تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1402 - 16:56
کد خبر : 147303

طرح شی جین پینگ برای ایجاد «سه دهه طلایی» توسعه منطقه آسیا و اقیانوسیه

طرح شی جین پینگ برای ایجاد «سه دهه طلایی» توسعه منطقه آسیا و اقیانوسیه

در طول ۳۰ سال گذشته و پس از پایان جنگ سرد، اقتصادهای اپک با انتخاب درست تاریخی یعنی گشایش و توسعه به آزادی و تسهیل تجارت و سرمایه گذاری پرداختند. این منطقه در ۳۰ سال گذشته رشد درازمدت و پایدار خود را حفظ کرده و درآمد کشورهای منطقه بیش از ۴ برابر شده، میزان تجارت

در طول ۳۰ سال گذشته و پس از پایان جنگ سرد، اقتصادهای اپک با انتخاب درست تاریخی یعنی گشایش و توسعه به آزادی و تسهیل تجارت و سرمایه گذاری پرداختند. این منطقه در ۳۰ سال گذشته رشد درازمدت و پایدار خود را حفظ کرده و درآمد کشورهای منطقه بیش از ۴ برابر شده، میزان تجارت آن حدود ۵۰ درصد تجارت کل جهان را شامل شده و تعرفه گمرکی آن از ۱۷ درصد به ۵ درصد کاهش یافته، سهم این منطقه برای رشد اقتصاد جهانی به ۷۰ درصد رسیده و این منطقه به نیروی محرکه رشد اقتصاد جهانی تبدیل شده است.

شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین در سخنرانی خود در این نشست اپک این سوال را مطرح کرد که ما باید فکر کنیم منطقه آسیا و اقیانوسیه در اواسط قرن جاری را به چه شکلی پیش ببریم و چگونه ۳۰ سال طلایی دیگر را برای توسعه این منطقه را ایجاد کنیم؟

IMG 8214 اقتصاددان نوشته

وی در این راستا چهار پیشنهاد را مطرح کرد که عبارتند از پایبندی بر نوآوری برای توسعه، جهت‌گیری در راستای گشایش، توسعه سبز و بهره مندی مشترک. این ایده پایه طرح آقای شی و نیز جمع بندی او از تجربیات توسعه منطقه در ۳۰ سال گذشته است.

رهبر چین بارها بر “شکوفایی همراه با گشایش، رکود با بستن” تاکید کرده و این یک تجربه مهم توسعه چین و نیز جهان به شمار می رود. روند شکوفایی منطقه آسیا و اقیانوسیه ثابت کرده است که عدم همکاری بزرگترین خطر است و در ضمن گشایش باید عاری از رفتارهای اشتباه از جمله استفاده از مسایل اقتصادی و تجاری به عنوان ابزار سیاسی و سلاح و سؤ استفاده از مساله امنیت باشد.

چگونه باید به طور مشترک برای توسعه تلاش کرد؟ نخست باید مساله توسعه را در محور دستور کار بین المللی قرار داد و به طور همه جانبه دستورالعمل سازمان ملل درباره توسعه پایدار ۲۰۳۰ و چشم انداز پوتراجایای سازمان تجارت جهانی را اجرا کرد.

IMG 8213 اقتصاددان نوشته

دوم باید به طور مشترک کیک توسعه آسیا و اقیانوسیه را بزرگتر کرد تا مردم کشورها بتوانند به طور مشترک از دستآوردهای مدرنیزاسیون بهره مند شوند، این امر از اهداف اصلی ابتکار توسعه جهانی شی جین پینگ نیز هست.

IMG 8212 اقتصاددان نوشته

در زمینه پیشبرد گشایش و توسعه، چین نه تنها پرچمدار بلکه عمل‌کننده است؛ برای نمونه، چین بازار بزرگ خود با جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری را برای جهان باز کرده، هر سال نمایشگاه بین المللی واردات چین را برگزار کرده، ابتکار کمربند و جاده که توسط شی جین پینگ در ۱۰ سال پیش مطرح شده به دستآوردهای فراوانی رسیده و همگی این موارد به محصولات عمومی جهانی برای کمک به توسعه کشورهای شرکت کننده در این ابتکار تبدیل شده اند.

IMG 8211 اقتصاددان نوشته

رهبر چین در طرح خود همچنین کلید توسعه مشترک را نوآوری و سبز بودن عنوان کرد و آن را روند درست توسعه اقتصادی و عملی جهان و نیز راه حلی برای ایجاد آسیا و اقیانوسیه پاک و زیبا دانست.

اکنون ایده ها و ابتکارات مطرح شده از سوی شی جین پینگ مورد اجماع بین المللی هستند و در بیانیه سنفرانسیسکو نیز قرار گرفته اند، طوری که در این بیانیه آمده است: ما بار دیگر تاکید می کنیم برای ایجاد محیط تجارت و سرمایه گذاری مبتنی بر آزاد، باز، عادلانه، بدون تبعیض، شفاف، فراگیر و قابل پیش بینی بودن مصمم هستیم؛ برای حفظ باز بودن بازار و حل مساله قطع زنجیره تامین تلاش می کنیم؛ اتصال زیرساختها، همآهنگی در سیاستگذاری و برقراری ارتباطات بین مردم را تقویت می کنیم؛ برای پیشبرد مقابله با تغییرات اقلیمی و دیجیتالی شدن تلاش می کنیم.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....