تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 آبان 1402 - 21:53
کد خبر : 147077

شبکه برق ایران به این کشور متصل می‌شود

شبکه برق ایران به این کشور متصل می‌شود

وزیر نیرو گفت: اقدامات مطالعاتی اتصال شبکه برق ایران به کشور روسیه از طریق سه مسیر اعم از گرجستان، آذربایجان و ترکمنستان انجام شده است. اقتصاددان: علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو، در حاشیه بازدید از جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق ایران در جمع خبرنگاران گفت: برای نخستین بار در تاریخ صنعت برق کشور

وزیر نیرو گفت: اقدامات مطالعاتی اتصال شبکه برق ایران به کشور روسیه از طریق سه مسیر اعم از گرجستان، آذربایجان و ترکمنستان انجام شده است.

اقتصاددان: علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو، در حاشیه بازدید از جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق ایران در جمع خبرنگاران گفت: برای نخستین بار در تاریخ صنعت برق کشور مصرف برق صنعت از مصرف برق خانگی پیشی گرفت و امید است این روند ادامه یابد.

وزیر نیرو، همچنین به تأمین برق بخش صنایع کشور اشاره کرد و افزود: در این زمینه در تلاش هستیم در بخش صنایع مصرف برق را در ساعت پیک و غیر پیک مدیریت کنیم به نحوی که برق صنایع در ساعات غیر پیک بدون محدودیت تأمین شود.

وی یادآور شد: این شیوه در تمامی کشورهای صنعتی به ویژه در فصل تابستان اعمال می‌شود.

وزیر نیرو، با اشاره به رشد ۱۱ درصدی تولید سیمان و نیز رشد چشمگیر موجودی انبار در کارخانجات فولاد و صنایع انرژی، درباره مبادله برق با کشورهای همسایه، گفت: صنعت برق کشور در کنار برنامه‌ریزی در زمینه مبادله برق با کشورهای همسایه و در خصوص صدور خدمات فنی و مهندسی و کالاهای این حوزه برنامه‌های ویژه‌ای را پیش بینی کرده است.

محرابیان، تاکید کرد: برگزاری این نمایشگاه با حضور میهمانان خارجی، حاکی از آن است که توجه به بازارهای جهانی و به ویژه بازارهای منطقه از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ کشور در موضوع مبادله برق تقریباً با تمام کشورهایی که مرز خشکی دارد تبادل برق را صورت می‌دهد.

وزیر نیرو، تصریح کرد: هم اکنون در مراحل مطالعاتی به منظور پیشبرد پروژه مشترک با کشور قطر در این زمینه هستیم و امید است این پروژه در آینده نزدیک به مرحله اجرایی برسد.

وی در ادامه به افزایش راندمان نیروگاهی کشور اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین برنامه‌های نیروگاه‌های حرارتی و برق آبی این است که این واحدهای نیروگاهی در طول سال تعمیر شوند تا در فصل تابستان به بالاترین ظرفیت تولید داشته باشند.

به گفته وی، در تابستان سال جاری، در صنعت برق بالاترین ظرفیت برق آبی را به کار گرفتیم به طوری که تمام واحدهای برق آبی کشور در اقصی نقاط آماده تولید بوده است.

محرابیان، درباره برقراری شبکه برق ایران و روسیه و نیز اثرات مثبت این امر، توضیح داد: اقدامات مطالعاتی اتصال شبکه برق ایران به کشور روسیه از طریق سه مسیر اعم از گرجستان، آذربایجان و ترکمنستان انجام شده است. مسیری که از نظر اجرایی بسیار آسان‌تر به نظر می‌رسد و نیاز به توسعه شبکه ندارد، مسیر آذربایجان است. خوشبختانه در این زمینه توافق بسیار خوبی با کشور جمهوری آذربایجان و روسیه صورت گرفته و این توافق منجر به این شد که بتوانیم از مسیر آذربایجان هرچه سریع‌تر شبکه‌های برق را متصل کنیم.

وزیر نیرو، در ادامه ابراز امیدواری که حداکثر ظرف ۶ ماه آینده تبادل برق ایران، روسیه و آذربایجان به صورت مشترک آغاز شود. این طرح بسیار اقتصادی است چراکه پیک مصرف ایران و روسیه با یکدیگر کاملاً متفاوت است. به عبارت دیگر زمان‌هایی که کشور روسیه بیشترین مصرف را دارد ایران کمترین مصرف را دارد و بالعکس.

وی اضافه کرد: با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی قانون بسیار خوبی به تصویب رسید بنام قانون مانع زدایی از صنعت برق که مواد بسیار خوبی از جمله ماده سه و چهار را دارد؛ اما اجرای ماده ۱۰ این قانون در طول زمان با افزایش راندمان نیروگاه‌های کشور همراه می‌شود به عبارت دیگر یارانه سوخت را به انتهای زنجیره منتقل می‌کند و موجب می‌شود نیروگاه‌هایی که راندمان بالاتری دارند بتوانند دریافتی‌های بیشتری داشته باشند.

محرابیان، در این باره ادامه داد: آئین نامه این امر تدوین شده و در هیئت دولت در حال تصویب است اما در سال جاری بر اساس حکم قانون بودجه با اصلاح نرخی که در سوخت نیروگاهی انجام شد این امر آغاز شده به طوری که نرخ سوخت نیروگاهی در سال گذشته ۲۵ تومان بود، در سال جاری به ۷۵ تومان رسیده است. این نرخ در نیروگاه‌ها توزیع می‌شود و سهم نیروگاه‌هایی که راندمان بیشتری دارند از این عدد بیشتر خواهد بود و بالعکس.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....