تاریخ انتشار : شنبه 27 شهریور 1400 - 21:13
کد خبر : 61193

طرح واردات خودرو به نفع دلالان و علیه تولید ملی است

طرح واردات خودرو به نفع دلالان و علیه تولید ملی است

مصطفی میرسلیم، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس  در خصوص طرح واردات خودرو مجلس اظهار کرد: به چند دلیل مخالف طرح واردات خودرو هستم. اول اینکه مصوبۀ قبلی مجلس موضوع واردات خودروهای تمام برقی و دونیرو را مطرح می‌‎کرد که شورای نگهبان آن را رد کرد. متاسفانه در این اصلاحیه علاوه بر آن دو مورد قبلی،

مصطفی میرسلیم، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس  در خصوص طرح واردات خودرو مجلس اظهار کرد: به چند دلیل مخالف طرح واردات خودرو هستم. اول اینکه مصوبۀ قبلی مجلس موضوع واردات خودروهای تمام برقی و دونیرو را مطرح می‌‎کرد که شورای نگهبان آن را رد کرد. متاسفانه در این اصلاحیه علاوه بر آن دو مورد قبلی، خودروهای بنزینی و گازسوز نیز اضافه شده است. آن هم در حالی که دو مورد اخیر تولید انبوه داخلی دارد و به هیچ وجه واردات مشابه آن صحیح نیست.

وی افزود: دو مورد اولیه نیز کماکان اشکالات اصلی را دارد و به جای واردات باید از آنچه در کشور خودمان‌ تولید شده و به ویژه خودروی دونیروی پایۀ برقی که در سال ۹۳ رونمایی شده، پشتیبانی شود تا به تولید انبوه برسد و این همان روشی است که خودروسازان دیگر کشورها با پشتیبانی دولت‌هایشان دنبال کرده‌اند و امروز به سطحی از توانایی رسیده‌اند که می‌توانند صادرات داشته باشند و از محل درآمد صادراتی خود هزینه‌های سرمایه‌گذاری را به کشورهای دیگر بازگردانند.

این نماینده مجلس با انتقاد از طرح واردات خودرو تصریح کرد: با اجرای این مصوبه در واقع ما مسئولین به جای تأیید و تشویق تولید داخل، مشوق کارخانه های خارجی می‌شویم. اجرائی شدن این طرح قطعا جلوی پیشرفت ما در زمینه های مختلف خودروسازی که خود در آن موفق به طراحی و ساخت داخلی شده‌ایم را می‌گیرد و بعلاوه نتیجه زحمات دانشمندان جوان ما را به هدر می‌دهد و آنها دلسرد می‌شوند. ضمنا تولید داخل ضربه می‌خورد، اشتغال مولد کاهش می‌یابد و همه این نتایج مستقیما به ضرر مردم است و برخلاف تدبیر ابلاغی امسال رهبری یعنی رفع موانع تولید و پشتیبانی از تولید داخلی است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از نود اقتصادی  ،  میرسلیم اجرای این طرح را به نفع وارد کنندگان و دلالان دانست و تصریح کرد: باید توجه داشت که شرکت‌های خارجی برای دفع رقبای خود مبادرت به بازارشکنی می‌کنند و برای جلوگیری از رشد و پیشرفت ما حتی حاضر می‌شوند کالای خود را به قیمتی صادر کنند که در کوتاه مدت برایشان نفعی نداشته باشد تا بتوانند در میان مدت بازار ما را تسخیر کنند و آنگاه به منافع اصلی خودشان برسند.

وی گفت: بعد ما در این فاصله اجرای این طرح قابلیت‌های طراحی و خودکفایی خود را از دست می‌دهیم و نیروی متخصص ما متمایل به کوچ کردن می‌شوند و تولید داخلی ابتر می‌ماند. شاید اشکالاتی به لحاظ کیفیت بر تولیدات ما وارد باشد، ولی راه اصلی برطرف کردن آن اشکالات، تحقیر و تعطیلی صنعت داخلی نیست. بلکه پشتیبانی از فعالیت‌های تحقیق و توسعه و نیز حمایت از تجاری‌سازی محصولات تولیدی نیمه صنعتی و رونمایی شده است.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در جمع بندی خود از طرح واردات خودرو خاطرنشان کرد: به طور خلاصه این مصوبه کاملا برضد فعالیت‌های توسعه‌ای و خودکفایی و علیه پشتیبانی از تولید داخل و خلاف سیاست‌های اشتغال مولد و جذب نیروهای متخصص داخلی است. تهیۀ این مصوبه بدون مشورت لازم با اهل فن انجام گرفته است و شایسته است مجلس انقلابی دقت بیشتری در تدوین و اصلاح این قبیل پیشنهادها بنماید.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محسن شنبه , ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵

سلام. به نظر می رسه جناب میرسلیم بیشتر به فکر رانت خواران داخلی هستند که به جای منافع مردم به فکر منافع خود و پر کردن جیب خود از جیب مردم بیچاره هستند ازطریق تولید خودرو نا مرغوب و فروش آن به چند برابر قیمت. اگه تولید خودرو در داخل بدون رقابت امکان پیشرفت داشت تا اکنون این اتفاق افتاده بود. وای بر مملکتی که ایشان نماینده آن هستند.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....