تاریخ انتشار : یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 - 13:54
کد خبر : 124226

فاطمی امین برکنار ‌شد‌دیدگاه موافقین و مخالفین

فاطمی امین برکنار ‌شد‌دیدگاه موافقین و مخالفین

رای گیری برای استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت از دقایقی پیش برگزار شد و در پایان نمایندگان با استیضاح فاطمی امین موافقت کردند.   اقتصاددان :  نمایندگان مجلس از ابتدای صبح امروز به بررسی تقاضای استیضاح فاطمی امین وزیر صمت پرداختند و از دقایق پیش گلدان‌های رای گیری بین نمایندگان پخش شده است. بعد از

رای گیری برای استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت از دقایقی پیش برگزار شد و در پایان نمایندگان با استیضاح فاطمی امین موافقت کردند.

  اقتصاددان :  نمایندگان مجلس از ابتدای صبح امروز به بررسی تقاضای استیضاح فاطمی امین وزیر صمت پرداختند و از دقایق پیش گلدان‌های رای گیری بین نمایندگان پخش شده است.

بعد از اتمام صحبت‌های باقیمانده نمایندگان موافق استیضاح و همچنین دفاعیات وزیر صمت، قالیباف رئیس مجلس از وزرای حاضر در مجلس خواست که جلسه علنی را ترک کنند تا رای گیری از نمایندگان آغاز شود.

همچنین قالیباف گفت که در زمان رای گیری تا شمارش آراء چند طرح اعاده شده از شورای نگهبان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی همچنین توضیح داد: ما طبق آئین‌نامه عدم اعتماد وزیر را به رای می‌گذاریم که به اصطلاح آن‌هایی که موافق استیضاح هستند ۴ و آن‌هایی که مخالف استیضاح هستند و رای اعتماد به وزیر می‌دهند ۲ را اعلام می‌کنند.

نمایندگان در پایان رای اعتماد خود را از سیدرضا فاطمی‌امین پس گرفتند.

طرح استیضاح سیدرضا فاطمی امین؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس مطرح شد و پس از توضیحات متقاضیان استیضاح و دفاعیات وزیر، این استیضاح به رای مجلس گذاشته شد.

نمایندگان مجلس با ۱۶۲ رای موافق، ۱۰۲ رای مخالف، ۲ رای ممتنع و ۶ رای باطله از مجموع ۲۷۲ رای مأخوذه به استیضاح سیدرضا فاطمی امین رای دادند؛ بنابراین سیدرضا فاطمی‌امین از وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌رود.

عملکرد فاطمی امین قابل دفاع نیست

اما موافقان استیضاح فاطمی امین چه می‌گویند؟ لطف‌الله سیاه‌کلی عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه وزارت صمت و طرفداران فاطمی امین پیش از استیضاح عملیات روانی را آغاز کردند، به ایلنا گفته است: نمایندگان مجلس باید از حق مردم دفاع ‌کنند و درخصوص استیفای حقوق آنها نیز با هیچ کس معامله نخواهند کرد؛ ممکن است اشخاصی در این میان خطا کرده باشند اما قاطبه مجلس انقلابی است و نباید تخریب شود. وی با اشاره به مصمم بودن مجلس برای برگزاری جلسه استیضاح، افزود: پاسخ وزیر باید قانع‌کننده باشد؛ من پیش‌بینی می‌کنم استیضاح رای خواهد آورد و فاطمی امین فعالیت‌اش در صمت منتفی خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دولت می‌داند وزارت صمت به‌درستی اداره نمی‌شود، گفت: اگر دولت به این اعتقاد نمی‌رسید هیچگاه به فکر تفکیک وزارت بازرگانی از صمت نمی‌افتاد؛ دولت می‌داند که فاطمی امین عملکرد خوبی ندارد اگر به این باور نمی‌رسید از او در مجلس دفاع می‌کرد. به نظر می‌رسد فاطمی امین بعد از تفکیک وزارتخانه‌ها نیز مدیر خوبی نباشد برای اثبات این ادعا می‌توان به آمار فعالیت وی در حوزه‌های مختلف صنعت و معدن استناد کرد. وی تاکید کرد: اگر از وزارت صمت سازمان بازرگانی تفکیک می‌شد نیازی به رای اعتماد مجدد فاطمی امین از مجلس نبود اما چون به دو وزارتخانه تبدیل می‌شود بدون تردید باید ۲ وزیر از سوی دولت به مجلس معرفی شود که تردید نداشته باشید که فاطمی امین رای نخواهد آورد.

