تاریخ انتشار : شنبه 5 تیر 1400 - 20:27
کد خبر : 51490

طرح ساماندهی فضای مجازی متوقف می‌شود؟

طرح ساماندهی فضای مجازی متوقف می‌شود؟

زمزمه طرح ساماندهی فضای مجازی دوباره شنیده می‌شود و گویا این طرح دوباره وارد دستور کار مجلس شده است. میلاد نوری، کارشناس فناوری و اطلاعات می‌گوید این طرح در همان قدم اول برای احراز هویت کاربران شکست می‌خورد. اما چرا چنین است؟  طرح ساماندهی فضای مجازی باز هم بر سر زبان‌ها افتاد. طرحی که نمایندگان

زمزمه طرح ساماندهی فضای مجازی دوباره شنیده می‌شود و گویا این طرح دوباره وارد دستور کار مجلس شده است. میلاد نوری، کارشناس فناوری و اطلاعات می‌گوید این طرح در همان قدم اول برای احراز هویت کاربران شکست می‌خورد. اما چرا چنین است؟

 طرح ساماندهی فضای مجازی باز هم بر سر زبان‌ها افتاد. طرحی که نمایندگان درخواست بررسی آن را برای این هفته داده‌اند اما کارشناسان بر این باورند این طرح در همان قدم اول شکست می‌خورد. این طرح که در سال اول مجلس یازدهم توسط برخی از نمایندگان مجلس نوشته شد.

طرح ساماندهی فضای مجازی در انتظار بررسی

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز  ،    عباس مقتدایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره بررسی این طرح در مجلس  می‌گوید: «طراحان این طرح تعداد وسیعی نمایندگان از نظر رویکردهای سیاسی را در برمی‌گیرند. هنوز زمینه‌ای برای مطرح شدن این طرح در صحن علنی مجلس ایجاد نشده است. قطعا این طرح با این شکل در مجلس مخالفانی دارد. در روزهای آینده تصمیم‌گیری می‌شود که در صحن علنی مجلس مطرح شود یا خیر. بنابراین هرگونه گمانه‌زمانی درباره این طرح پیش‌داوری است.»

این در حالی است که پیش از این همزمان با انتخابات ۱۴۰۰ رضا تقی‌پور، نماینده مجلس درباره بررسی این طرح گفته بود: «۱۷۰ نماینده این طرح را امضا کردند و این طرح به زودی در دستور کار پارلمان قرار می‌گیرد. پس از تبدیل شدن به قانون امیدواریم این حوزه سامان خوبی پیدا کند.»

اگرچه طولی نکشید تقی‌پور گفته‌های خود را تکذیب کرد اما ظاهرا همزمانی با انتخابات در این تکذیبیه چندان بی‌اثر نبود. حالا که انتخابات تمام شده دوباره زمزمه بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» در مجلس شروع شد.

از تبصره‌هایی که در این طرح بسیار خبرساز شده احراز هویت کاربران، استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی و فیلترشکن است. بر این اساس فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی و داخلی اثرگذار مشروط به تأیید هیأت ساماندهی و نظارت است. در غیر این صورت فعالیت آنها در کشور غیرقانونی است و مسدود می‌شوند.

همچنین بر اساس این طرح، هر شخصی که اقدام به تولید، تکثیر، توزیع،‌ معامله و انتشار یا در دسترس قرار دادن غیرمجاز هر نوع نرم‌افزار یا ابزار رایانه‌ای الکترونیکی (مانندفیلترشکن) که امکان دسترسی به پایگاه‌های اینترنتی و پیام رسان‌های غیرقانونی مسدود شده را به طور مستقیم یا غیرمستقیم فراهم کند به حبس یا جزای نقدی درجه ۶ محکوم می‌گردد.

این طرح و تبصره‌های آن موجب نگرانی بسیاری از مردم شده است که می‌گویند این طرح هم مانعی است برای دسترسی آزاد به اطلاعات و هم کسب‌وکار آنها را مختل می‌کند.

طرح ساماندهی فضای مجازی چقدر اجرایی است؟

میلاد نوری، کارشناس فناوری اطلاعات درباره اجرایی شدن این طرح می‌گوید: «برای شناسایی کاربرانی که از پیام‌رسان‌های خارجی که مسدود شده استفاده می‌کنند، باید تمام کاربران اینترنت ایران احراز هویت شده باشد. اما این کار شدنی نیست. هر کاربری در شبکه اینترنت یک IP  دارد. این IP  وقتی کاربران به آن وصل می‌شوند، برای بسیاری از سرویس‌دهندگان اینترنت و اپراتورهای همراه به صورت تصادفی عوض می‌شود. افراد دارای IP  ثابت نیستند.»

او ادامه می‌دهد: «بنابراین اولین قدم برای این طرح دادن IP  ثابت به کاربران است که فعلا شدنی نیست و شکست می‌خورند. اگر هم بخواهند این کار را انجام دهند بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر است.»

نکته دیگر اینکه در طرح آمده که پیام‌رسان‌های خارجی برای ادامه فعالیت در کشور باید قوانین ایران را بپذیرند. اما نوری در این مورد می‌گوید: «برای پیام‌رسان‌ها سخت است که خود را با قوانین کشورهای مختلف وفق دهند و معمولا این کار را نمی‌کنند. بنابراین اگر روزی این طرح اجرایی شود واتس اپ هم باید فیلتر شود چون واتس اپ هم متعلق به شرکت فیسبوک است. به نظر می‌آید کسانی که این طرح را در مجلس پیشنهاد داده‌اند به چگونگی اجرای آن فکر نکرده‌اند.»

در یکی دیگر از تبصره‌های این طرح آمده که صدور مجوز واردات و فعال‌سازی تلفن همراه با تشخیص هیأت ساماندهی و نظارت، منوط به نصب پیام‌رسان‌های مؤثر داخلی به صورت پیشفرض است.

نوری در توضیح این تبصره می‌گوید: «به این معنا که برنامه مورد نظر ایران روی گوشی‌های وارداتی نصب شود. معمولا هم سازندگان موبایل با این موارد توافق می‌کنند.»

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....