تاریخ انتشار : یکشنبه 22 اسفند 1400 - 19:54
کد خبر : 81123

عیدی اندک بازنشستگان

عیدی اندک بازنشستگان

سردرگمی در خرید سازمان تامین اجتماعی عیدی امسال بازنشستگان را یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته و برای همسران بازنشستگان ۴۰۰ هزار تومان و برای هر فرزند ۱۵۰ هزار تومان پرداخت کرده است، اما این میزان عیدی با گرانی ها موجب نارضایتی بسیاری از بازنشستگان شده است. گرانی افسار گسیخته کالاها طی

سردرگمی در خرید

سازمان تامین اجتماعی عیدی امسال بازنشستگان را یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته و برای همسران بازنشستگان ۴۰۰ هزار تومان و برای هر فرزند ۱۵۰ هزار تومان پرداخت کرده است، اما این میزان عیدی با گرانی ها موجب نارضایتی بسیاری از بازنشستگان شده است.

گرانی افسار گسیخته کالاها طی دو سال اخیر موجب کاهش قدرت خرید هموطنان به ویژه قشر بازنشسته شده است و می توان گفت بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی به عنوان اقشار کم درآمد این روزها صورت شان را سرخ نگه می دارند؛ برای نمونه این بازنشستگان با دو میلیون تومان عیدی توان خرید بسیاری از کالا ها را ندارند.

خبرنگار ما با تعدادی از بازنشستگان در پایتخت به گفتگو نشسته است که آنها از عیدی اندک می گویند و سردرگم آن هستند که چه کالایی باید بخرند و چه کالایی نمی توانند بخرند.

 

با دو میلیون تومان دو گونی برنج خریداری می شود

 

یکی از بانشستگان که در بوستان محلی میدان صادقیه نشسته است در این باره به خبرنگار ما گفت: با دو میلیون تومان دو گونی ده کیلویی برنج می شود خرید و بسیار بسیار این میزان در نظر گرفته شده اندک است.

وی افزود: درست است که امسال عیدی بازنشستگان نسبت به سال های گذشته بیشتر شده است، اما تورم و گرانی به وجود آمده در کالاها به ویژه کالاهای اساسی قدرت خرید را کاهش داده است.

این بازنشسته ساکن تهران ادامه داد: همه می دانند بازنشستگان از سایر اقشار جامعه مخارجشان بالاتر است، با این وجود دولت و سازمان تامین اجتماعی عزمی برای بالا بردن حقوق ها ندارند.

 

دو میلیون عیدی واقعا فاجعه است

به گزارش اقتصاددان به نقل  از پرسون ،  تنها موضوع مواد غذایی نیست برای نمونه پوشاک تنها یک شلوار، لباس و کفش یک میلیون تومان خواهد شد در حالی که هزینه چادر، مانتو، روسری و کفش برای بانوان بیشتر از یک میلیون تومان هزینه دارد.

یکی دیگر از بازنشستگان در این باره گفت: دو میلیون تومان واقعا فاجعه است و بازنشستگان نمی دانند با این عیدی اندک چه باید کنند.

او که خود را جهانگیری معرفی کرد، افزود: اگر بخواهیم خرید دو نفر برای ایام عید را حساب کنیم بیش از ۱۰ میلیون تومان نیاز است، برای نمونه خرید کالاهای اساسی مانند برنج، روغن، مرغ، گوشت، تخم مرغ،شکر، قند، چای، میوه، صیفی جات برای یک خانواده دو نفره زیر سه میلیون تومان امکان پذیر نخواهد بود.

این بازنشسته ادامه داد: تنها موضوع مواد غذایی نیست برای نمونه پوشاک تنها یک شلوار، لباس و کفش یک میلیون تومان خواهد شد در حالی که هزینه چادر، مانتو، روسری و کفش برای بانوان بیشتر از یک میلیون تومان هزینه دارد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: طبیعتا با دو میلیون تومان هزینه عیدی امکان مسافرت وجود ندارد و سفر رفتن با این پول را باید فاکتور گرفت ؛ اما نکته جالب این است که بازنشستگان در ایام عید مادران و پدرانی هستند که میزبان فرزندانشان خواهد بود و عروس و داماد و نوه هایی دارند که به مراتب هزینه زندگی شان بالا تر خواهد بود و حتی بازنشستگان هزینه درمان شان بیشتر از سایر افراد است.

 

عیدی بازنشستگان رضایت بخش نیست

عیدی بازنشستگان در سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است و امسال با افزایش کم، مبلغ عیدی به یک میلیون و ششصد هزار تومان رسیده است که البته ۴۰۰ هزار تومان بابت تاهل و حق اولاد و یا افراد تحت تکلف نفری ۱۵۰ هزار تومان پرداخت خواهد شد.

نخستین هفته اسفند ماه دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی گفت: رقم عیدی که برای بازنشستگان درنظرگرفته اند قابل قبول نیست و انتظار داشتیم رقمی بالاتر درنظر بگیرند.

رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی افزود: انتظار جامعه‌ی بازنشستگان از دولت فعلی رقمی بالاتر از این‌ها بود تا در شرایط نامطلوب اقتصادی بازنشستگان شرمنده‌ی خانواده هایشان نشوند، با رقم عیدی اعلام شده دولت باید خود را در جایگاه بازنشستگان قرار دهد که آیا با ۱ میلیون و ششصد هزار تومان می‌توان کاری از پیش برد یا خیر؟

دهقان کیا خاطرنشان کرد: عیدی بازنشستگان در سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است و امسال با افزایش کم، مبلغ عیدی به یک میلیون و ششصد هزار تومان رسیده است که البته ۴۰۰ هزار تومان بابت تاهل و حق اولاد و یا افراد تحت تکلف نفری ۱۵۰ هزار تومان پرداخت خواهد شد.

به گفته‌ی دهقان‌کیا کانون بازنشستگان تامین اجتماعی اطلاعی از اینکه مبلغ عیدی دارای سقف است یا خیر ندارد و اطلاعات ما در حدی است که سخنگوی دولت اعلام کرده است و این مسئله مستلزم مصوبه‌ی هیات دولت است که مصوب شود تا بازنشستگان تامین اجتماعی هم بتوانند از این مبالغی که برای کارمندان کشوری و لشگری چه بازنشستگان و چه شاغلان مدنظر قرار داده اند بهره مند شوند.

دهقان کیا یادآور شد: رقم عیدی که برای بازنشستگان درنظرگرفته اند رضایت بخش و قابل قبول نیست و از دولت انتظار داشتیم رقمی بالاتر از این مقدار برای عیدی بازنشستگان درنظر بگیرد تا پاسخگوی نیاز‌های معیشتی و شب عید بازنشستگان و خانواده‌های آن‌ها باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....