تاریخ انتشار : یکشنبه 14 شهریور 1400 - 21:59
کد خبر : 59685

صرفه جویی راه نجات این روزهای اقتصاد!

صرفه جویی راه نجات این روزهای اقتصاد!

 مدیریت صحیح مخارج از ظرفیت های موجود این روزها وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور شرایط اقتصاد خانوار را با مشکل مواجه کرده است و به شکل عامیانه مردم صورت شان را با سیلی سرخ نگهداشته اند، بنابراین قناعت و صرفه جویی یکی از راهکارهای عبور از شرایط اقتصادی نفس گیر به حساب می آید. قناعت

 مدیریت صحیح مخارج از ظرفیت های موجود

این روزها وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور شرایط اقتصاد خانوار را با مشکل مواجه کرده است و به شکل عامیانه مردم صورت شان را با سیلی سرخ نگهداشته اند، بنابراین قناعت و صرفه جویی یکی از راهکارهای عبور از شرایط اقتصادی نفس گیر به حساب می آید.

قناعت فقیر و غنی نمی شناسد و افراد با نیت های مختلف مانند روحیه انسان دوستانه، توجه به محیط زیست، اسراف از نگاه اعتقادی و از همه مهم تر نگاه اقتصادی به آن توجه دارند؛ موضوع قناعت یک امر بسیار مهم است که در صورت اجرای صحیح آن چه در خانواده و چه در جامعه اثرات مثبت اقتصادی را به وجود می آورد.

گام نخست اجرای صحیح این امر فرهنگ سازی در جامعه است که متاسفانه رسانه ملی به عنوان یک از مهم ترین نهاد های فرهنگ سازی کشور نتوانسته به شکل صحیح برنامه ای برای آن در نظر گیرد، به طوری که در چند سال اخیر با حضور کارشناس نماها در رسانه ملی نه تنها این موضوع برای مخاطبان فرهنگسازی نشده بلکه به سمتی رفته که موجی از انتقادات را از برنامه قناعت در صدا و سیما به وجود آورده است.

متاسفانه برخی از کارشناسان در برنامه های رسانه ملی در موضوع قناعت اظهار نظر می کنند که کالاها و مواد غذایی را مصرف نکنند در حالی که قناعت به معنی واقعی مصرف کردن تمامی کالاها و مواد غذایی به روش صحیح است؛  در این گزارش به موضوع قناعت و صرفه جویی در خانواده پرداخته است، البته اجرای قناعت در خانواده نیازمند یک کار گروهی در خانواده است که در ادامه می خوانید:

بازیافت مواد پسماند کمک به اقتصاد خانوار

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون ،   یکی از منابع درآمدزایی در اقتصاد خانوار و کمک به محیط زیست اجرای صحیح تفکیک زباله خشک و تر است، این روزها شهرداری تهران در تمامی محلات پایتخت کانکس های دریافت زباله خشک را مستقر کرده است و شهروندان می توانند با ارائه زباله خشک مواد شوینده دریافت کنند یا اینکه هزینه آن را دریافت کنند.

کالاهای پسماندی مانند کاغذ، کارتن، پلاستیک، نان خشک، فلزات، نایلون و….را خانواده ها می توانند در یک محیطی از خانه مانند بالکن یا انباری جمع آوری و آخر هر هفته در اختیار مراکز بازیافتی قرار دهند که این امر یک نوع قناعت به حساب می آید.

صرفه جویی در انرژی

یکی از بیشترین هزینه ها در سبد مخارجی خانوار پرداخت هزینه انرژی است، که در این زمینه صرفه جویی در برق، آب، گاز و بنزین یکی از راهکارهای کاهش هزینه ای به حساب می آید.

استفاده از لامپ های کم مصرف، مدیریت در زمان مصرف برق در پیک مصرف، استفاده یک باره از ماشین لباسشویی در شستشوی لباس و بهره وری از نور طبیعی در روز در محیط زندگی از جمله راهکارهای کاهش هزینه انرژی برق به حساب می آید.

در فصل سرما نیز تنظیم درجه دمای سیستم گرمایشی و محفوظ کردن خروجی های خانه از جمله در و کانال کولر کمک بزرگی به کاهش انرژی می کند.

گاهی اوقات استفاده از حمل و نقل عمومی بسیار به صرفه تر از استفاده از خودرو شخصی است که کمک بزرگی به کاهش هزینه انرژی خانوار می کند.

هموطنان می توانند به لطف در دسترس بودن اینترنت در جامعه از راهکارهای کاهش مصرف انرژی در اقتصاد خانوار بهره مند شوند.

