تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 اردیبهشت 1401 - 20:40
کد خبر : 86719

صعود محتاطانه بورس در فضای ناامیدی برجامی

صعود محتاطانه بورس در فضای ناامیدی برجامی

هفته دوم اردیبهشت برای بازارهای داخلی هفته کاملا کوتاهی بود. به خصوص که جابجایی تعطیلی عید فطر نسبت به تقویم سبب شد تا بورس معاملات کم‌رمق‌تری را تجربه کرده و بازار دلار آزاد از فعالیت در این روز صرف نظر کند. در مقابل بازارهای جهانی هفته کاملا مهم و پرتلاطمی را سپری می‌کنند. در این

هفته دوم اردیبهشت برای بازارهای داخلی هفته کاملا کوتاهی بود. به خصوص که جابجایی تعطیلی عید فطر نسبت به تقویم سبب شد تا بورس معاملات کم‌رمق‌تری را تجربه کرده و بازار دلار آزاد از فعالیت در این روز صرف نظر کند. در مقابل بازارهای جهانی هفته کاملا مهم و پرتلاطمی را سپری می‌کنند. در این گزارش نگاهی به عملکرد بازار سرمایه در دومین هفته از دومین ماه سال می‌اندازیم و جشم‌انداز آتی این بازار را بررسی خواهیم کرد.

 سال ۱۴۰۱ با کمرنگ شدن امیدها به احیای برجام در آینده نزدیک همراه شده و رفته‌رفته این چشم‌انداز تیره‌تر می‌شود. در آخرین اظهار نظرها سخنگوی کاخ سفید احتمال احیا و یا عدم احیای برجام را برابر و ۵۰-۵۰ عنوان کرده است.

به نظر می‌رسد آخرین اختلافات بر سر حذف عنوان «تروریست» در فهرست سیاه ایالات متحده است. مساله‌ای که تاکنون برون‌رفتی از آن یافت نشده است. با این حال انگیزه‌های بورس برای صعود آنچنان زیاد و پررنگ بوده که این بازار دیگر در انتظار خبرهای برجامی ننشسته است و از زوایای دیگری پیش می‌رود.

پیشتازی قاطع شاخص هم‌وزن بورس

در ۳ جلسه کاری بورس در هفته دوم اردیبهشت هر ۲ نماگر کل و هم‌وزن بورس به صعود خود ادامه دادند. با این حال میزان پیشروی این دو شاخص کاملا متمایز بوده است. شاخص کل در این هفته کوتاه کاری تنها ۰.۵ درصد صعود کرد و به سطح ۱.۵۳ میلیون واحدی نزدیک شد. در مقابل شاخص کل هم‌وزن با رشد ۲.۶ درصدی سطح ۴۲۲ هزار واحد را نیز پشت سر گذاشت.

در ادامه روند پیشروی این دو شاخص در ۷ جلسه معاملاتی اخیر را مشاهده می‌کنید.

روند تغییرات شاخص کل و هم‌وزن در ۷ روز معاملاتی اخیر
روند تغییرات شاخص کل و هم‌وزن در ۷ روز معاملاتی اخیر

انگیزه‌ای بزرگان بورسی برای صعود

 

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ،  نمادهای کامودیتی‌محور و یا کالایی با توجه به ارزش قابل‌توجهی که دارند به درستی نمادهای شاخص‌ساز در بورس تهران خوانده می‌شوند. مهم‌ترین انگیزه این نمادها برای صعود در سال ۱۴۰۱ را باید به سطوح بالای قیمت‌ها در بازار جهانی و رسیدن فصل مجامع و تقسیم سود عنوان کرد.

قیمت‌های کامودیتی‌ها در بازار جهانی به دنبال اوج‌گیری تورم در اقتصاد بین‌الملل در سطوح فوق‌العاده جذابی قرار دارد. اگر چه قیمت برخی محصولات مانند فلزات مصرفی در روزهای اخیر کمی تحت فشار قرار گرفته، سطوح فعلی نیز از جذابیت سودآوری شرکت‌های مرتبط خبر می‌دهد.

روند فیمت فلزات مصرفی در یک ماه اخیر
روند فیمت فلزات مصرفی در یک ماه اخیر

از جمله صنایع کالایی که در هفته‌های اخیر به شدت مورد توجه اهالی بازار سهام بوده‌اند باید به شرکت‌های پالایشی و تولیدکنندگان فرآورده‌های نفتی اشاره کرد. همان‌گونه که مطلع‌اید سودآوری این شرکت‌ها به صورت مستقیم تابعی از فاصله قیمت نفت و فرآورده‌های آن (مثل بنزین، گازوییل، نفت کوره و سایر مشتقات) است. این فاصله قیمتی در هفته‌های اخیر به سطوح باورنکردنی بیش‌تر از ۳۰ دلار در هر بشکه رسیده است. این وضعیت در صورت تداوم به معنای سودآوری شگفت‌انگیز شرکت‌های این حوزه است. با این حال باید در نظر داشت که سطح بالای قیمت محصولات نفتی اصطلاحا خودتخریب‌گر (Self-Destructive) است و با پس زدن تقاضا مانع از پایداری این سطوح در بلندمدت می‌شود.

