تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 تیر 1400 - 10:30
کد خبر : 52825

ضرورت تجویز سموم کشاورزی با نسخه گیاه‌پزشکی

ضرورت تجویز سموم کشاورزی با نسخه گیاه‌پزشکی

اشتباه رایج کشاورزان در استفاده از سموم سیفی، فعال بخش سموم کشاورزی معتقد است: برای اینکه میزان باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی به کمترین مقدار برسد بایستی تجویز سم با نسخه گیاه پزشکی صورت بگیرد. باقی مانده سموم کشاورزی در محصولات کشاورزی از جمله چالش های چند دهه اخیر در صنعت کشاورزی کشور است

اشتباه رایج کشاورزان در استفاده از سموم

سیفی، فعال بخش سموم کشاورزی معتقد است: برای اینکه میزان باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی به کمترین مقدار برسد بایستی تجویز سم با نسخه گیاه پزشکی صورت بگیرد.

باقی مانده سموم کشاورزی در محصولات کشاورزی از جمله چالش های چند دهه اخیر در صنعت کشاورزی کشور است که مشکلات بسیاری را غالبا برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی ایجاد کرده است. با این وجود کارشناسان معتقدند پایین بودن کیفیت سموم مصرفی یک یُعد قضیه است و وجه مهمتر به خود کشاورزان برمی گردد که به صورت سنتی بیش از اندازه سموم کشاورز استفاده می کند و همین امر در باقی ماندن سموم در محصولات کشاورزی بی تاثیر نیست.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار ،    یعقوب سیفی، فعال بخش سموم کشاورزی در این خصوص گفت: استفاده از سموم چه از نظر نوع سم و چه از نظر میزان مورد استفاده باید بر اساس نظرات کارشناسان، متخصص گیاه پزشک و سم شناس باشد تا متناسب با زمان برداشت سم مناسبی را استفاده کنند و سم باقی مانده به حداقل میزان برسد.

سیفی افزود: با این وجود شاهد هستیم که در حال حاضر در مزارع و باغات ما هر نوع سمی بدون نظارت توسط کشاورزان استفاده می شود که این امر تبعاتی در پی دارد.

وی خاطر نشان کرد: جالب است بدانید پیش از این به صورت شفاهی اعلام شده بود که تجویز سم باید با نسخه گیاه پزشکی صورت بگیرد اما این مساله در حد حرف باقی ماند.

وقتی در برابر یک سم مقاومت ایجاد می شود کشاورز باید از خانواده دیگری از سموم استفاده کند تا مقاومت بشکند و آفت کنترل شود نه اینکه حجم بیشتری سم استفاده کنند

عدم آگاهی کشاورز و استفاده بیش از اندازه از سموم کشاورزی 
سیفی ادامه داد: مساله بعدی این است که به دلیلی عدم سمپاشی به صورت کارشناسانه، کشاورزان سالیان سال از یک سم استفاده می کنند و لذا آفات نسبت به سم مقاوم می شود و قابل کنترل نیست. بنابراین کشاورز چاره را در استفاده بیش از اندازه سم می بیند و همین امر موجب می شود بخش بیشتری از آن در محصول باقی بماند.

تجویز سموم کشاورزی با نسخه گیاه پزشکی| عدم آگاهی کشاورز از تکرار و سمپاشی های متعدد
میزان سموم دفع آفات مصرف شده در بازه زمانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ در ۵ قاره

این فعال بخش سموم کشاورزی کشور اظهار داشت: به عبارت دیگر این باور اشتباه در بین کشاورزان وجود دارد که اگر مثلا بجای یک لیتر دوبار سم بزند و یا سمپاشی را تکرار کند آفت کنترل خواهد شد اما اینگونه نیست.

وی ادامه داد: در واقع وقتی در برابر یک سم مقاومت ایجاد می شود کشاورز باید از خانواده دیگری از سموم استفاده کند تا مقاومت بشکند و آفت کنترل شود.

به گفته سازمان فائو در بازه زمانی ۱۹۹۰ -۲۰۱۸ قاره آسیا پر مصرف ترین سموم دفع آفات بوده است به طوری که  بالغ بر ۵۲ درصد از کل سموم استفاده شده در دنیا به این  قاره تعلق داشته است

جایگاه نخست قاره آسیا در مصرف سموم دفع آفات در سطح دنیا
گفتنی است بر اساس داده های منتشر شده جهانی، در سال زراعی ۲۰۱۹-۲۰۲۰ کشور چین بالاترین میزان مصرف سموم دفع آفات را رقم زده است به طوری که به ازای هر هکتار از محصولات زراعی ۱۳ کیلوگرم سموم دفع آفات استفاده کرده است. در این بین کشور آمریکا و برزیل در جایگاه دوم و سوم مصرف کنندگان برتر سموم دفع آفات قرار گرفته اند. داده ها ی منتشر شده همچنین نشان می دهد که کشور ایران نیز در این دوره در جایگاه ۵۴ دنیا قرار داشته است.

همچنین گزارشات منتشر شده از سوی سازمان فائو نشان می دهد که در بازه زمانی ۱۹۹۰ -۲۰۱۸ قاره آسیا پر مصرف ترین سموم دفع آفات بوده است به طوری که بالغ بر ۵۲ درصد از کل سموم استفاده شده در دنیا به این  قاره تعلق داشته است. همچنین این داده ها نشان می دهد که آمریکا ۳۰ درصد، اروپا ۱۳.۸ درصد، آفریقا ۲.۱ درصد و اقیانوسیه ۱.۳ درصد از کل سموم دفع آفات مصرف شده در سطح جهانی را به خود اختصاص داده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....