تاریخ انتشار : شنبه 14 اسفند 1400 - 20:13
کد خبر : 80193

طرفداری از روسیه به ضرر کاربران رمزارزها خواهد بود؟

طرفداری از روسیه به ضرر کاربران رمزارزها خواهد بود؟

جنگ روسیه و اوکراین و اعمال تحریم‌های سنگینی را برای روسیه سبب شد. قسمت جالب توجه این است که این جنگ، موج دیگری از تحریم‌ها را روانه کاربران کریتپوکارنسی در ایرانی کرد. با احتمال استفاده روسیه از رمزارزها در جهت دور زدن تحریم‌ها بعضی از صرافی‌ها اقدام به ممنوعیت معاملات افراد تحریم شده روسی کردند.

جنگ روسیه و اوکراین و اعمال تحریم‌های سنگینی را برای روسیه سبب شد. قسمت جالب توجه این است که این جنگ، موج دیگری از تحریم‌ها را روانه کاربران کریتپوکارنسی در ایرانی کرد.

با احتمال استفاده روسیه از رمزارزها در جهت دور زدن تحریم‌ها بعضی از صرافی‌ها اقدام به ممنوعیت معاملات افراد تحریم شده روسی کردند. اما در این بین مجددا توجه‌ها به جامعه تحریم شده ایران دو چندان شد و حلقه تحریم‌های کریپتوکارنسی تنگ‌تر شده است.

در روز گذشته دسترسی ایرانی‌ها به ولت محبوب Metamask و همچنین پلتفرم OpenSea قطع شد. دو فاکتور اصلی اکوسیستم اتریوم یعنی کیف‌پول Metamask و ارائه‌دهنده ابزار و خدمات بلاکچینی برای توسعه‌دهندگان Infura در راستای تبعیت از قوانین مرتبط با تحریم‌ها، ممنوعیت دسترسی کاربران برخی از مناطق را اعلام کردند که شامل ایران، کره‌شمالی، کوبا، سوریه و سه منطقه از کشور اوکراین با نام‌های کریمه، دونتسک و لوهانسک است.

پلتفرم OpenSea برای خرید فروش توکن‌های غیرقابل تعویض NFT مورد استفاده قرار می‌گیرد، در روز گذشته بدون دادن فرصت خروج، دارایی حساب کاربران ایرانی را مسدود کرد. این موضوع شامل افرادی که از تغییر IP به وسیله فیلترشکن نیز استفاده می‌کردند هم شده است. OpenSea اعلام کرده که این اقدام به جهت حمایت ایران از روسیه صورت گرفته و احتمالا قطع دسترسی کاربران به دارایی‌های خود تا پایان جنگ ادامه خواهد داشت!

این درحالی است که در اطلاعیه اعلام شده از سوی دو پلتفرم مطرح شده، نامی از کشور روسیه و عدم امکان دسترسی کاربران روسی بیان نشده است.

 

چرا دسترسی ایرانی‌ها قطع شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،   درحال حاضر عوامل زیادی فعالیت کاربران ایرانی را سخت‌ کرده است که شامل تحریم‌ها و به خصوص عدم همکاری با FATF می‌شود. این موضوع ایران را در لیست سیاه قرار داده است. نپیوستن به این بنیاد، در کنار تحریم بانک‌های ایرانی، فعالیت‌ها مالی را با مشکلات زیادی مواجه کرده، به طوری که دامنه آن تا ارزهای دیجیتال نیز کشیده شده است. در حال حاضر جنگ و جانب داری ایران از روسیه بهانه دیگری برای محدودتر شدن کاربران ایرانی شده است و به نظر می‌رسد هر لحظه دارایی افراد ایرانی در پلتفرم‌های خرید و فروش ارز دیجیتال در خارج از کشور در معرض خطر قرار دارد.

هرچند بسیاری از بانک‌های روسیه از جمله بانک مرکزی این کشور، شامل تحریم شده است اما از آنجایی که این کشور همچنان عضو سازمان FATF است و در لیست سیاه قرار ندارد فعالیت مالی مردم این کشور با مشکلاتی نظیر عدم ارائه خدمات مالی به طور کامل مواجه نشده‌اند.

راهکار چیست؟

هنوز ارزهای دجیتال با هدف غیرمتمرکز بودن، فاصله دارد و این موضوع در محدودیت‌ها و تبعیض‌ها و عدم دسترسی‌ها به شکل واضحی منعکس شده است. در واقع یک پلتفرم متمرکز می‌تواند سبب اخلال در تمامی ابعاد گفته شده بشود.

بعد از بیت کوین، آلت‌کوین‌های زیادی وارد این عرصه شدند که هر کدام هدف خاصی را دنبال می‌کنند. اما تفاوت عمده آنها در این است که بیت کوین یک رمزارز نسخه باز است که تحت کنترل هیج سازمانی نیست اما آلت کوین‌ها اغلب تحت مدیریت تیم سازنده و تصمیمات آنها در راستای پیشبرد آن پروژه و اهداف آن است.

بنابراین برای سرمایه‌گذاری همواره بیت کوین جایگاه متفاوتی دارد.

از طرف دیگر برای نگهداری رمزارزها ولت‌های سخت افزاری و برخی از ولت‌های نرم‌افزاری از جمله راه حل‌هایی هستند که می‌توان در مقابل مشکلات موجود از آنها استفاده کرد.

دیدگاه سیاسی

در جنگ روسیه و اوکراین، ایران اعلام بی‌طرفی کرده است ولی به نظر می‌رسد سمت‌گیری جانب‌دارانه، ترکش‌هایی را روانه مردم کشور ما کند.

هرچند که در حال حاضر کشورهای اروپایی و ایالت متحده تحریم‌های سختی را بر روسیه اعمال کرده‌اند اما انتظار می رود دامنه این تحریم‌ها در آینده گسترش یابد و احتمالا شامل کشورهایی که با روسیه در تعامل، تجارت و کمک هستند نیز خواهد شد. این موضوع زنگ خطر دیگری در رابطه با ایران است که با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

در واقع جهت‌گیری سیاسی ایران بر آینده کریپتوکارنسی و فعالان این حوزه در کشور می‌تواند تاثیرگذار باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....