تاریخ انتشار : شنبه 7 فروردین 1400 - 17:27
کد خبر : 40700

شفافیت و دسترسی به اطـّلاعات اداری

شفافیت و دسترسی به اطـّلاعات اداری

به نقل از کتاب “برنامه جهاد اداری؛ نجات ارباب رجوع” نوشته دکتر محمد حسن قدیری ابیانه اقتصاددان: فساد جنبه‌های متعددی دارد و از راه‌های مختلفی به منصه ظهور می‌رسد. گاه تبانی برای دستاندازی به بیت‌المال است و گاه کارکنان و مدیران دولتی برای آنچه حق قانونی ارباب‌رجوع هست نیز رشوه طلب می‌کنند. در مورد دوم

به نقل از کتاب “برنامه جهاد اداری؛ نجات ارباب رجوع” نوشته دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

اقتصاددان: فساد جنبه‌های متعددی دارد و از راه‌های مختلفی به منصه ظهور می‌رسد. گاه تبانی برای دستاندازی به بیت‌المال است و گاه کارکنان و مدیران دولتی برای آنچه حق قانونی ارباب‌رجوع هست نیز رشوه طلب می‌کنند. در مورد دوم عدم آگاهی ارباب‌رجوع از حقوق خود و وظایف دستگاه و کارکنان آن و عدم اطـّلاع از روند انجام امور و عدم دسترسی به مقررات و قوانین موجب می‌شود تا کارکنان فاسد از این عدم آگاهی سوء استفاده کرده و برای انجام امور اداری که قانونا حق ارباب‌رجوع و وظیفه دستگاه‌های دولتی است وجوهی را طلب کنند. اطـّلاع‌رسانی و شفافسازی یکی از راهکارهای خشکاندن ریشه این نوع از فساد اداری است. وقتی ارباب‌رجوع از اطـّلاعات لازم برخوردار باشد، به زیادهخواهی‌های افراد مفسد تن نمی‌دهند. به همین لحاظ نیز میزان اطـّلاع‌رسانی به مردم و شفافیت اطـّلاعات و دسترسی به اطـّلاعات برای ارباب‌رجوع یکی از ملاک‌های مهم در ارزیابی وجود فساد در ادارات و سازمان‌ها است. هرچه اطـّلاعات شفاف‌تر و قابل دسترس‌تر باشد، زمین بروز فساد کمتر خواهد شد.
بنابراین مقوله شفافیت و دسترسی مردم به اطـّلاعات و مقررات اداری به شدت مورد توجّه قرار گرفته است. سازمان‌هایی هم در جهان در این رابطه شکل گرفته‌اند.
با توجه به مباحث فوق میتواننتیجه گرفت که رضایت عمومی ناشی از کارآمدی دستگاه‌های اداری، برقراری ارتباط مناسب بین ادارات دولتی و مردم (ارباب رجوع)، ‌از بین بردن زمینههای فساد و رشوه، موجب تقویت، ‌مقبولیت و مشارکت عمومی شده، زمینه شکل‌گیری بحران نفوذ را از بین میبرد و آسیبپذیری‌ها را کاهش داده و مولفه قدرت ملی را تقویت نموده و زمینه را برای توسعه کشور فراهم میسازد و زمینه بروز تهدید و بحران و سوء استفاده دشمن را برطرف میگرداند و از این طریق بر تقویت ضریب امنیت ملی تاثیر مثبت میگذارد.
شفافسازی اطلاعات اداری و اطلاعرسانی‌در امور اداری، از شاخصه‌های مهم سلامت اداری است و زمینه فساد اداری را کاهش داده، کارآمدی دستگاه‌های اداری را تقویت و ارتباط بین مردم و دستگاه‌های دولتی را بهبود می‌بخشد، رضایت عمومی را بیش از پیش جلب مینماید و پیش نیاز توسعه محسوب گردد.
طبیعتا نباید منتظر بروز تهدید و بحران برای رفع آن بود. بلکه در صورت برخورداری از بالاترین درجه امنیت ملی و حمایت مردمی نیز باید همواره درصدد بهبود کارآمدی دستگاه‌ها و جلب رضایت بیشتر مردم بود تا زمینه بروز زمینه های آسیب‌پذیری فراهم نگردد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....