تاریخ انتشار : سه شنبه 26 بهمن 1400 - 19:45
کد خبر : 78006

شرکت صادرات خودرو در ایران تاسیس می‌شود

شرکت صادرات خودرو در ایران تاسیس می‌شود

مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات۲۶ بهمن در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: اقتصاددان: تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند

مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات۲۶ بهمن در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

اقتصاددان: تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه ۹۰ ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

۲ بهمن ۱۳۵۱؛ افزایش نرخ برابری ریال با دلار

عبدالعلی جهانشاهی، رئیس‌کل بانک مرکزی پس از بازگشت از تخت جمشید بلافاصله در یک مصاحبه مطبوعاتی شرکت کرد و گفت: عدم تعادل در پرداخت‌های خارجی کشورهای صنعتی در دو سال گذشته نظام پولی بین‌المللی را با بحران بزرگی روبه‌رو ساخت و این بحران در ماه اوت ۱۹۷۱ به اوج خود رسید. پس از موافقتنامه‌ای که در دسامبر ۱۹۷۱ میان کشورهای صنعتی امضا شد، یک آرامش نسبی در وضع پول بین‌المللی به‌وجود آمد لکن شناور شدن لیره انگلیسی در ماه ژوئن لطمه‌ای به این ثبات نسبی وارد ساخت.

از حدود دو هفته قبل با اعلام سیستم دو نرخی در مورد لیر ایتالیا و مواجه شدن فرانک سوئیس و سرازیر شدن پول‌ها و نقدینگی‌های کوتاه‌مدت و موقت و سودجویانه به بازار آلمان فدرال، بار دیگر این بحران تشدید شد و به تعطیلی‌ بازارهای پول در کشورهای اروپایی و ژاپنی منتهی شد.

پس از آغاز بحران اخیر از دو هفته قبل، اوضاع پول بین‌المللی مانند همیشه به وسیله متصدیان و سازمان‌های مختلف اقتصادی و ازجمله بانک مرکزی ایران مورد بررسی قرار داشت و کارشناسان پولی و اقتصادی جهات مختلف نوسان‌های اوضاع پولی بین‌المللی را از نظر حفظ منافع ایران با هدایت و راهنمایی‌های اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر مورد مطالعه قرار دادند و تبادل‌نظر و مشاوره‌های دامنه‌داری به عمل آمد.

گزارش وقایع و تحولات پیوسته در اختیار جناب آقای نخست‌وزیر قرار می‌گرفت که به وسیله ایشان به عرض ملوکانه می‌رسید.

دیروز در ساعت ۳ بعد از ظهر جلسه‌ای برای بررسی نهایی موضوع به ریاست آقای نخست‌وزیر در شیراز تشکیل و تصمیم گرفته شد که برابری ریال با طلا حفظ شود و به عبارت دیگر ارزش ریال نسبت به دلار ۱۱٫۱ درصد افزایش یابد.

بدین ترتیب نرخ خرید یک دلار در بانک مرکزی ایران ۶۸٫۶۰ ریال و نرخ فروش آن ۶۸٫۸۵ ریال تعیین شد.

تصمیم متخذه در مورد ارزش ریال ازجمله آثار و نتایجی به شرح زیر خواهد داشت:

۱- قیمت کالاهایی که از منطقه دلار به کشور وارد می‌شود و تمام کشورهایی که ارزش پول خود را نسبت به طلا کاهش دادند ارزان‌تر خواهد شد.

از طرف دیگر با افزایش ارزش ریال قیمت کالاهایی که ایران از کشورهایی که ارزش پول خود را نسبت به طلا تغییر نداده‌اند وارد می‌کند، به وضع کنونی حفظ خواهد شد.

۲- مبلغ ریالی بازپرداخت وام‌های دلاری موسسات اعم از بخش خصوصی و دولتی کاهش خواهد یافت.

۳- در مورد صادرات جای نگرانی نیست زیرا برای حفظ منابع صادرکنندگان و تشویق صادرات کشور پیش‌بینی‌ها و مطالعات لازم از طرف دولت شده است و اقدامات لازم برای کمک به صادرکنندگان و تشویق صادرات در هر مورد که مشکلی بروز کند، انجام خواهد شد.
۲۶ بهمن ۱۳۷۱؛ نیروگاه اتمی بوشهر را به هر قیمتی تکمیل خواهیم کرد

هاشمی رفسنجانی در بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر و در جمع کارکنان این نیروگاه درخصوص چگونگی راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری عظیم روی این پروژه گفت: ما مصمم هستیم به هر قیمتی که شده این پروژه را به اتمام برسانیم.

رئیس‌جمهوری همچنین در ادامه دیدارهای خود در استان بوشهر در سخنانی در جمع دانشگاهیان و فرهنگیان شهرستان بوشهر اظهار کرد: غرب بیهوده تلاش می کند مردم را از ماهواره‌ها بترساند، زیرا جوانان ایرانی در حفظ میراث فرهنگی مصمم هستند و در عقاید اسلامی خود نفوذناپذیرند.

۲ بهمن ۱۳۸۱؛ فعالیت بورس فلزات رسماً آغاز شد

شورای بورس در آخرین جلسه خود اساسنامه سازمان کارگزاران بورس فلزات ایران را از تصویب نهایی گذراند.

