تاریخ انتشار : دوشنبه 25 مرداد 1400 - 19:11
کد خبر : 57483

شایعاتی که واکسن برکت را رها نمی کند؟!

شایعاتی که واکسن برکت را رها نمی کند؟!

صحبت ها و خبرهای ضد و نقیض در مورد واکسن برکت نسبت به دیگر خطوط تولیدی واکسن در کشورمان، بسیار زیاد است و این می تواند از میزان اهمیت وسرمایه گذاری ذهنی دهد که هوطنانمان بر روی این واکسن داشته اند. اقتصاددان: این روزها، روزهای تلخی را می گذرانیم. روزهایی که ویروس کرونا، آمار تلخی

صحبت ها و خبرهای ضد و نقیض در مورد واکسن برکت نسبت به دیگر خطوط تولیدی واکسن در کشورمان، بسیار زیاد است و این می تواند از میزان اهمیت وسرمایه گذاری ذهنی دهد که هوطنانمان بر روی این واکسن داشته اند.

اقتصاددان: این روزها، روزهای تلخی را می گذرانیم. روزهایی که ویروس کرونا، آمار تلخی را در سرزمینمان به جا گذاشته است. بسیاری از هموطنانمان در این چند روز اخیر در شمار بالایی به رحمت ایزدی رفتند و همینجاست که مردم از خود می پرسند واکسن کجاست؟ تا کی باید صبر کنیم؟ تا کی باید داغ عزیزانمان را ببینیم؟!

از زمان جهانگیری ویروس کرونا، واکسن به عنوان تمام کننده این بیماری، بسیار شنیده شده است. واکسنی که بتواند این ویروس را فلج نماید. حالا یک سال و اندیست که با این ویروس دست به گریبان هستیم.

در کشورمان چند خط تولیدی ساخت واکسن همزمان در حال کار هستند. یکی از آنها واکسن برکت است. متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام که بعد از ۸ ماه کار مداوم، به مناسبت روز خبرنگار، بازدید خبرنگاران از برخی از مراحل ساخت واکسن برکت انجام شد. تصاویری که از این بازدید ومراحل ساخت واکسن منتشر شده است. تصاویری که به محض انتشارشان، توسط خبرگزاری ها و رسانه های معتبر کشور، شائبه های زیادی را در فضای مجازی و البته بین هموطنانمان ایجاد نمود. شائبه ها و سوالاتی که ایجادشان بی دلیل هم نبوده است.

شائبه های پیش آمده پس از انتشار تصاویر، توسط مسئولان وزارت بهداشت و برخی از مدیران بنیاد برکت و تولید کنندگان این واکسن، پاسخ داده شد. اما آنچه هنوز رضایت بخش نبوده و هم مسیر با برنامه ریزی های گفته شده، پیش نرفته است، میزان دز تزریقی واکسن برکت در بین هموطنانمان می باشد.

به نظر می رسد بعد از اعلام رسمی معاون اولی محمد مخبر در رسانه ها، این شائبه برای مردم پیش آمده است که نکند شایعاتی که در مورد واکسن های ایرانی به گوش می رسید، واقعی بوده است و حال که رییس ستاد اجرایی فرمان امام هم در پستی جدید ایفای وظیفه می کند، خط تولید واکسن کووبرکت ایران، به فراموشی سپرده شود!

بر اساس آخرین آماری که اخیراً کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو منتشر کرده است، تا کنون مجموعاً یک میلیون و ۴ هزار نفر در ایران در دوزهای اول و دوم واکسن کوایران برکت دریافت کرده اند و این در حالی است که محمد مخبر پیشتر وعده داده بود تا پایان شهریور مجموع واکسن های تولیدی کوبرکت به ۵۰ میلیون برسد.

محمد مخبر در روز ۲۴ مردادماه سال گذشته(۹۹) هم به رسانه ها اعلام کرد که بنیاد برکت سه میلیون واکسن تولید کرده است و به زودی برای تزریق عمومی در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد داد.

با این همه ما می بینیم که بر اساس آمار اعلامی کیانوش جهانپور رقم تزریق واکسن برکت در کشور بسیار کم تر از رقم های اعلامی است.

در رابطه با وعده های محمد مخبر در رابطه با توزیع واکسن برکت در کشور به صورت مشخص و در تاریخ ۲۴ مرداد او به رسانه ها گفت: ما دقیقا بر اساس جدول زمانی که خدمت مردم اعلام کرده بودیم، اگر مجوز واکسیناسیون عمومی با واکسن کوو ایران برکت را اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت ماه صادر دریافت می کردیم در خرداد ماه می توانستیم سه میلیون واکسن تولید کنیم، اما مجوز تزریق عمومی با واکسن کوو ایران برکت در ۲۵ خرداد ماه صادر شد و یکی از دلایل تاخیر در تولید واکسن همین موضوع بود. با این حال ما تا امروز که کمتر از یک ماه از صدور مجوز می‌گذرد، سه میلیون دز واکسن تولید کرده ایم که ۷۰۰ هزار دز آن را تحویل دادیم و ظرف سه روز آینده نیز بیش از ۲۰۰ هزار دز واکسن کوو برکت به وزارت بهداشت تحویل خواهیم داد.

مخبر ادامه داد: از اواسط هفته اول مرداد ماه، هر هفته به صورت مستمر تقریبا یک میلیون و دویست هزار دز واکسن را تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد.

رئیس ستاد فرمان حضرت امام (ره) گفت: البته خط تولید دوم واکسن کوو برکت هم در حال اتمام است و در اواخر هفته اول مرداد ماه یا هفته دوم مرداد ماه شروع به کار می‌کند.

او گفت: خط تولید دوم نیز ظرفیت تولید دو میلیون دز واکسن را دارد که سرعت تولید واکسن چند برابر می‌شود و بر اساس قولی که داده‌ایم تا آخر شهریورماه بیش از پنجاه میلیون دز واکسن تولید می‌کنیم و تحویل مسئولان واکسیناسیون عمومی می‌دهیم.

همانطور که اشاره شد این گفته ها در حالی مطرح شده بود که اکنون و بر اساس آمار اعلامی سخنگوی سازمان غذا و دارو سهم واکسن برکت از تزریق در میان شهروندان بسیار ناچیز و تقریباً نزدیک به عدد یک میلیون است.

از طرفی در تمام کشور، برنامه ریزی سنی برای انجام واکسیناسیون شدت گرفته و به خوبی در حال انجام است که با وجود برخی از ایرادات و بی نظمی های آزاردهنده از جمله در پیامک زدن و تعیین زمان مناسب برای تزریق واکسن و شلوغی های بی مورد و مدیریت نشده در محل انجام واکسیناسیون و … اما روند روبه رشدی در مراحل واکسیناسیون از نظر سنی و حتی از نظر شغلی دیده می شود که همین سبب اطمینان خاطر زیادی در مردم شده است.

با این همه شایسته است برای هموطنانی که در این رده های سنی و شغلی قرار ندارند و هنوز در نگرانی و اضطراب مداوم به سر می برند هر چه زودتر برنامه ریزی جدیدی صورت گیرد.

واکسیناسیون سریع وبه موقع هموطنانمان، امیدی است که باید با همت مسئولین و کار مداوم و برنامه ریزی دقیق و آینده نگر میسر شود و با وجود مشکلات اقتصادی و تحریمی کشرمان، اگر وعده ای به مردم داده می شود به آن وعده، جامه عمل بپوشانند تا از آمار وحشتناک تلفات کرونایی کاسته شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....