تاریخ انتشار : یکشنبه 20 مهر 1399 - 11:15
کد خبر : 21510

فاز جدید ماجراجویی گازی ترکیه

فاز جدید ماجراجویی گازی ترکیه

ترکیه آماده می‌شود هفته آینده تخمین‌های جدید از ظرفیت میدان گازی تازه اکتشاف شده تونا-۱ را پس از تکمیل حفاری‌های بیشتر اعلام کند. ترکیه احتمالاً تخمین خود از مقدار ذخایر اکتشاف شده گاز طبیعی در دریای سیاه را افزایش می دهد.رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در ماه اوت اعلام کرد این کشور یک اکتشاف

ترکیه آماده می‌شود هفته آینده تخمین‌های جدید از ظرفیت میدان گازی تازه اکتشاف شده تونا-۱ را پس از تکمیل حفاری‌های بیشتر اعلام کند.

ترکیه احتمالاً تخمین خود از مقدار ذخایر اکتشاف شده گاز طبیعی در دریای سیاه را افزایش می دهد.رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در ماه اوت اعلام کرد این کشور یک اکتشاف بزرگ گاز طبیعی در آب‌های دریای سیاه انجام داده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از اویل پرایس،در آن زمان تخمین زده شد ظرفیت این ذخایر ۳۲۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی باشد. ترکیه اعلام کرد این بزرگترین اکتشاف گاز در تاریخ این کشور است. اردوغان گفت این اکتشاف می‌تواند به امنیت انرژی ترکیه کمک کند.ترکیه در حال حاضر تقریباً تمام گاز مصرفی خود را وارد می‌کند.اردوغان در ماه اوت گفت امیدوار است کشورش با اکتشاف میدان گازی تونا-۱ تولید گاز را از ۲۰۲۳ آغاز کند.ترکیه آماده می‌شود هفته آینده تخمین‌های جدید از ظرفیت این میدان گازی را پس از تکمیل حفاری‌های بیشتر اعلام کند.

فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه در اوایل همین ماه اعلام کرد آنکارا قصد دارد یک کشتی حفاری سوم برای اکتشاف منابع طبیعی در دریای سیاه ارسال کند. سومین کشتی حفاری ترکیه با نام «کانونی» در اوایل ۲۰۲۱ اکتشاف در دریای سیاه را آغاز کرده و عملیات های خود را به همراه کشتی حفاری فاتح که میدان تونا-۱ را کشف کرده پیش می‌برد.در این بین، اتحادیه اروپا سعی می‌کند تنش‌ها در شرق مدیترانه، محل حفاری گاز ترکیه را آرام کند.درگیری بین یونان و قبرس از اعضای اتحادیه اروپا از یک طرف و ترکیه در طرف دیگر طی ماه‌های اخیر با ازسرگیری حفاری و اکتشاف نفت و گاز توسط ترکیه در شرق مدیترانه شدت گرفته است. یونان و قبرس این آب‌ها را بخشی از قلمروی خود می‌دانند.فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه گفته بود انتظار دارد واردات انرژی کشورش پس از اکتشاف بزرگ ذخایر گاز طبیعی در دریای سیاه و اکتشاف های بیشتری که قرار است در منطقه دیگری انجام شود، تا حد قابل توجهی کاهش یابد.رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اکتشاف ۳۲۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را اعلام کرد و گفت این میدان گازی تا ۲۰۲۳ عملیاتی خواهد شد.

ترکیه مصمم است تبدیل به صادرکننده خالص انرژی شود.اگر بتوان این گاز طبیعی را از نظر اقتصادی استخراج کرد، وابستگی ترکیه به واردات انرژی از روسیه، ایران و آذربایجان که سالانه ۴۱ میلیارد دلار برای این کشور هزینه دارد کاهش می یابد.هرگونه کاهش واردات انرژی توسط ترکیه منابع مالی دولت این کشور را افزایش داده و به تعدیل کسری حساب جاری ترکیه کمک می کند. ارزش لیر ترکیه در حال حاضر به پایین‌ترین رقم در برابر دلار آمریکا رسیده است.دونمز به خبرنگاران گفته بود:« انتظار داریم واردات ما با این اکتشاف، کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. ما زمینه ای را ایجاد می‌کنیم که شهروندانمان با قیمت کمتری از گاز طبیعی استفاده کنند. منطقه جدیدی به وسعت ۶ هزار کیلومتر مربع در مقابل ماست. بررسی متخصصان نشان می‌دهد احتمالا ساختارهای مشابهی در این منطقه وجود دارد».

« از همین حالا می گوییم گازی که خودمان تولید می‌کنیم بسیار به صرفه تر از گاز وارداتی است. وقتی مازاد تولید محصول وجود داشته باشد، مسلما قیمت آن کاهش می یابد».ترکیه در مدیترانه هم به دنبال ذخایر هیدروکربن است. اکتشاف های ترکیه در آبهای این منطقه باعث اعتراضاتی از سمت یونان و قبرس شده است.
براساس این گزارش،میدان تونا۱ در ۱۵۰ کیلومتری ساحل ترکیه و نزدیک به مرزهای دریایی بلغارستان و رومانی قرار دارد. این منطقه نزدیک به بلوک نپتون رومانی است. اکتشاف گازی که ۸ سال پیش در این بخش از دریای سیاه توسط شرکت های پتروم و اکسون انجام شد، بزرگترین اکتشاف گاز در دریای سیاه طی یک دهه گذشته بود.اکنون باید دید آیا رویاپردازی آنکارا برای بی نیاز شدن از واردات گاز به سرانجام می رسد یا خیر؟

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....