شورای بورس به ریاست محین نوربخش تشکیل جلسه داد. در این جلسه مواد باقی‌مانده از اساسنامه سازمان کارگزاران بورس فلزات مطرح شد و به تصویب رسید. شورای بورس در ادامه این جلسه آیین‌نامه فعالیت موسسات کارگزاری و کارگزاران ورس فلزات را تصویب کرد و به این ترتیب پس از ۲ سال به تاسیس نخستین بورس کالای ایران رسمیت بخشید.

سیداحمد میرمطهری، دبیرکل سازمان بورس اوراق بهادار که از حاضران در این جلسه بود، در این باره گفت: با اینکه در جهان بورس کالا قدمتی بیش از اوراق بهادار دارد، اما در ایران به جز در سال‌های اخیر طرح‌ راه‌اندازی بورس کالا در کشور هیچ‌گاه مطرح نشده بود.

وی افزود: اگر به شرایط کنونی اقتصاد ایران نگاه کنیم به ضرورت استفاده از سازوکارهای جدید توزیعی بیشتر پی می‌بریم، به چند دلیل لازم است در زمینه توزیع نیز طرح‌های نوینی را که وجود دارد بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

میرمطهری ادامه داد: بورس کالا جایگاهی است که در آن عرضه‌کنندگان ناگزیر از پذیرش این استانداردها هستند. این موضوع باعث می‌شود تولیدات داخلی هرچه بیشتر به سمت استاندارد شده حرکت کند.

میرمطهری بیان کرد: ازسوی دیگر تاسیس بورس کالا یکی از عوامل مقابله با بخش‌های زیرزمینی و سایه‌ای اقتصاد است. حوزه استقرار این بخش عمدتاً بخش توزیع است. راه‌اندازی و عملکرد موفق بورس‌های کالا موجب می‌شود که از دامنه عمل این بخش به شدت کاسته شود و فعالان اقتصادی غیررسمی ناگزیر می‌شوند که قواعد حضور در بورس را بپذیرند و شفاف عمل کنند.

شرکت صادرات خودرو تاسیس می‌شود

شرکت صادرات خودرو و قطعات و مجموعه‌های مربوط به آن تا پایان سال‌جاری توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاسیس می‌شود.

رضا ویسه، معاون وزیر صنایع و معادن و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ضمن اعلام خبر فوق افزود: وظیفه این شرکت بازاریابی و معرفی توانایی‌ها و تولیدات صنعت خودروی ایران به جهان است.

وی اظهار کرد: ژاپن برای توسعه صادرات خود شرکتی به نام «نیچی من» و کره جنوبی نیز به همین منظور شرکتی به نام «تومن» از سال‌ها قبل تاسیس کردند که برای توسعه صادرات و بازاریابی و بازارسازی صنایع دو کشور مذکور نقش کلیدی داشته و دارند.

ویسه عنوان کرد: جای چنین شرکتی در صنعت ایران و به‌ویژه صنعت خودرو خالی است و به عنوان نخستین گام با توجه به برنامه جهانی‌سازی صنعت خودرو این شرکت در این بخش ایجاد خواهد شد.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: قطعه‌سازان و خودروسازان ایران در راه حضور در بازارهای جهانی با موانعی روبرو هستند که این شرکت می‌تواند تسهیل‌کننده هدف‌های در نظر گرفته شده و توسعه صادرات صنعت خودروی ایران باشد.

وی افزود: به‌طور کلی می‌توان گفت که وظایف تنظیم و تسهیل صادرات خودرو و قطعات و مجموعه‌های آن به عهده این شرکت بوده و قطعه‌سازان و خودروسازان در مسائل مربوط به بازرگانی، مالی، فاینانس می‌تواند از کمک‌های آن برخوردار شوند. وی عنوان کرد: برای یک دوره ۱۰ ساله هدف‌های متعالی در نظر گرفته شده است که تحقق آنها به مرور و به صورت تدریجی عمل خواهد شد به‌گونه‌ای که در پایان دوره مذکور به تمامی هدف‌ها که احتمالا رسیدن به صادرات یک میلیارد دلاری در صنعت خودرو است، دست یابیم.

ویسه در پایان اظهار کرد: ارز حاصل از صادرات خودرو و قطعات و مجموعه‌های آن متعلق به شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز بوده و براساس میزان مشارکت آنها در صادرات به آنان پرداخت خواهد شد.

بهره‌برداری از فاز ۲ و ۳ پارس‌جنوبی

فازهای ۲ و ۳ میدان عظیم گازی پارس جنوبی در خلیج فارس امروز رسما با حضور آقای خاتمی رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

هم‌اکنون از فازهای ۲ و ۳ میدان گازی پارس جنوبی روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود و در مجموع در یک سال گذشته۷٫۲ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از این فازها بهره‌برداری و به شبکه سراسری تزریق شده است.

همچنین از این فازها در این مدت حدود ۱۳ میلیون بشکه میعانات گازی استحصال شده که ۱۲ میلیون بشکه آن در ۳۰ محموله صادر شده است. درآمد حاصل از صادرات میعانات گازی که بیش از ۲۵۰ میلیون دلار رسیده برای بازپرداخت تعهدات سرمایه‌گذاری خارجی در این فازها اختصاص یافته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....