صمت زیر سیطره خودروسازان

جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس، درخصوص استیضاح وزیر صمت گفت: یکی از انتقادات جدی و مهم به عملکرد وزیر صمت حوزه خودرو است، با توجه به اینکه دولت اجازه واردات خودرو را دارد اما وزارت صمت تاکنون مانع از واردات خودرو شد و این باعث شده که قیمت خودروهای بی‌کیفیت داخلی چندین برابر شود، این مساله یکی از مهم‌ترین محورهای استیضاح است.   وی ادامه داد: من بعید می‌دانم کسی در کشور از وضعیت بازار خودرو رضایت داشته باشد چه بسا اینکه مقام معظم رهبری هم در یکی از سخنرانی‌های خود مدتی قبل به این مساله اشاره کردند.

متاسفانه وزارت صمت در رابطه با بحث خودرو نه‌تنها کار مثبتی انجام نداده بلکه از زمانی که ایشان تصدی وزارتخانه را برعهده گرفته، قیمت خودرو چندین برابر شده علیرغم اینکه کیفیت خودروها کاهش پیدا کرده است. محمودزاده یادآور شد: ایشان قبل از اینکه رأی اعتماد بگیرد، اعلام کرده بود که من صنعت خودروسازی داخلی را مدیریت می‌کنم و گرانی خودرو را مهار خواهم کرد، در صورتی که نه‌تنها این کار را نکرده بلکه زیر سیطره خودروسازان قرار گرفته است و خودروسازان دارند وزارت صمت را مدیریت می‌کنند نه وزارت صمت خودرسازان را. این شرایط باعث اعتراضات گسترده مردم به گرانی‌ها شده و وزیر باید در این رابطه پاسخگو باشد.

محمودزاده به اشاره به برخی حواشی اخیر در مورد تحویل خودرو به نمایندگان ابراز داشت: بحث خودرو حاشیه‌هایی است که می‌خواهند برای مجلس ایجاد کنند، اگر چنین اتفاقی افتاده مگر حواله خودرو لیست ندارد؟ آن را منتشر کنند تا به اطلاع مردم برسد. ما که هنوز جزو استیضاح‌کنندگان هستیم با ما تماس گرفتند و حضوری آمدند و لابی کردند اما ما روی نظرمان برای استیضاح هستیم و خواهیم ایستاد و از سایر نمایندگان تقاضا می‌کنیم که به این استیضاح رأی مثبت بدهند.

حضور فاطمی‌‌امین  برای قطعه‌بندان جذاب است

عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: وزیر فعلی صمت به پشتوانه دوستان خود علاقه دارند که در این مسند بماند و چندان رفتن را نمی‌پذیرند اما پیش‌بینی می‌کنم امروز فاطمی امین از وزارت صمت خداحافظی خواهد کرد. علی شریعتی در گفت‌وگو با ایلنا، عملکرد وزارت صمت در دولت سیزدهم را غیرقابل قبول دانست و افزود: خروجی این وزارتخانه در شاخص‌های مانند وضعیت خودرو، لوازم خانگی و سایر صنایع نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی‌ها در جهت شعار امسال یعنی رشد تولید و مهار تورم نبوده است.

وی با اشاره به تغییرات در دولت و پیاده شدن افراد ناهماهنگ از بدنه کابینه، گفت: در ۲ ماه اخیر شاهد تغییر ۲ وزیر بودیم اما زمانی‌که سخن از استیضاح فاطمی امین مطرح می‌شود بزرگ‌ترین موج خبری را تیم طرفدار وی ایجاد می‌کند؛ این افراد برای ابقای فاطمی امین کار رسانه‌ای زیادی انجام می‌دهند.

