تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 فروردین 1401 - 20:03
کد خبر : 85175

سیاست کووید صفر 

سیاست کووید صفر 

از آنجایی که مبارزه با همه‌گیری کووید-۱۹ وارد مرحله حساسی شده است، چین اعلام کرده است که به رویکرد کووید صفر پایبند خواهد ماند، زیرا در بیش از دو سال گذشته مؤثر بوده است. این خبر برای بسیاری از کشورهای جهان تسکین دهنده و الهام‌بخش بود، زیرا بسیاری از آنها هنوز هم نمیتوانند در مواجهه با

از آنجایی که مبارزه با همه‌گیری کووید-۱۹ وارد مرحله حساسی شده است، چین اعلام کرده است که به رویکرد کووید صفر پایبند خواهد ماند، زیرا در بیش از دو سال گذشته مؤثر بوده است.

این خبر برای بسیاری از کشورهای جهان تسکین دهنده و الهام‌بخش بود، زیرا بسیاری از آنها هنوز هم نمیتوانند در مواجهه با شیوع موج‌های جدید این بیماری رویکرد مناسبی در پیش بگیرند و بین سخت گیری و رها کردن موضوع مانده اند.

سیاست کووید صفر در چین برای پرجمعیت ترین کشور جهان بهترین انتخاب است و موفقیت این کشور را در حفظ جایگاهش و پیروزی نهایی بر این عامل بیماری زای مرگبار تضمین میکند.

سرزمین اصلی چین روز دوشنبه ۳۲۹۷ مورد تایید شده کووید-۱۹ را گزارش کرد که از این تعداد ۳۰۸۴ مورد در شانگهای بوده است، جایی که ۱۷ هزار و ۳۳۲ فرد ناقل بدون علامت به ثبت رسیدند. با این حال، چین هنوز در حمایت از رویکرد کووید صفر تزلزل نکرده است.

اعتماد چین به این رویکرد تا حد زیادی از موفقیت این کشور در کنترل این بیماری طی دو سال گذشته ناشی می شود.

با وجود اینکه اخیراً هزاران مورد ابتلا بطور روزانه گزارش شده، اما چین همچنان یکی از کشورهایی است که کمترین میزان ابتلا در جهان را دارد.

این رویکرد انعطاف پذیر همچنین چین را قادر ساخته است تا تعادل خوبی بین کنترل همه گیری و توسعه اقتصادی ایجاد کند.

چین اولین کشور در میان اقتصادهای بزرگ بود که توانست این همه گیری را تا حد زیادی تحت کنترل درآورد، اولین کشوری بود که کسب و کار و تولید را از سر گرفت و همچنین اولین کشوری بود که به رشد اقتصادی دست یافت.

در سال ۲۰۲۱، تولید ناخالص داخلی چین ۸٫۱ درصد نسبت به سال قبل رشد کرد و تجارت خارجی آن برای اولین بار از ۶ تریلیون دلار آمریکا فراتر رفت.

از آنجایی که برخی از مناطق چین مانند شانگهای هنوز زیر سایه ظهور مجدد کووید-۱۹ هستند، اما مردم و دولت چین از هیچ تلاشی برای مهار این ویروس مسری دریغ نمی‌کنند.

تعجبی هم ندارد که مشاغل و زندگی روزمره مردم تحت تأثیر اقدامات مدیریتی بصورت موقت تعطیل می‌شود، اما این روش همچنان بهترین راه برای کاهش خطرات و نجات جان افراد است.

اگرچه نوع فعلی اومیکرون ظاهراً شدت کمتری نسبت به دلتا دارد، اما هنوز هم می تواند به خصوص در میان افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، افراد مسن و کسانی که واکسینه نشده اند علائم جدی ایجاد کند و امکان بستری شدن آنها در بیمارستان و حتی مرگ را بوجود بیاورد.

کوتاه آمدن از موضع دفاعی برای کشوری با ۱٫۴ میلیارد نفر جمعیت که ۲۶۷ میلیون نفر از آنها بیش از ۶۰ سال سن دارند و بیش از ۲۵۰ میلیون نفر از آنها را نیز کودکان تشکیل میدهند، فاجعه بار خواهد بود.

به گفته لیانگ وان نیان، اپیدمیولوژیست برجسته چینی، اگر چین در مورد سیاست کووید صفر قاطع نباشد، ممکن است بهترین زمان را برای جلوگیری از افزایش مجدد موارد ابتلا را از دست بدهد، و در نتیجه  هزینه‌های بالاتر و عواقب غیرقابل تحملی را متحمل شود.

وو زون یو، رئیس اپیدمیولوژیست مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین نیز توضیح میدهد که رویکرد کووید صفر از طریق انجام اقدامات به موقع در مهار شعله‌های این اپیدمی باعث تضمین سلامت و ایمنی مردم میشود و از این رو بهترین انتخاب برای چین است.

درس مهم دیگری که باید از مبارزه چین با کووید در بیش از دو سال گذشته گرفته شود، موفقیت این کشور در مهار این ویروس است که خود نشان دهنده موهبتی برای جهان است.

چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، نقش تعیین کننده ای در تثبیت اقتصاد جهانی و از سرگیری زنجیره تامین مختل شده آن توسط کووید-۱۹ ایفا کرده است.

درست همانطور که بلومبرگ در دو سال گذشته تحلیل کرده، سیاست ضد همه گیری چین «از تعداد زیادی مرگ و میر در خانه جلوگیری کرده و باعث تضمین ارسال همه چیز از آیفون و تسلا گرفته تا کود و قطعات خودرو به بقیه جهان شده است.»

حتی در بحبوحه موج جدید ابتلا در شانگهای که یک عضو مهم در حلقه زنجیره تامین جهانی به شمار می‌رود نیز برخلاف گفته رسانه‌های غربی هیچ «تعطیلی مطلقی» تحمیل نشده بود. همچنین در حالی که ترافیک بندر شانگهای به دلیل شیوع جدید بیماری کاهش یافته بود، اما این مکان به طور شبانه روزی به فعالیت خود ادامه داد.

چین به دنیا نشان داده که با سیاست کووید صفر می‌توان بیماری‌های عفونی نظیر آن را مهار کرد و جهان باید درباره این معجزه بیشتر فرا بگیرد.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....