تاریخ انتشار : سه شنبه 1 اسفند 1402 - 11:02
کد خبر : 158299

فرسایش ادامه‌دار بورس

فرسایش ادامه‌دار بورس

بازار سرمایه اکنون در فرسایشی‌ترین حالت خود قرار دارد و می‌توانیم اتفاقات و عواملی که باعث ایجاد فضای منفی و رکودی شده که در آن نه دلار و  نه عوامل پارامتر‌های شرکت‌ها واکنش نشان نمی‌دهد را بررسی کنیم. نرخ بهره ۳۰ درصدی یا عواملی همانند دخالت‌های دولت و بازارساز در بازار سرمایه به صورت واضح

بازار سرمایه اکنون در فرسایشی‌ترین حالت خود قرار دارد و می‌توانیم اتفاقات و عواملی که باعث ایجاد فضای منفی و رکودی شده که در آن نه دلار و  نه عوامل پارامتر‌های شرکت‌ها واکنش نشان نمی‌دهد را بررسی کنیم. نرخ بهره ۳۰ درصدی یا عواملی همانند دخالت‌های دولت و بازارساز در بازار سرمایه به صورت واضح برای فعالان بازار سرمایه قابل مشاهده است و با توجه به تصمیم‌گیری‌های در بازار این اجازه رشد داده نمی‌شود. از آنجایی که حجم عظیمی از بازار دست بازارساز قرار دارد سرمایه‌گذاران حقیقی نقش قابل توجهی نمی‌توانند ایفا کنند. یکی ازعواملی که باعث رشد یا نزول بازار می‌شود را می‌توانیم بازارساز در نظر بگیریم. بازارساز همان دولت و تیم اقتصادی دولت است که فعلا با توجه به شرایطی که در بازار ایجاد کردند یعنی همان فرسایش و رکود اجازه نمی‌دهد سرمایه و نقدینگی به سمت بورس سراریز شود.  با توجه به استدلال و پیش‌بینی بنده در بازار سرمایه می‌تواند در تارگت یکسال تورم را رد کند و حتی این تصمیم‌گیری‌هایی که اجازه به رشد بازار را نمی‌دهد کاور کند؛ چراکه قیمت‌ها در بازار سهام در ارزنده‌ترین حالت ممکن قرار دارد. اگر دست‌درازی‌ها و تصمیم‌ها کمتر شود به راحتی می‌توانیم شاهد اقبال سرمایه‌گذاران به این بازار باشیم. از منظر روان‌شناسی فعالان بازار سرمایه در وضعیت نااطمینانی قرار دارند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  به جرأت می‌توان گفت که شدت اتفاقات ۱۷ اردیبهشت‌ماه سال جاری بازار سرمایه خیلی قوی‌تر، زننده‌تر و ناامیدکننده‌تر از اتفاقات مردادماه سال ۹۹ بوده است، چراکه این اتفاقات باعث شد در چند ماه اخیر وضعیت رکودی و منفی در بازار را تجربه نماییم کمااینکه در سال ۹۹ بسیاری از سرمایه‌گذاران در شرایطی بودند که پرتفوی سرمایه‌گذاری آنها سود بود و از منظر روانشناسی، فشارهای روانی از جمله ترس جاماندن از بقیه بازارهای موازی را تجربه نمی‌کردند و می‌توان گفت بازار سرمایه توانسته بود ارزش‌افزوده برای بسیاری از سرمایه‌گذاران خلق کند؛ منتها اتفاقاتی که در سال جاری رقم خورد جزو بدترین عملکرد بازارسازها بود. بازارگردان‌ها، بازارسازها و به بیانی حکمران‌ها بازار را کنترل کرده و چه در سودها و چه در نزول‌ها به آن جهت می‌دهند، ضمن اینکه ۸۵ درصد بازار دست این افراد است، قاعدتا در چنین بازاری تحلیل‌ها به راحتی فیک و چشم‌اندازها با یک ابلاغیه و حرکت یا تصمیم‌گیری جزیره‌ای نابود می‌شود که در سال جاری در حال تجربه آن هستیم. پس درباره بازاری بررسی، تحلیل و پیش‌بینی می‌کنیم که وزن بسیار بزرگی از آن را مردم و سرمایه‌گذاران عادی تشکیل نمی‌دهند.

در چند سیکل گذشته که بررسی کنیم خواهیم دید بازارساز توانسته با یک تصمیم، سرمایه‌ها را به سمت بازار روانه یا حتی باعث رشد چند ده برابری در بازارها شود، در وضعیت حال حاضر بازارساز علاقه‌ای به رشد این بازار نشان نداده است حتی با وجود اینکه در حراج قیمتی قرار داریم فعلا تصمیم بازارساز است که می‌تواند پارامتر مهمی در جهت بالا کشیدن بازار باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....