 

به هر حال تداوم وضعیت کرک‌‌اسپرد پالایشگاه‌ها تا همین‌جای کار نیز برای بسیاری از اهالی صنعت و بازار تعجب‌برانگیز بوده و ممکن است بعد از این نیز بتواند به غافلگیری کارشناسان ادامه می‌دهد. در چنین حالتی می‌توان انتظار داشت که همچنان بار اصلی صعود شاخص بر دوش نمادهای پالایشی بماند.

بهانه‌های شاخص‌هم‌وزن برای صعود

اما انگیزه صنایع کوچکتر بورسی برای پیشروی بسیار متنوع است. مهم‌ترین مورد که نه می‌توان و نباید از آن چشم‌پوشی کرد خبر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از معادلات اقتصادی کشور است.

با افزایش قیمت آرد و نان می‌توان با قطعیت گفت که این ارز رانت‌زا بالاخره سایه‌اش را از سر اقتصاد کم کرده است. البته تبعات این موضوع برای جامعه می‌تواند سنگین باشد و آزمونی برای قدرت مدیریت دولت است.

اما از جنبه بورسی،‌ صنایع مختلفی تحت تاثیر این موضوع قرار دارند. صنایع دارویی، خوراکی و زراعت بیشترین تاثیر را از این اتفاق می‌گیرند. هم‌اکنون نیز در برخی نمادها و گروه‌های این صنایع شاهد تحرکاتی هستیم. انتظار می‌رود با بروز اولین نشانه‌ها از حذف ۴۲۰۰ در صورت‌های مالی این شرکت‌ها دیگر نمادهای این صنایع نیز با موجی از هیجان روبرو شوند.

برخی دیگر از صنایع که عموما با قیمت‌گذاری دستوری مواجهند انتظار افزایش قیمت محصولات را می‌کشند. صنایعی مانند لاستیک‌سازان، تولیدکنندگان قند و شکر و برخی دیگر از تولیدکنندگان محصولات غذایی در پی رشد قیمت هزینه‌های تولید و بسته شدن حاشیه سود و مطابق با دستورالعمل سازمان حمایت احتمالا موج جدیدی از افزایش نرخ‌ها را در پی دارند که به رشد سود ریالی این شرکت‌ها منجر خواهد شد.

برخی دیگر از صنایع کوچک بازار همچنان با اخبار و گمانه‌ها پیش می‌روند. نمونه بارز این مورد صنعت خودروست. به گفته مسئولان دولتی فرآیند قیمت‌گذاری سهام تودلی خودروسازان به پایان رسیده و انتظار می‌روند سهام شرکت‌های اصلی نیز تا پایان ماه جاری روند ارزشگذاری را به پایان رسانده و در فرآیند واگذاری سهام دولتی قرار گیرند. بسته به قیمت بلوک‌های تعیین شده قیمت سهام خرد این گروه نیز می‌تواند تحت تاثیر جدی قرار گیرد.

سهام بانکی نیز در هفته‌های اخیر چند محرک داشته است. اولین مورد به صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ باز می‌گردد. انتظار می‌رود در این صورت‌های مالی شاهد نتیجه تسعیر ارز با نرخ‌های جدید باشیم. ضمنا دستورالعمل ۱۰ بندی وزیر اقتصاد به منظور اصلاح وضعیت بانک‌ها در صورت اجرا می‌تواند به شناسایی سود مقطعی در این نمادها منجر شود. با این حال باید در نظر داشت که بانک‌ها سال‌هاست که از اجرای این مصوبات طفره رفته و در این امور چیره‌دست هستند.

احتمالا برای بسیاری دیگر از گروه‌های کوچک بورس نیز بتوان انگیزه‌هایی برای صعود مطرح کرد. اما در نگاه کلی و برای سنجیدن آمادگی بورس برای صعود بیشتر لازم است نگاهی به روند ارزش معاملات و تغییر مالکیت‌ها در هفته‌های اخیر داشته باشیم.

روند ارزش معاملات و تغییر مالکیت‌های سهام در یک ماه اخیر
روند ارزش معاملات و تغییر مالکیت‌های سهام در یک ماه اخیر

همانگونه که مشاهده می‌شود ارزش معاملات نسبت به ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ بهبود قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. اما به نظر می‌رسد همچنان سهامداران خرد با بدبینی به بورس و دولت می‌نگرند و منتظر شرایط مطمئن‌تر برای ورود به این بازار هستند.

در چنین شرایطی انتظار می‌رود بازار سهام به تغییرات ملایم خود ادامه داده و منتظر یک تغییر بزرگ در متغیرهای حاکم بر بازار باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....