تاریخ انتشار : یکشنبه 30 آبان 1400 - 13:46
کد خبر : 67902

شلیک لیتوانی در پای خود

شلیک لیتوانی در پای خود

لیتوانی اخیرا به دنبال اقدام خیانتاکارانه خود به مقامات تایوان اجازه داد تا «دفتر نمایندگی» تحت نام «تایوان» در این کشور اروپایی تاسیس کنند.

چنین اقدام تحریک‌آمیز آشکاری علیه اصل چین واحد انحراف از تعهدی است که لیتوانی به هنگام برقراری رسمی روابط دیپلماتیک با جمهوری خلق چین پای آن امضا کرده است. همانگونه که دولت چین مکررا هشدار داده لیتوانی نهایتا بهای سنگین این بی توجهی را پرداخت خواهد کرد.

شلیک لیتوانی در پای خود_fororder_216

در بیانیه مشترک دو کشور چین و لیتوانی که در سال ۱۹۹۱ به هنگام برقراری روابط دوجانبه دیپلماتیک، این کشور اروپایی «دولت جمهوری خلق چین» را به عنوان یگانه حاکمیت قانونی چین و تایوان را به عنوان بخش تفکیک ناپذیر سرزمین چین به رسمیت شناخت. به این ترتیب برای دولتمردان لیتوانی بسیار واضح بود که نباید روابط رسمی یا تماس رسمی با تایوان داشته باشند.

اصل چین واحد موضوعی است که اجماع جهانی و بین المللی بر روی آن وجود دارد؛‌ به عبارت دیگر پایه سیاسی برقراری روابط دیگر کشورها از جمله تایوان با چین به رسمیت شناختن این اصل است.

مسئله تایوان موضوع اصلی چین است و هر گونه تلاش برای حقه زدن در این خصوص یک اشتباه خطرناک محسوب می‌شود.

لیتوانی با این اقدام در جهت مخالفت با خواسته یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون چینی گام برداشته و در عین حال به اجماع عمومی جامعه بین الملل و نرم‌های شناخته شده از جانب اکثر کشورها بی توجهی کرده است. به عبارت دیگر اقدام لیتوانی در بازی با «کارت تایوان» در جهت مهار چین تصمیمی کاملا اشتباه تلقی می‌شود گویی که این کشور اروپایی در نهایت به پای خود شلیک کرده است.

عاقلانه این است که لیتوانی در تصمیم اشتباه خود بازنگری کرده و از فراتر رفتن از این مسیر غلط اجتناب ورزد. علاوه بر این مقامات تایوان باید از حساب باز کردن روی نیروهای خارجی برای جدا کردن تایوان از چین دوری کنند.

دولت و ملت چین مصمم به تحقق عامل بزرگ اتحاد ملی است که همواره غیرقابل خدشه باقی خواهد ماند.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....