دیروز شورای رقابت بررسی و خروجی نهایی دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری تصمیم‌گیری شود. بنابر اعلام مدیرکل روابط عمومی مرکز ملی رقابت، قیمت‌های محاسبه شده خودروهای تولید شده غیرمونتاژی از سوی سازمان حمایت، در این جلسه بررسی و مورد تأیید اعضا قرار گرفت، که به وزارت

قیمت فروش کارخانه‌ای خودرو‌ها قرار بود در جلسه عصر دیروز شورای رقابت بررسی و خروجی نهایی دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری تصمیم‌گیری شود. بنابر اعلام مدیرکل روابط عمومی مرکز ملی رقابت، قیمت‌های محاسبه شده خودروهای تولید شده غیرمونتاژی از سوی سازمان حمایت، در این جلسه بررسی و مورد تأیید اعضا قرار گرفت، که به وزارت صمت ابلاغ می‌شود.

قیمت فروش کارخانه‌ای خودرو‌ها قرار بود در جلسه عصر دیروز شورای رقابت بررسی و خروجی نهایی دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری تصمیم‌گیری شود. بنابر اعلام مدیرکل روابط عمومی مرکز ملی رقابت، قیمت‌های محاسبه شده خودروهای تولید شده غیرمونتاژی از سوی سازمان حمایت، در این جلسه بررسی و مورد تأیید اعضا قرار گرفت، که به وزارت صمت ابلاغ می‌شود. تا لحظه تنظیم این گزارش جزییاتی از قیمت‌های محاسبه شده، اعلام نشده است. در همین حال اما سخنگوی وزیر صمت ضمن تاکید براینکه فرمول قیمت‌گذاری خودرو‌ها توسط شورای رقابت تعیین شده و متولی قیمت‌گذاری این شوراست، اعلام کرد که خودرو‌های عرضه شده در طرح فروش یکپارچه بر اساس قیمت روز اعلامی توسط شورا تحویل خواهد شد.

اما سخنگوی شورای رقابت درباره ابلاغ قیمت‌های جدید خودرو در اظهاراتی گفته است: یکی از دستورات جلسه بررسی قیمت‌های خودرو است، اما شورای رقابت قیمت‌گذار نیست بلکه درباره قیمت‌ خودرو تصمیم می‌گیرد و سیاست‌گذاری می‌کند. بنابراین اعلام قیمت‌های جدید بر عهده وزارت صمت است. او گفته است: فرمول قیمت‌گذاری بر مبنای قیمت تمام شده خودرو، هزینه تمام شده تولید و بررسی قیمت سه مدل خوروی مشابه خارجی خواهد بود. با این حال، اعلام خبر تغییرات قیمتی خودروها باعث شده تا توقف معاملات در بازار اتفاق افتاده و حتی تعدادی از خودروها با رشد قیمت‌ روبرو شوند. البته این موضوع مقطعی است و این امر به میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی در کارخانه بستگی دارد.

اعلام قیمت‌های جدید  به عهده وزارت صمت است؟

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  شانزدهم بهمن ماه سال گذشته، به دنبال اعتقاد بر انحصاری بودن بازار خودرو‌های سواری، دستورالعمل تنظیم بازار خودرو ابلاغ و منتشر شد. بر اساس دستورالعمل صادر شده توسط شورای رقابت برای تنظیم بازار خودرو، فرمول قیمت‌گذاری خودرو‌های سواری و شیوه اعمال آن تعیین شد.

برای تعیین قیمت پایه، برای هر خودرویی که در داخل کشور تولید می‌شود، باید سه خودروی مشابه خارجی شناسایی و میانگین قیمت سه خودروی خارجی به دلار مشخص شود. سپس قیمت با نرخ ارز مرکز مبادله به ریال تبدیل و با قیمت سازمان حمایت مقایسه شود، این خودرو‌ها درجه‌بندی شده و از A تا F طبقه‌بندی می‌شوند. متناسب با این رتبه‌بندی یا قیمت سازمان حمایت انتخاب می‌شود یا متناسب با شرایطی که قیمت پایه رقابتی مشخص می‌شود، شورای رقابت تصمیم بگیرد قیمت دیگری را مبنا قرار دهد. این فرآیند شامل همه خودرو‌های داخلی می‌شود.

لازم به ذکر است که آخرین به‌روزرسانی قیمت خودرو‌ها درب کارخانه، مربوط به آذر ماه ۱۴۰۰ بوده و طی یک‌سال گذشته، قیمت رسمی محصولات دو خودروساز بزرگ ثابت ماند. این در حالی است که تا پیش از آن، سالانه دوبار قیمت محصولات خودروسازان بر اساس نرخ تورمی اعلامی از سوی بانک مرکزی افزایش پیدا می‌کرد؛ بر این اساس خودرو تنها کالایی بود که در سال ۱۴۰۱ افزایش قیمت به صورت رسمی و مصوب را به خود ندید.

اما با بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمت‌گذاری خودروها، براساس مصوبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ شورای رقابت تصمیم بر این شد که قیمت محصولات خودروسازان بایستی اصلاح شود، البته این اصلاح و به‌روز شدن قیمت خودرو‌ها به عمر سال ۱۴۰۱ قد نداد و در نهایت مقرر شد که در نیمه دوم فروردین ماه ۱۴۰۲ قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا براساس نرخ تورم و محاسبه سود معقول به روز و اصلاح شود.

