تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1402 - 16:53
کد خبر : 147300

صنعت پررونق قارچ «شیتاکه» تقویت‌کننده احیای روستایی در استان «هه‌نان»

صنعت پررونق قارچ «شیتاکه» تقویت‌کننده احیای روستایی در استان «هه‌نان»

سونگ‌شیان در یک ناحیه کوهستانی واقع شده که تا پیش از یکی از چهار بخش بشدت محروم در استان هه‌نان به حساب می‌آمد. حالا، سونگ‌شیان یکی از ۱۰ بخش برتر از لحاظ کشت قارچ‌های خوراکی در هه‌نان و بزرگترین پایگاه تابستانی کاشت قارچ شیتاکه در این استان محسوب می‌شود. «وانگ شوسن» مدیر دفتر امور کشاورزی

سونگ‌شیان در یک ناحیه کوهستانی واقع شده که تا پیش از یکی از چهار بخش بشدت محروم در استان هه‌نان به حساب می‌آمد.

حالا، سونگ‌شیان یکی از ۱۰ بخش برتر از لحاظ کشت قارچ‌های خوراکی در هه‌نان و بزرگترین پایگاه تابستانی کاشت قارچ شیتاکه در این استان محسوب می‌شود.

«وانگ شوسن» مدیر دفتر امور کشاورزی و روستایی بخش سونگ‌شیان گفت: سونگ‌شیان در میان گونه‌های قارچ‌های خوراکی بر روی قارچ شیتاکه متمرکز شده است.

وی افزود این بخش «منطقه‌ای طلایی» برای رشد قارچ‌های شیتاکه محسوب می‌شود و بیش از ۳۰ سال است که مشغول تولید این قارچ‌هاست.

قارچ‌های پرورش یافته در سونگ‌شیان از کیفیت و ارزش غذایی بالایی برخوردارند.

سونگ‌شیان توسعه صنعت قارچ‌های خوراکی را در اوایل دهه ۸۰ میلادی آغاز کرد. این بخش تدریجا کشت قارچ‌های خوراکی را به یک صنعت پیشتاز برای فقرزدایی تبدیل کرد. در مه ۲۰۱۸ «آکادمی علوم کشاورزی هه‌نان» به کمک این بخش آمد و پروژه‌ای درباره گونه‌های جدید و فناوری‌های کشت استانداردشده قارچ‌های خوراکی راه اندازی و به این ترتیب صنعت قارچ شیتاکه بخش سونگ‌شیان را تقویت کرد.

سونگ‌شیان پنج سال متوالی بسته‌های تشویقی برای صنعت قارچ شیتاکه در نظر گرفته و ۱۲۰ میلیون یوان (۱۶٫۴ میلیون دلار) برای انواع تجهیزات و سالن‌های استاندارد پرورش قارچ سرمایه گذاری کرده است.

بیش از ۱۰۰ هزار نفر از هفت هزار و ۵۰۰ خانوار متعلق به ۱۶۷ روستای سونگ‌شیان مشغول فعالیت در حوزه کشت قارچ هستند و همین باعث شده درآمد سالانه هر خانوار به طور متوسط بیش از ۲۰ هزار یوان افزایش یابد.

سونگ‌شیان در حال حاضر ۷۴ پایگاه کشت قارچ خوراکی استاندارد‌ شده و ۲۴۱ انبار سردخانه‌ای دارد. تولید سالانه قارچ خوراکی این بخش به ۱۵۰ هزار تن و ارزش تولید و سود جامع آن به ترتیب به ۱٫۶ میلیارد یوان و ۴ میلیارد یوان می‌رسد.

صنعت قارچ شیتاکه به عنوان یک صنعت پایه برای این بخش به منظور تقویت احیای روستایی پدیدار شده است.

پشتیبانی علمی و فناوری کلید صنعت پررونق قارچ شیتاکه بخش سونگ‌شیانگ محسوب می‌شود.

«کانگ یوان‌چون» رئیس «انجمن قارچ خوراکی هه‌نان» و سرپرست تیم قارچ‌های خوراکی «آکادمی علوم کشاورزی هه‌نان»، رهبری یک تیم در سونگ‌شیان را در سال ۲۰۱۸ برعهده گرفت و با یک طرح توسعه‌ای برای صنعت قارچ‌های خوراکی سونگ‌شیان به مدت سه ماه به این بخش رفت.

تیم کانگ بیش از ۵۰ جلسه آموزش فنی را از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ برگزار کرد. در نتیجه این جلسات، شمار زیادی از پرورش دهندگان قارچ شیتاکه تکنیک‌های کشت خود را بهبود بخشیده و مفاهیم کشت استاندارد شده خود را تقویت کردند.

یک شرکت محل تجهیزات و فناوری‌های تولید پیشرفته از هلند وارد کرد. اتاق‌های پرورش قارچ هوشمند، کنترل دمای هوشمند و لجستیک زنجیره سرد با قابلیت ردیابی کامل به خدمت گرفته شد و باعث شد تا کشت قارچ در تمام ایام سال محقق شود. این شرکت همچنین برای بیش از ۳۰۰ فرد محلی شغل فراهم کرد.

«شین جون‌فنگ» دبیر کتمیته حزبی بخش سونگ‌شیان گفت: قصد داریم تا سال ۲۰۲۵ به تولید ۱۸۰ هزار تن قارچ‌های خوراکی به ارزش دو میلیارد یوان برسیم و سعی داریم یک برند شرکتی و سه برند محصولات کشاورزی را ایجاد کنیم.

وی افزود بخش سونگ‌شیان بیش از پیش به توسعه صنعت قارچ‌های خوراکی به منظور تحکیم مستمر این پایه صنعتی برای افزایش درآمد روستایی و تسریع گام‌ها برای تحقق احیای روستایی خواهد پرداخت.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....