تاریخ انتشار : دوشنبه 2 اسفند 1400 - 20:16
کد خبر : 78767

سیگنال منفی مجلس به دلار

سیگنال منفی مجلس به دلار

سیاست‌گذاری غلط از دلایل اصلی وضعیت‌کنونی در اقتصاد ایران است. قطعا تحریم در مصیبت وارده بر اقتصاد و جامعه اثرگذار بوده است؛ اما تحریم صرفا جرقه‌ای به میان انبار باروت اقتصاد ایران بود. اقتصاد ایران را سیاست‌گذاران و قانون‌گذاری اقتصادی به اینجا کشیده است تا با جرقه‌ای، مصیبتی این‌چنینی بر اقتصاد ایران آوار شود. بودجه

سیاست‌گذاری غلط از دلایل اصلی وضعیت‌کنونی در اقتصاد ایران است. قطعا تحریم در مصیبت وارده بر اقتصاد و جامعه اثرگذار بوده است؛ اما تحریم صرفا جرقه‌ای به میان انبار باروت اقتصاد ایران بود. اقتصاد ایران را سیاست‌گذاران و قانون‌گذاری اقتصادی به اینجا کشیده است تا با جرقه‌ای، مصیبتی این‌چنینی بر اقتصاد ایران آوار شود. بودجه عمومی دولت نیز در شکل‌گیری این وضعیت نقش اساسی داشته است. حالا دوباره فصل تصمیم‌گیری درباره بودجه رسیده و گرچه دولت تلاش حداقلی برای جلوگیری از آسیب بیشتر از مسیر بودجه به اقتصاد داشت، مجلس نه‌تنها در صدد است تلاش حداقلی دولت را پایمال کند حتی مواردی را درگیر ساخته که می‌تواند التهاب سنگین اقتصاد را به همراه داشته باشد؛ احتمال بازگشت نرخ ۴۲۰۰ به بودجه عمومی یکی از این موارد است.

ادامه سیاست ارز ترجیحی در اقتصاد ایران اثر حداقلی را در مسیر هدف سیاست‌گذار (حمایت از مصرف‌کنندگان) دارد، ولی آسیب‌های سنگینی را بر اقتصاد وارد می‌کند. به تازگی نیز رییس بانک مرکزی و سایر اعضای تیم اقتصادی دولت پرده‌های جدیدی از آسیب دلار ترجیحی بر اقتصاد برمی‌دارند. سیاست ارز ترجیحی به صورت مشخص عامل تشدید تورم‌ در اقتصاد ایران بوده و همچنان با عنوان حمایت از مصرف‌کننده در تلاش هستند که رانت ارز ترجیحی حفظ شود.

 

نمایندگان مجلس مخالف حذف ۴۲۰۰

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان   ،   گرچه دولت حالا در تلاش است تا ارز ترجیحی را حذف کند و سیاست‌های جایگزین مانند اعطای یارانه مستقیم یا بن کالایی و حمایت بیمه‌ای را جایگزین این سیاست تورم‌‌زا کند، اما به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس از واکنش جامعه هراس دارند یا این موضوع را بهانه برای فرار از مسئولیت سیاست‌گذاری درست قرار داده‌اند. در این موضوع که سیاست ارز ترجیحی سیاستی اشتباه است کسی تردیدی وارد نمی‌کند. در این موقعیت مخالفت با حذف این سیاست جالب توجه است. در این میان حتی موضوع رانت موجود در ارز ترجیحی نیز به عنوان مقاومتی در برابر حذف دلار ۴۲۰۰ مورد اشاره قرار می‌گیرد.

به هر حال باید گفت عدم حذف دلار ۴۲۰۰ بر شدت کسری بودجه دولت می‌افزاید و وابستگی به نفت را تشدید می‌کند. بر این اساس همان‌طور که در گزارش پیشین اشاره شد آسیب‌پذیری اقتصاد ایران بیشتر خواهد شد. در نتیجه اگر سیاست ارز ترجیحی ادامه پیدا کند احتمال التهاب را برای اقتصاد کشور افزایش می‌دهد و گرچه برجام در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت التهاب را کاهش دهد و نرخ دلار را کنترل می‌کند اما سیاست ارز ترجیحی این سیگنال را می‌دهد که در مدت زمان کوتاه‌تری باید در انتظار شروع التهاب سنگین در اقتصاد ایران بود.

وقتی دولت‌ها و مجلس‌ها در ایران ارز نفتی به دست می‌آورند با سیاست‌های خود بستر سرکوب سنگین ارز را فراهم می‌آورند، اما در عین حال فضا را برای التهاب سنگین آینده آماده می‌کنند. باید اشاره کرد گزارش مزبور با فرض حذف ارز ترجیحی و بر اساس لایحه بودجه دولت بوده است. با حفظ دلار ۴۲۰۰ کف نرخ دلار را باید سطوح کنونی دانست و در میان‌مدت نیز سرعت رشد بیشتری را برای دلار متصور بود؛ زمان شروع التهاب به شدت به درآمد نفتی و قیمت نفت وابسته است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....