تاریخ انتشار : یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 - 21:34
کد خبر : 124302

شرحی بر سهام بورسی بانک ملت با نماد وبملت

شرحی بر سهام بورسی بانک ملت با نماد وبملت

شقایق محبوبی زاده بررسی اطلاعات استخراج شده از صورت های مالی بانک ملت بزرگترین بانک حاضر در بازار سرمایه شاخص ها و ظرفیت های سود آوری این بانک را برای سرمایه گذاران به نمایش می گذارد. به گزارش فکر اقتصادی، بانک ملت عنوان بزگترین بانک پذیرفته شده در بازار سهام را از آن خود کرده

شقایق محبوبی زاده بررسی اطلاعات استخراج شده از صورت های مالی بانک ملت بزرگترین بانک حاضر در بازار سرمایه شاخص ها و ظرفیت های سود آوری این بانک را برای سرمایه گذاران به نمایش می گذارد. به گزارش فکر اقتصادی، بانک ملت عنوان بزگترین بانک پذیرفته شده در بازار سهام را از آن خود کرده است.

بررسی اطلاعات استخراج شده از صورت های مالی بانک ملت بزرگترین بانک حاضر در بازار سرمایه شاخص ها و ظرفیت های سود آوری این بانک را برای سرمایه گذاران به نمایش می گذارد.

بانک ملت عنوان بزگترین بانک پذیرفته شده در بازار سهام را از آن خود کرده است و بررسی متغیرهای مهم و مورد توجه سرمایه گذاران بورس حکایت از آن که بانک ملت نه تنها به عنوان بزرگترین بانک بورسی کشور بلکه به عنوان یکی از سودآوران بازار سهام برای فعالان این بازار از جذابیت برخوردار است.

در روزهای اوج گیری بازار بورس، سهام بانک ملت که با نماد (وبملت) بین سرمایه گذاران مشهور است، اغلب به عنوان یکی از پیشتازان رشد و بازدهی کلی بازار شناخته می شود و در دوره های افول بازار نیز این نماد به دلیل پشتوانه های سودآوری و متغیرهای بنیادین قدرتمند، طرفداران خود را حفظ می کند.

همچنین بانک ملت جزو بانک هایی به شمار می رود که علاوه بر حضور قدرتمند در بازار بورس، به صورت دوره ای اقدام به جذب نقدینگی از طرق مختلف از جمله فروش گواهی سپرده مدت دار می کند. به دلیل اعتبار این بانک نزد عموم مردم این گواهی سپرده ها با استقبال شایان توجهی مواجه می شود.

اخیرا نیز این بانک مرحله جدیدی از فروشگواهی سپرده مدت دار یکساله ویژه سرمایه گذاری عام را به میزان ۷۰ هزار میلیارد ریال با سود علی الحساب تضمین شده ۲۱٫۵ درصد آغاز کرده که فرصت مناسبی برای عموم سرمایه گذاران است. این اوراق به دلیل ماهیت تضمین شده ای که دارند برای سرمایه گذارانی که از ریسک های بازار سهام گریزان باشند بسیار مناسبند و با توجه به امکان دریافت سود به صورت ماهانه و بازخرید اوراق با نرخ ۵ درصد قبل از سررسید ، کمترین ریسک را متوجه سرمایه گذاران می کنند.

بانک ملت یکی از شفاف ترین بنگاه های اقتصادی حاضر در بازار سرمایه است و داده های مالی این بانک به صورت به روز برای مطالعه و ارزیابی در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

بررسی متغیرهای مهم و مورد توجه سرمایه گذاران بورس در گزارش ها و داده های مالی وبملت نشان از ظرفیت مطلوب سودآوری این سهام در سالجاری دارد. به عنوان مثال مقایسه نسبت هایی که توسط سرمایه گذاران به عنوان شاخص عملکرد در نظر گرفته می شود حاکیست این بانک در نسبت بازده دارایی ها در تاریخ آذرماه ۱۴۰۱ نسبت به آذر ۱۴۰۰ از رشد برخوردار بوده و از رقم ۰٫۵۷ درصد به رقم ۱٫۴۸ درصد رسیده است.

نسبت مهم دیگر نزد سرمایه گذاران نسبت بازده حقوق صاحبان سهام است. بازده حقوق صاحبانسهام آیتمی است که سودآوری یک بنگاه اقتصادی را با آشکار کردن نحوه تولید سود آنشرکت با استفاده از سرمایه سهامداران اندازهگیری می‌کند. زمانی که این نسبت در طول زمانپایدار و در حال افزایش باشد به این معنی است که آن بنگاه تجاری در تولید ارزش و سود برایسهامداران تبحر دارد چرا که می‌داند چگونه درآمد خود را سرمایه‌گذاری کند تا بهره وری و سود خودرا افزایش دهد . این نسبت نیز در آذرماه ۱۴۰۰ بالغ بر ۹٫۶ درصد بود که در آذرماه ۱۴۰۱ به ۲۵ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر بانک ملت حدود ۱۵ درصد ازنقدینگی کشور را در اختیار دارد و اعتماد و اعتبار این بانک نزد مردم برای سیاست گذاران کشور نیز بسیار حائز اهمیت است. به این معنی که حتی سیاست گذاران و بخش حاکمیتی کشور نیز در تصمیمات خود بانک ملت و منافع سرمایه گذاران آن را مدنظر قرار می دهند.

یکی دیگر از پارامترهای کلیدی سودآوری وبملت می‌توان به تسعیر ارز دارایی‌های این بانک اشاره کرد که طبق بررسی‌های صورت گرفته در صورتاعلام نرخ تسعیر ۲۴ هزار تومانی، بانک ملت حدود۱۹ همت سود تسعیر شناسایی خواهد کرد که بهسود و زیان انباشته دوره منتقل خواهد شد. ازسوی دیگر در بخش هزینه‌ها، به هزینه اکچوئریاین بانک پرداختیم و فرض کردیم کل کسریپرداختی به صندوق بازنشستگی در پایان سالجاری ذخیره گرفته شود و بدین صورت پیش‌بینیحدود ۱۴٫۷ همت هزینه از این محل برای سالجاری شد.

به طور کلی طبق بررسی‌های صورتگرفته بانک ملت در سال جاری توانایی شناسایی۱۰۲ تومان سود از محل عملیات و تسعیر ارز را دارا بوده و با توجه به قیمت فعلی، پتانسیل رشدبالایی را دارا است. همچنین به دلیل داغ شدنبحث فروش مازاد دارایی بانک‌ها، احتمالا طیسنوات آتی، گروه بانکی از این محل سودهایبالایی را شناسایی خواهد کرد که همین موضوع سبب استقبال سهامداران از این گروه خواهدگردید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....