تاریخ انتشار : جمعه 13 اسفند 1400 - 20:24
کد خبر : 80050

فردای جنگ ، ایجاد سامانه ای مانند مثلث بیسمارک

فردای جنگ ، ایجاد سامانه ای مانند مثلث بیسمارک

« مروری بر تحلیل های گذشته عباس پالیزدار و پیش بینی آینده جنگ روسیه و اوکراین در چند روز آینده با ایجاد سامانه ای همچون مثلث بیسمارک » در نوشتار نهم اسفند در مورد تحولات احتمالی ۷۲ ساعت آینده به چند مورد مهم اشاره شد از جمله اینکه : اقتصاددان: -بعد از اعمال تحریم های

« مروری بر تحلیل های گذشته عباس پالیزدار و پیش بینی آینده جنگ روسیه و اوکراین در چند روز آینده با ایجاد سامانه ای همچون مثلث بیسمارک »
در نوشتار نهم اسفند در مورد تحولات احتمالی ۷۲ ساعت آینده به چند مورد مهم اشاره شد از جمله اینکه :

اقتصاددان: -بعد از اعمال تحریم های سنگین علیه مراکز مالی روسیه و میزان تأثیر مخرب آنها بر اقتصاد روسیه از جمله برابری نرخ روبل در برابر دلار ،اختلال کامل در بازار سهام روسیه و حجم عظیم انسداد دارائیهای روسیه در اثر ناکامی‌ها و رکود نسبی روسیه در جبهه های نظامی ، احتمالا پوتین برای تقویت روحیه قوای نظامی و افزایش سطح انسجام بروکراتهای داخلی به تحرکات گسترده نظامی دست خواهد زد که چنین نیز شد.

ضمناً اشاره شد که به موازات تحریم های اقتصادی ، احتمال ایجاد یک کارزار برای تحریم های دیپلماتیک نیز کلید خواهد خورد که باز هم آمریکا به عنوان آغازگر تمام کمپین ها و کارزارهای ضد روسی خواهد بود ، چرا که امروز سفیر روسیه در این کشور را اخراج کرد و احتمال پیروی سایر کشورهای غربی در پیوستن به این کارزار کاملاً محتمل است .

ضمناً اشاره کردیم هر گونه تهدید و یا اقدام روسیه به قطع یا کاهش صادرات گاز بلافاصله با بلاک کامل نفتی روسیه مواجه خواهد شد . با توجه به اینکه در آمد اصلی روسیه در بخش انرژی مربوط به بخش نفت است لذا مسکو در اعمال تحریم های گازی علیه اروپا به شدت محتاط است و با محدودیت روبروست . در صورتی که بسیاری از مفسران قطع صادرات گاز روسیه به اروپا را از اهرم های مؤثر روسیه قلمداد می‌کردند در صورت چنین رخدادی با توجه به ظرفیت مازاد تولید نفت نزدیک به ۶ملیون بشکه ای در عربستان و سایر کشورهای عربی منطقه ، صادرات نفتی روسیه بلافاصله با تحریم های جدی روبرو خواهد شد .

از مسائل بسیار مهمی که پیش از آغاز حمله نظامی روسیه به دونباس و سپس به سایر مناطق خاک اوکراین، خدمت مخاطبین و دوستان ارائه شد نقش مهم ترکیه در بهم زدن یا ایجاد توازن جدید در منطقه دریای سیاه و منطقه بالکان است مناطقی که عثمانی حداقل از نیمه قرن ۱۵م تا سال ۱۹۲۲ به مدت ۵۰۰ سال دارای نفوذ موثر و دیپلماسی فعال در برابر روسیه بوده است لذا بیان شد با توجه به گرایشات نئوعثمانی ترکیه ،ما قدم به قدم شاهد عبور اردوغان از موضع سکوت و انفعال به موقعیت کنش و اقدام خواهیم بود که می تواند از جمله تبعات آن حضور نیروهای اسلام گرا و جهادی اهل سنت به بالکان بر اساس یک سنت ۵۰۰ ساله باشیم که اخبار اعلامی مؤید این دو فرضیه می باشند .

در چند روز آتی با توجه اینکه غرب در اعمال تحریم ها و سختگیری های اقتصادی با توجه به مسائل و خطرات راهبردی که از طرف روسیه متوجه غرب است به شدت مؤلفه ی آستانه تحمل روسیه، در کنش های خویش را در نظر دارد. بدین معنی که با توسل به نمایش اجماع اروپایی /آمریکایی و همراهی سایر کشورها ابتدا آمادگی ذهنی و سطح آستانه تحمل مقامات روسیه برای تحریم‌های جدید را بالابرده و سپس تحریم ها را اعمال می کند .به عبارت دیگر سطح تحریم های اعمالی رابطه مستقیم با میزان آمادگی نسبی ذهنی و آستانه تحمل روسیه برای پذیرش تحریم ها را دارد .لذا پیش بینی می شود غرب در اجرای این سناریو در کنار اعمال تحریم های محدود در روزهای آتی روی دو گزینه تأکید بیشتری نماید :

« ایجاد سامانه ای همچون مثلث بیسمارک »

-افزایش کارزار تحریم های دیپلماتیک و کارزار تبلیغاتی گسترده برای ایجاد زمینه سازی های لازم جهت اعمال فاز دوم تحریم های سنگین علیه روسیه
۲-با مرور سیاست های غرب در چنین مواردی میتوان گزاره اصلی غرب « حفظ فشار مدام» برای تضعیف روحیه رقیب را یک راهبرد همیشگی دانست لذا تا زمان اعمال مرحله دوم تحریم های اصلی و مؤثر ، وظیفه اعمال فشار به حوزه نظامی شیفت خواهد کرد ‌به طوری که افزایش حملات پراکنده توسط نیروهای اکراینی در روزهای آتی محتمل به نظر می‌رسد .
واکنش روسیه به این حملات به طور خودکار در خدمت و مسیر ایجاد زمینه های لازم تبلیغاتی و مقوم اجماع برای فاز دوم تحریم ها خواهد بود .
همانطور که ملاحظه میشود این سامانه ی ضد روسی به گونه ای طراحی شده که هرگونه تشدید در کنش و اقدام توسط روسیه در خدمت یکی از دو ستون این سامانه ضد روسی قرار خواهد گرفت .
لذا پر واضح است که تصمیمات نادرست و ناشی از خطاهای محاسباتی در زمینه های راهبردی در سیاست والا ،امکان جبران بدون تاوان را از تصمیم حلقه تصمیم گیرندگان خطا کار خواهد گرفت . لذا روسیه برای برون رفت از بحران تنها یک راه چاره پیشرو دارد و آن؛ « پرداخت هزینه و تاوان متناسب با میزان خطای راهبردی رهبران و تصمیم گیرندگان این کشور میباشد »

و این سامانه همان مثلث بیسمارک میباشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....