تاریخ انتشار : یکشنبه 24 بهمن 1400 - 19:12
کد خبر : 77777

فرصت بزرگ «بورس حمایتی» برای مدیران سهام

فرصت بزرگ «بورس حمایتی» برای مدیران سهام

گزارش هفتگی کیان به موضوع داغ هفته‌های گذشته بازار سهام یعنی حمایت دستوری از سهام پرداخته است. این حمایت‌ها عمدتا از نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز انجام شده است و در حالی‌که سایر نمادهای بازار به حال خود رها شده‌اند. از نگاه کیان این فرصت مناسب برای مدیران دارایی است. در پرونده ویژه این هفته نیز

گزارش هفتگی کیان به موضوع داغ هفته‌های گذشته بازار سهام یعنی حمایت دستوری از سهام پرداخته است. این حمایت‌ها عمدتا از نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز انجام شده است و در حالی‌که سایر نمادهای بازار به حال خود رها شده‌اند. از نگاه کیان این فرصت مناسب برای مدیران دارایی است. در پرونده ویژه این هفته نیز کیان به بررسی صنعت روغن موتور و به صورت مشخص نفت بهران پرداخته است.

 حمایت دستوری از بازار، با به‌ هم زدن تعادل‌های قیمتی، فرصتی برای مدیران دارایی ایجاد کرده است: با صدور دستور حمایت از بازار در تاریخ ۶ بهمن سال جاری توسط رئیس‌جمهور، دور جدیدی از اقدامات به منظور کاهش التهاب و نگرانی سرمایه‌گذاران خرد شکل گرفته است. حمایت‌های دستوری معمول در چارچوب حفظ بازار با حمایت از ۷ تا ۱۰ شرکت بزرگ بازار سرمایه (معادل ۲۵ الی ۳۵ درصد ارزش کل بورس تهران) انجام می‌پذیرد، به امید اینکه عدم اجازه اصلاح بیشتر به این نماد‌ها، بقیه بازار را از جو منفی خارج کند.

کدام سهام رشد کردند؟

از ۶ بهمن که دور جدید حمایت آغاز شده است، تا تاریخ ۲۱ بهمن‌ماه، بازدهی شاخص ۳.۶ درصد و بازدهی هفت شرکت بزرگ شاخص‌ساز (فملی، فولاد، فارس، کگل، کچاد، فخوز و ومعادن) ۱۰ درصد بوده است و هفت صندوق‌های سهامی بزرگ بازار از نظر ارزش دارایی نیز در آن محدوده زمانی، بازدهی تقریبا ۳.۵ درصد داشته‌اند. رشد قیمت ۱۰ درصدی پرتفولیوی سهام شاخص‌ساز در شرایطی انجام شده است که شرکت‌های هم‌صنعت و مشابه آن‌ها، یا تغییر قیمت نداشته‌اند و یا تغییر قیمت آن‌ها، بسیار اندک بوده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  مرور موقعیت‌های مشابهِ حمایت از بازار در یک‌سال گذشته که آخرین آن‌ها در هفته آخر آذرماه سال جاری به وقوع پیوست، نشان می‌دهد دیر یا زود، قیمت شرکت‌هایی که به صورت دستوری حمایت شده‌اند به سطوح قبلی باز خواهند گشت (به تغییرات قیمت این هفت شرکت و شاخص کل در آخرین برنامه حمایت بازار در ۲۳ آذر توجه کنید. در این بین، به عنوان مدیر دارایی، می‌توان از سطح حمایتی ایجاد شده حتی المکان استفاده را نمود.

فرصت کسب سود در سهام

در شرایطی که به عنوان مثال در صنعت فولاد بجز نمادهای شاخص‌ساز، سایر نمادهای این صنعت تغییر قیمتی محدودی داشته‌اند، به باور ما، جایگزین کردن شرکت‌های هم‌صنعتِ عقب‌مانده با شرکت‌های شاخص‌ساز، فرصت مناسبی برای مدیران دارایی ایجاد کرده است. حمایت‌های دستوری اگر چه برای مدیران دارایی فرصت‌هایی ایجاد کرده است، در مجموع تنها هدر دادن منابع ملی است. این حمایت‌هایِ‌ ناپایدار و گذار، تنها فرصتی برای انتقال ثروت از جیب نهادهای عمومی به سرمایه گذارانی است که رفتار اقتصادی معقول ایجاب می‌کند از همه فرصت‌های ایجاد شده در بازار حداکثر استفاده را انجام دهند. متأسفانه مدیریت بازار سرمایه هم، در همان پارادایم نادرستی قرار دارد که اقتصاد کشور ما در دهه های اخیر در آن چارچوب اداره می‌شده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....