برهمین اساس قرار شد در جلسه عصر دیروز (سه‌شنبه ۱۵ فروردین ماه) شورای رقابت قیمت فروش کارخانه‌ای خودرو‌ها در آن بررسی و در خصوص نتیجه و خروجی نهایی دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری تصمیم‌گیری شود؛ البته به گفته برخی مسوولان، اعلام قیمت نهایی، امروز دور از انتظار خواهد بود. سپهر دادجوی توکلی در گفت‌وگو با مهر، اظهار داشت: به استناد ماده ۱- ۳ دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت پس از استماع نظر کارگروه خودرو، موضوع مصوب جلسه ۵۳۳ در خصوص قیمت‌های محاسبه شده خودروهای تولید شده غیرمونتاژی توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در جلسه ۵۵۷ شورای رقابت بررسی و مورد تأیید اعضا قرار گرفت. مدیرکل روابط عمومی مرکز ملی رقابت افزود: این قیمت‌هایی که تأیید شده، به وزارت صمت ابلاغ می‌شود.

اعلام قیمت با چه فرمولی؟

در همین حال، اسماعیل شجاعی سخنگوی شورای رقابت درباره ابلاغ قیمت‌های جدید خودرو  گفته است: یکی از دستورات جلسه شورای رقابت بررسی قیمت‌های خودرو است. البته شورای رقابت قیمت‌گذار نیست بلکه درباره قیمت‌ خودرو تصمیم می‌گیرد و سیاست‌گذاری می‌کند. بنابراین اعلام قیمت‌های جدید بر عهده وزارت صمت است.

او تاکید کرده، که وزارت صمت قیمت‌های جدید و پیشنهادات درباره قیمت‌های خودرو را در جلسه با اعضای شورای رقابت مطرح می‌کند و شورا این قیمت‌ها و پیشنهادات را مورد بررسی قرار خواهد داد. سخنگوی شورای رقابت درباره فرمول تعیین قیمت خودرو هم توضیح داده است: شورا درباره فرمول و محاسبه قیمت خودرو مصوباتی داشته که مبنای قیمت‌گذاری همان مصوبات است اما به‌طور کلی فرمول قیمت‌گذاری بر مبنای قیمت تمام شده خودرو، هزینه تمام شده تولید و بررسی قیمت سه مدل خوروی مشابه خارجی خواهد بود و براساس نظم محاسباتی انجام می‌شود که اگر این محاسبات به شورا اعلام شود، شورا درباره آن در جلسه تصمیم می‌گیرد. شجاعی درباره احتمال عرضه خودرو در بورس کالا هم اینطور گفته است: شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس مخالف است.

شورا با هدف رعایت نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده تصمیم‌گیری می‌کند و در عرضه خودرو در بورس نفع مصرف‌کننده رعایت نمی‌شود چراکه قیمت‌‌ها در بورس به شکل مزایده‌ای تعیین می‌شوند  در میان بحث قیمت‌گذاری جدید خودرو در درب کارخانه دو سناریو مطرح شد. نخستین سناریو در رابطه با افزایش ۳۰ الی ۷۰ درصدی و دومین سناریو حاکی از افزایش پنج الی ۱۰۰ درصدی بود. حال این مساله مطرح است که شورای رقابت چه عددی را برای افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه در نظر گرفته است؟ توکلی مساله افزایش ۳۰ الی ۷۰ درصدی افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه را تکذیب کرد و توضیح داد: از همان ابتدا شورای رقابت این مساله را تکذیب کرد و چنین اعدادی مورد قبول شورا نیست. او افزود: در میان اعمال دستورالعمل جدید امکان دارد برخی از خودروها با کاهش قیمت مواجه شوند و تعدادی دیگر با افزایش.

توقف معاملات  در آستانه اعلام قیمت‌های جدید

با این حال، اعلام خبر تغییرات قیمتی خودروها باعث شده تا توقف معاملات در بازار اتفاق افتاده و حتی تعدادی از خودروها با رشد قیمت‌ روبرو شوند. البته این موضوع مقطعی است و این امر به میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی در کارخانه بستگی دارد.

رصد بازار دیروز نشان می‌دهد، قیمت سورن پلاس دوگانه‌سوز ۷۰۱ میلیون تومان، پژو پارس ۵۹۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۶۰۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۹۸۲ میلیون تومان، رانا پلاس ۶۱۲ میلیون تومان و تارا اتوماتیک ۹۹۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. به گزارش تسنیم، علاوه بر این، تیبا دو به قیمت ۳۹۸ میلیون تومان و کوئیک به قیمت ۳۹۵ میلیون تومان رسیده است. در محصولات سایپا کوئیک اس با قیمت ۴۱۲ میلیون تومان، شاهین ۶۹۰ میلیون تومان، سایپا ۱۵۱ با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان و تیبا ۳۸۸ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. همچنین دنا پلاس توربو دستی با قیمت ۸۶۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ سه ۶۳۰ میلیون تومان، و هایما اس ۷ پلاس یک میلیارد و ۷۴۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

قیمت خودرو‌های طرح یکپارچه  با قیمت‌های جدید

به دنبال برگزاری جلسه مذکور شورای رقابت، امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت۰ ضمن تاکید براینکه متولی و نهاد تصمیم‌گیر برای قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ، شورای رقابت است، گفته است: شورای رقابت دیروز برای قیمت جدید خودرو‌های مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت تصمیم‌گیری خواهد کرد و قیمت‌های جدید توسط این شورا پس از تصمیم‌گیری نهایی اعلام می‌شود. او همچنین در اظهاراتش عنوان کرده که خودرو‌هایی که در طرح یکپارچه فروش خودرو‌های داخلی عرضه شده و به فروش می‌رسند، بر اساس قیمتِ روز اعلامی توسط شورای رقابت خواهد بود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....