تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 دی 1399 - 10:48
کد خبر : 30026

فروش حقوقی‌های بورس محدود می‌شود

فروش حقوقی‌های بورس محدود می‌شود

مدیرعامل شرکت بورس تهران از کاهش حد نصاب معاملات بلوکی با هدف تعدیل Market Impact خبر داده و گفته است که با این اقدام فروش حقوقی‎ها محدود و سایه ترس از بازار برداشته می‎شود. علی صحرایی در توییتر نوشت: برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه بازارگردانی بیشتر نمادها برای حمایت از سهامداران خرد اجرایی شده و

مدیرعامل شرکت بورس تهران از کاهش حد نصاب معاملات بلوکی با هدف تعدیل Market Impact خبر داده و گفته است که با این اقدام فروش حقوقی‎ها محدود و سایه ترس از بازار برداشته می‎شود.

علی صحرایی در توییتر نوشت: برای نخستین بار در تاریخ بازار سرمایه بازارگردانی بیشتر نمادها برای حمایت از سهامداران خرد اجرایی شده و در گام بعدی باید کاهش حد نصاب معاملات بلوکی با هدف تعدیل Market Impact بازیگران بزرگ بازاردر دستور کار قرار گیرد تا خود وظیفه بازاریابی دارائی‌های مالی‌شان را بر عهده بگیرند.

    در اقتصاددان به نقل از گسترش ، صحرایی در این خصوص توضیح داد: در این حالت حقوقی‌ها بیشتر از حد مشخصی نمی‌توانند بفروشند و باید در بازار بلوک مشتری خود را پیدا کنند.

صحرایی افزود: گاهی اوقات مردم در بازار امیدوار می‌شوند و بر اساس تحلیل بنیادی و مشورت، خرید سهام انجام می‌دهند ولی یک حقوقی به یکباره شروع به فروش می‌کند و موجب ترس می‌شود. با این روش، سایه ترس از بازاربرداشته می‌شود. به هر حال بازیگران بزرگ معمولااز اطلاعات نهانی شرکت‌ها مطلع هستند.

وی گفت: در مورد سازوکار آن مطالعات انجام شده و با به اشتراک گذاشتن موضوع، نظر همه را تجمیع می‌کنیم و با مشورت جمعی این کار را انجام می‌دهیم.

صحرایی گفت: البته بازارگردان از این قائده مستثنا است. به طور مثال حقوقی هم از درصدی از میانگین معاملات سه ماهه گذشته نمی‌تواند بیشتر بفروشد. البته در حال بررسی هستیم که از دستورالعمل قاعده مندی ‌استفاده کنیم.

اثر بازار یا همان Market Impact به ثاثیری گفته می‌شود که بازار از سفارش‌های خرید یا فروش با حجمی بیش از مقدار متداول می‌گیرد. به عنوان مثال، اگر سفارش فروش با حجمی بیش از حجم متداول وارد سامانه شود باعث کاهش قیمت می‌شود. درحال‌حاضر نیز مسئولان بورس تهران قصد دارند این اتفاق را تعدیل کنند.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....