تاریخ انتشار : شنبه 6 فروردین 1401 - 20:49
کد خبر : 82337

شاخص کل بورس تهران در ۱۴۰۱ تا کجا پیش‌ می‌رود؟

شاخص کل بورس تهران در ۱۴۰۱ تا کجا پیش‌ می‌رود؟

بازدهی بورس در سال ۱۴۰۰ به سختی به حدود ۵ درصد می‌رسید، با این حال غالب کارشناسان در نظرسنجی بورسان اعلام کرده‌اند که در سال جدید بورس بیش از ۲۰ درصد بازدهی خواهد داشت. از ۱۸۰ کارشناس شرکت‌کننده در این نظرسنجی، ۴۳ درصد بازدهی ۲۰ تا ۳۰ درصدی و ۳۲ درصد نیز بازدهی بیش از ۳۰ درصدی

بازدهی بورس در سال ۱۴۰۰ به سختی به حدود ۵ درصد می‌رسید، با این حال غالب کارشناسان در نظرسنجی بورسان اعلام کرده‌اند که در سال جدید بورس بیش از ۲۰ درصد بازدهی خواهد داشت.

از ۱۸۰ کارشناس شرکت‌کننده در این نظرسنجی، ۴۳ درصد بازدهی ۲۰ تا ۳۰ درصدی و ۳۲ درصد نیز بازدهی بیش از ۳۰ درصدی را برای بورس در این سال انتظار می‌کشند. این یعنی ۷۵ درصد کارشناسان انتظار بازدهی بیش از ۲۰ درصد را برای بورس ۱۴۰۱ دارند.

 

Loading...

 

شاخص کل بورس سال ۱۴۰۰ را در محدوده نزدیک به یک میلیون و ۳۶۰ هزار واحد به پایان برده و بازدهی ۲۰ درصد این شاخص به معنای شاخص بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی در پایان سال ۱۴۰۱ است.

از سوی دیگر ۲۵ درصد کارشناسان انتظار بازدهی کمتر از ۲۰ درصد را برای بورس ۱۴۰۱ می‌کشند، با این حال تنها یک درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی فکر می‌کنند بورس در سال ۱۴۰۱ بازدهی کمتر منفی ۱۰ تا منفی ۳۰ درصد خواهد داشت.

از تعدادی از کارشناسان سوال کرده‌ایم که بر اساس چه پارامتری چنین انتظاری دارند.

نرخ سود در ۱۴۰۱ چقدر خواهد بود؟

نرخ سود در 1401 چقدر خواهد بود؟

جبران عقب‌ماندگی بورس در سال جدید

فردین آقابزرگی، کارشناس بورس که پیش‌بینی می‌کند بازدهی بورس در سال ۱۴۰۱ بیشتر از ۳۰ درصد باشد، در این خصوص می‌گوید: اگر فرض کنیم شرایط پارامترهای موثر در بازار سرمایه به همین ترتیبی که الان هست ادامه یابد، یعنی جنگ اوکراین و روسیه به کشورهای دیگر ورود نکند، نرخ بهره به میزان فعلی باقی بماند، اوراق به ترتیب آخر سال ۱۴۰۰ کم منتشر شود، حجم نقدینگی با همین سرعت کنونی رشد کند و … از نظر من به دلیل عقب ماندن بورس از سایر کالاها چون، طلا، مسکن، ارز و دیگر بازارهای سرمایه‌ای، در سال پیش رو بازار سرمایه رشد خواهد کرد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه عقب‌ماندگی بورس در ۱۴۰۰ به دنبال ناهنجاری‌ها در سال ۹۹ رخ داد. به این معناکه بدبینی به بازار سرمایه با شدتی رشد کرد که اصلاحات و تعدیلات قابل توجه در سود عملکرد شرکت‌ها و صنایع تنها به اصلاح P/Eها منجر ‌شد. او با تاکید بر این نکات می‌افزاید: بنابراین من فکر می‌کنم در سال ۱۴۰۱ تنها حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بازار سرمایه در جبران عقب‌ماندگی در سال ۱۴۰۰ رشد خواهد کرد.

آقابزرگی در ادامه با بیان اینکه علاوه بر این اصلاح، من فکر می‌کنم بورس از سایر بازارها بازدهی بیشتری خواهد داشت، افزود: تحلیل‌های تکنیکال نشان می‌دهد که در میان مدت و بلندمدت بازدهی بورس بیشتر است. هم آثار تورم را که قطعا در سال ۱۴۰۱ خواهیم داشت در قیمت محصولات شرکت‌ها خود را نشان خواهد داد و در سود و زیان آنها اثرگذار خواهد بود. از این رو بازار سهام نسبت به دیگر بازارها پیش‌رو خواهد بود.

رشد صادرات به کمک بورس می‌آید

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان، علی سنگینیان که انتظار بازدهی ۲۰ تا ۳۰ درصدی بورس را در سال ۱۴۰۱ دارد در این خصوص می‌گوید: به دلیل انتظار بهبود قابل توجه تراز تجاری کشور در سال آینده رشد چندانی را برای قیمت ارز در سال آینده نمی‌بینم اما با توجه به بحران اوکراین بالا ماندن قیمت انرژی و مواد غذایی و برخی از کامادیتی‌ها را عامل رشد بازار می‌دانم.

افت کامودیتی‌ها مانع از رشد سودآوری شرکت‌های بورسی می‌شود

محمدرضا دم‌ثنا که پیش‌بینی می‌کند بورس در سال ۱۴۰۱ بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بازدهی داشته باشد، نظری مخالف این دارد  می‌گوید: به اعتقاد من بازدهی بورس در سال ۱۴۰۱ سه منشا اصلی دارد. اول رشد واقعی سود شرکت‌ها دوم، تورم و سوم رشد نسبت قیمت به درآمد بازار.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، برای سال آینده قیمت کامودیتی‌ها و کالاهای اساسی در بازارهای جهانی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت‌های اواخر سال ۱۴۰۰ خواهد بود که باعث میشود سود دلاری بازار حداقل ۱۰ درصد کاهش پیدا کند.

او در ادامه می‌افزاید: از سوی دیگر من پیش‌بینی می‌کنم تورم نقطه به نقطه آخر سال ۱۴۰۱ حداکثر ۳۰ درصد باشد، نسبت قیمت به درآمد را بدون تغییر می‌بینم. مجموع این موارد، بازدهی شاخص کل رو بین ۱۰ تا ۲۰ درصد قرار میدهد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....