کاهش هزینه نان در خانوار

یکی از پرمصرف ترین قوت غالب خانواده ها نان است، در این میان ایرانی ها بیشترین مصرف کننده نان در جهان شناخته می شوند، راهکارهای صرفه جویی در این امر به چند شکل است، نخست اینکه نان به اندازه نیاز فراهم شود. دوم اینکه نان را می توان در یخچال نگهداری کرد و برای استفاده مجدد آن را گرم کرد و نهایتا زمانی که نان از مدت زمان مصرف خارج شد آن را به شکل مناسب خشک کرد، برخی از نان ها از جمله نان باگت را می توان برای آرد سوخاری مورد استفاده قرار داد و یا اینکه برای پرندگان در محیط های باز و یا برای بازیافت در اختیار کانکس های شهرداری در قبال وجه قرار داد.

از دیگر راهکارهای کاهش هزینه در خرید نان استفاده نکردن از نایلون در زمان خرید است که شهروندان می توانند با تهیه یک سفره پارچه ای به شکل دائمی از آن بهره ببرند تا هم هزینه اضافی در زمان خرید پرداخت نکرد و هم اینکه از نعمت تهیه یک نان سالم تر برخوردار شد و از نایلون که از جنس پلاستیک استفاده نکرد.

شاید خرید نان با نایلون از نانوایی ها یک موضوع ساده به نظر رسد، اما هزینه نایلون یک هزار تومان برای مشتری هزینه در بر دارد که با ۶ بار مراجعه به نانوایی بدون نایلون ۶ هزار تومان با کاهش قیمت مواجه خواهید شد.

خرید میوه از میادین میوه و تره بار

یکی از مراکز مهم خرید میوه و صیفی جات در تهران میادین میوه و تره بار است که شهرداری تهران در هر محله ای از تهران راه اندازی کرده است و قیمت عرضه محصولات در این مکان ها بسیار کمتر از سایر مراکز شهر به حساب می آید.

با مراجعه به این مراکز نسبت به دیگر نقاط شهر شاهد کاهش هزینه ها خواهید بود، همچنین شهروندان می توانند نایلون خرید محصولات خود در این مراکز را برای جمع آوری زباله تر خود استفاده کنند که این امر نیز کمک بزرگی در نخریدن نایلون زباله و به دنبال آن کاهش زباله در محیط زیست و اقتصاد خانوار به ارمغان می آورد.

همچنین هموطنان می توانند میوه هایی که اعضای خانواده مصرف نکرده اند برای خشک کردن به کار برند و در فصل سرما از میوه خشک محصول دست رنج خود بهره مند شوند.

تهیه محصولات غذایی خانگی

در گذشته بسیار از محصولات غذایی توسط اعضای خانواده به دست می آمد، اما این روزها که سبک و سیاق زندگی در شهرها تغییر پیدا کرده تهیه محصولات غذایی در آپارتمان و خانه های کوچک امکان پذیر نیست، اما با این وجود می توان برخی از محصولات را در خانه تهیه کرد.

کافی است زنان خانه دار شیر را خریداری کنند و خودشان دست به تولید ماست و دوغ مورد نیاز خانه بزنند و یا اینکه سبزیجات مورد نیاز غذا را به شکل خشک کردنی در بالکن های کوچک فراهم کنند که این دو اقدام عاملی برای کاهش هزینه خانواربه حساب می آید.

همچنین تهیه ترشی و مربای خانگی بسیار به صرفه تر از خرید این محصولات است چرا که کارخانه های تولید کننده این محصولات هزینه بسته بندی و مالیات بر ارزش افزوده را از مشتریان شان دریافت می کنند، البته شاید این اقدامات بیشتر برای خانواده های پر جمعیت باصرفه تر از خانواده های با جمعیت دو نفره باشد.

کاشت درختچه و درخت در باغچه

در هر خانه چه آپارتمانی و چه سنتی باغچه هایی وجود دارد که شهروندان می توانند در این محیط ها دست به کاشت محصولات غذایی از درختچه، درخت و بوته بزنند تا از این طریق بخشی از محصولات غذایی خود و همسایگان شان را فراهم کنند.

درخت انگور از جمله درختان پر محصول با آب و هوای مناسب در کشور ما است که کاشت و برداشت آن به سهولت انجام می شود، از سوی دیگر از این میوه با ارزش هم می توان از برگ آن برای تهیه غذایی مانند دلمه بهره برد و هم از غوره، انگور آن می توان استفاده کرد.

همچنین کاشت سبزیجات در باغچه ها کمک بزرگی به تامین مواد غذایی می شود که در این زمینه تنها همت را می طلبد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....