یک ضرب المثل قدیمی در میان ما ایرانیان شایع است که افراد را باید از دوستان آنها شناخت. نزدیکان وزیر فعلی صمت انتقادات را مساوی با تخریب می‌دانند و با طرفداری بلامنازع سعی در پیشبرد اهداف خود دارد. مهم‌ترین هواداران سیاست‌های فاطمی امین فعالان قطعه‌بند خودرو و افرادی که به تازگی وارد صنعت خودرو شد‌ه‌اند هستند. چون حضور فاطمی‌ امین برای این افراد جذاب است. عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: وزیر فعلی صمت به پشتوانه دوستان خود علاقه دارند که در این مسند بماند و چندان رفتن را نمی‌پذیرند اما من پیش‌بینی می‌کنم یکشنبه فاطمی امین از وزارت صمت خداحافظی خواهد کرد.

مخالفان استیضاح چه می‌گویند؟

نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز که از مخالفان استیضاح وزیر صمت است، گفت: «اگر استیضاح فاطمی امین منجر به برکناری او شود، به مدت سه ماه این وزارتخانه با سرپرست اداره خواهد شد و پس از آن هم سه ماه طول کشید تا وزیر بعدی بر اوضاع مسلط شود. بدین‌ترتیب سال چهارم کاری و عمر مجلس یازدهم به پایان می‌رسد. پس در واقع این استیضاح نه‌تنها وزارت صمت را از دسترس نظارتی مجلس خارج خواهد کرد، بلکه منجر به بلاتکلیفی این وزارتخانه و عقب ماندن آن از برنامه‌های در حال اجرا یا پیگیری برای کنترل قیمت خودرو با رشد تولید و همچنین به کمک واردات خواهد شد که نیازمند یک هماهنگی و هم‌افزایی بین قوا است.»

علی جدی افزود: «این‌که بازار خودرو به‌رغم رشد ۳۵ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱، هنوز سامان نگرفته؛ به کاهش تولید خودرو بین سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ برمی‌گردد که باعث شکل‌گیری تقاضای انباشته از سال‌های قبل شده است. همچنان‌که در حوزه فولاد نیز تا سال ۹۹ کاهش تولید داشتیم و این موضوع به‌رغم افزایش تولید در سال ۱۴۰۰ بر بازار فولاد در آن سال سایه انداخته بود.

اما از سال ۱۴۰۱ مشکل برطرف شد و اگر قطعی برق صنایع در تابستان و قطعی گاز آنها در زمستان سال ۱۴۰۱ که موجب وقفه در تولید فولاد شد، اتفاق نمی‌افتاد؛ تا این اندازه شاهد افزایش قیمت میلگرد و آهن‌آلات در کشور نبودیم.» فرهاد طهماسبی، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز گرچه استیضاح را حق قانونی نمایندگان دانست، اما تصریح کرد: «فاطمی‌امین از هیچ تلاشی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی فروگذار نکرده و پیگیر مطالبات مردم و مجلس بوده است.

از این رو، در شرایط فعلی استیضاح فاطمی امین به صلاح نیست.» وی با بیان اینکه مشکلات موجود در صنعت و بازار خودرو مانند مباحث کیفی و افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها بازار موجب طرح مجدد استیضاح وزیر صمت شده است، افزود: «با این‌حال باید اذعان داشت که مشکلات مد نظر امضاکنندگان با تغییر وزیر صمت حل نمی‌شود. زیرا این مشکلات ساختاری بوده و حصول اجماع بین ۲۹ نهاد مرتبط با صنعت و بازار خودرو برای اصلاح ساختارها زمان‌بر است. در چنین شرایطی، تنها راه تسریع در اجرای برنامه‌های فاطمی‌امین در بخش خودرو، هماهنگی‌های بیشتر نهاد و دستگاه‌های دولتی و همچنین چابک‌سازی تیم مدیریتی و معاونین اوست.»

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....