تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1402 - 11:34
کد خبر : 150788

عصر تاریک اینترنت

عصر تاریک اینترنت

اسپیدتست: رتبه اینترنت ثابت در ایران یک پله کاهش داشته است سرعت اینترنت در ایران همچنان در وضعیت نامطلوب قرار دارد و فاصله زیادی با کشورهای توسعه‌یافته پیدا کرده است. این امر موجب شده تا کاربران ایرانی برای دسترسی به محتوای آنلاین، از جمله تماشای فیلم و سریال، پخش زنده مسابقات ورزشی، بازی‌های آنلاین و

اسپیدتست: رتبه اینترنت ثابت در ایران یک پله کاهش داشته است

سرعت اینترنت در ایران همچنان در وضعیت نامطلوب قرار دارد و فاصله زیادی با کشورهای توسعه‌یافته پیدا کرده است. این امر موجب شده تا کاربران ایرانی برای دسترسی به محتوای آنلاین، از جمله تماشای فیلم و سریال، پخش زنده مسابقات ورزشی، بازی‌های آنلاین و استفاده از خدمات شبکه‌های اجتماعی با مشکلاتی مواجه شوند. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر سرعت اینترنت زیرساخت‌های زیربنایی است. کشور ایران در زمینه زیرساخت‌های زیربنایی اینترنت از جمله فیبرنوری، کابل‌های زیردریایی و ایستگاه‌های تبادل اطلاعات با کمبود مواجه است. این امر موجب شده تا ظرفیت انتقال داده در ایران محدود باشد و سرعت اینترنت پایین باشد. از طرفی در ایران تعداد ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت محدود است و این امر باعث شده تا رقابت کافی بین ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت وجود نداشته باشد و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت انگیزه کافی برای افزایش سرعت اینترنت را نداشته باشند. بنابراین دولت باید در زمینه توسعه زیرساخت‌های زیربنایی اینترنت سرمایه‌گذاری کند و با ایجاد فضای رقابتی مناسب زمینه افزایش رقابت بین ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت را فراهم کند.

سقوط یک‌پله‌ای اینترنت ثابت در ایران

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ، «اسپیدتست» ماهانه گزارشی درباره سرعت اینترنت ثابت و موبایل در جهان و کشورهای مختلف منتشر می‌کند و حالا طبق جدیدترین گزارش آن برای ماه نوامبر ۲۰۲۳، سرعت اینترنت ثابت در ایران کاهش یافته است. در گزارش اسپیدتست برای ماه نوامبر ۲۰۲۳ میانگین سرعت اینترنت ثابت و موبایل در دنیا نسبت به گزارش قبلی اسپیدتست افزایش یافته است. میانگین سرعت اینترنت موبایل جهان از ۴۷/۴۸ مگابیت بر ثانیه، به ۶۱/۴۸ مگابیت بر ثانیه رسیده و میانگین سرعت اینترنت ثابت هم از ۹۲/۸۷ مگابیت بر ثانیه، به ۲۱/۹۰ مگابیت بر ثانیه افزایش یافته است.
طبق گزارش اسپیدتست برای ماه نوامبر، سرعت اینترنت ثابت در ایران و رتبه کشورمان کاهش یافته است. بااین‌حال، با افزایش سرعت اینترنت موبایل روبه‌رو هستیم که البته تاثیری روی رتبه ایران نداشته است. سرعت اینترنت ثابت در ایران از ۰۳/۱۳ مگابیت بر ثانیه گزارش قبلی به ۷۶/۱۲ مگابیت بر ثانیه کاهش یافته و همچنین رتبه کشورمان با یک پله کاهش، به رتبه ۱۵۴ رسیده است. برخلاف اینترنت ثابت، سرعت اینترنت موبایل در ایران افزایش یافته است. سرعت اینترنت موبایل کشورمان از ۶۶/۳۱ مگابیت بر ثانیه گزارش قبلی، به ۸۲/۳۱ مگابیت بر ثانیه رسیده؛ بااین‌حال، رتبه کشورمان تغییری نداشته است. ایران در رتبه هفتاد‌و‌پنجم فهرست سریع‌ترین اینترنت موبایل جهان قرار دارد.

سریع‌ترین اینترنت ثابت و موبایل در جهان

در سطح جهان، سنگاپور همچنان سریع‌ترین اینترنت ثابت جهان را در اختیار شهروندانش قرار می‌دهد و میانگین سرعت اینترنت ثابت در این کشور برابر با ۵۱/۲۶۳ مگابیت بر ثانیه است.
در رتبه دوم و سوم به‌ترتیب هنگ‌کنگ و شیلی با میانگین سرعت ۰۲/۲۵۹ و ۸۲/۲۴۹ مگابیت بر ثانیه به‌چشم می‌خورند. در بخش اینترنت موبایل، امارات همچنان با میانگین سرعت ۹۲/۳۲۴ مگابیت بر ثانیه و افزایش چشمگیر نسبت به گزارش قبلی، در صدر فهرست قرار دارد. در رتبه دوم قطر به‌چشم می‌خورد و کویت با میانگین سرعت ۱۱/۱۸۹ مگابیت بر ثانیه در رتبه سوم قرار دارد.

لزوم ایجاد زیرساخت‌های زیربنایی اینترنت

کیوان نقره‌کار کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات در‌خصوص سقوط یک‌پله‌ای رتبه ایران  گفت: از حرف تا عمل راه زیادی است و به بسیاری از جزئیات، زیرساخت‌ها و ابزارها نیاز است. همه ما‌ می‌توانیم آنچه که دوست داریم اتفاق بیفتد را تشریح کنیم، آینده زیبا بسازیم و حرف‌های قشنگ بزنیم، اما تا چه میزان برای دستیابی به این هدف می‌توانیم از ابزارهایی که در اختیار داریم، استفاده کنیم.
او در ادامه گفت: چند نکته وجود دارد که ما نمی‌توانیم در این حوزه به درستی رو به جلو حرکت کنیم که بخشی از آنها به شرایط اقتصادی و تحریم‌ها برمی‌گردد. زیرساخت‌های توسعه شبکه اینترنتی از مسائل فنی گرفته تا نیروی انسانی و دسترسی به موضوعات روز، نیازمند یک‌سری الزاماتی است که از آن دور هستیم. زیرساخت‌های فنی و فناورانه ما بسیار ضعیف و مستهلک است و به واسطه وجود تحریم‌ها نمی‌توانیم تجهیزات جدید را خریداری کنیم. اساسا اولویت دولت‌ها در این مدت آی‌تی نبوده و اگر هم بودجه‌ای در نظر گرفته شده کمترین سهم را در اختیار داشته است.
نقره‌کار در ادامه خاطرنشان کرد: نکته بعدی کمبود نیروی انسانی است که در حال حاضر با فرار مغزها هم مواجه هستیم، بنابراین نیروی انسانی وجود ندارد که توسعه علمی و دانشی را ایجاد کند، در نتیجه نه زیرساخت مناسبی را در اختیار داریم و نه نیروی انسانی متخصص. اگر هم بخواهیم به این موضوع فکر کنیم ده‌ها عامل دیگر وجود دارد که باید به آن توجه شود تا دریابیم که چرا در حوزه اینترنت تا این میزان ضعیف هستیم. در نهایت تا زمانی که مسائل زیرساختی ما مناسب نباشد به ایده‌ال‌هایی که مدنظر ماست، نمی‌رسیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....