سه نیروی محرکه جدید برای تجارت خارجی چین
این تنها یک نمونه کوچک از کالاهای صادراتی موفق چین است. بر اساس دادههای منتشر شده توسط اداره کل گمرک چین در روز ۱۳ آوریل، صادرات کل خودروهای سواری برقی ، باتریهای لیتیوم و باتریهای خورشیدی در سه ماهه اول سال جاری ۶۶٫۹ درصد افزایش یافته و این امر باعث افزایش ۲ درصدی میزان رشد
این تنها یک نمونه کوچک از کالاهای صادراتی موفق چین است. بر اساس دادههای منتشر شده توسط اداره کل گمرک چین در روز ۱۳ آوریل، صادرات کل خودروهای سواری برقی ، باتریهای لیتیوم و باتریهای خورشیدی در سه ماهه اول سال جاری ۶۶٫۹ درصد افزایش یافته و این امر باعث افزایش ۲ درصدی میزان رشد کل صادرات چین شده و تأثیر آشکار در پیشبرد تجارت خارجی چین داشته است.
در حال حاضر، با توجه به افزایش تورم جهانی و رشد ضعیف اقتصادهای عمده، تقاضای خارجی نیز کمتر شده است. سازمان تجارت جهانی پیش بینی می کند که رشد تجارت جهانی امسال تنها ۱ درصد باشد که نسبت به سال گذشته حدود ۲٫۵ درصد کاهش می یابد. علاوه بر آن، خطرات ناشی از حمایتگرایی و درگیریهای ژئوپلیتیک نیز توسعه تجارت خارجی چین را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است.
بررسی آمارهای سه ماهه اول سال جاری میلادی نشان می دهد که ارزش کل واردات و صادرات کالاهای چین ۹٫۸۹ تریلیون یوان بوده که ۴٫۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. در همین مدت، ۴۵۷ هزار شرکت تجارت خارجی در چین مشغول فعالیت بودهاند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵٫۹ درصد افزایش یافته و نشان می دهد که تجارت خارجی چین با پشت سر گذاشتن یک چالش توانسته باثبات روند بهبود خود را آغاز کند و پایهای محکم را برای ارتقاء سطح کیفیت تجارت خارجی در طول سال بنا کند.
علاوه بر این، چین با تداوم ارتقای سطح اجرای سیاست درهای باز، از تجارت خارجی با قدرت حمایت میکند. امسال دهمین سالگرد اجرای ابتکار “کمربند و جاده” است. در سه ماهه اول امسال، واردات و صادرات به کشورها واقع در مسیر “کمربند و جاده” نسبت مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد بالاتر از نرخ رشد کلی بوده است.
علاوه بر این، از نظر محیط تجاری نیز مشکلات حمل و نقل بسیار کاهش یافته است و قیمت حمل و نقل دریایی در مقایسه با یک سال پیش به شدت کاهش پیدا کردهاست. بهینه سازی اقدامات مدیریتی برای رفت و آمد شهروندان چینی و خارجی که از از ۸ ژانویه امسال به اجرا در آمد نیز به شدت توسعه تجارت خارجی را ارتقا داده است. در سومین نمایشگاه بینالمللی محصولات مصرفی چین که هم اکنون در های نان برگزار می شود، خریدارانی از ۳۵ کشور و منطقه جهان حضور دارند.
در عین حال ، شرکتهای چینی نیز اقدامات خوبی را انجام دادهاند و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، در سه ماهه اول سال جاری ۲۵ هزار شرکت در چین میزان واردات و صادرات خود را افزایش دادهاند.
از ۱۵ آوریل، نمایشگاه کالاهای وارداتی و صادرات چین (نمایشگاه کانتون) در گوانگ جوئو برگزار میشود و نمایشگاههای حضوری به طور کامل احیا می شود. این دوره بزرگترین نمایشگاه کانتون در تاریخ خواهد بود و حدود ۳۵ هزار شرکت در بخش حضوری آن شرکت خواهند کرد. به عنوان نماد تجارت خارجی چین، برگزاری پرشور نمایشگاه کانتون بازتابی از سرزندگی تجارت خارجی چین خواهد بود.
محیط بینالمللی کنونی پیچیده و پرتنش است و چشم انداز تجار جهانی هنوز روشن نیست اما نکته مهمتر آن است که اقتصاد چین انعطافپذیری و ظرفیتهای بسیار دارد و روند اساسی بهبود آن در طولانی مدت تغییر نکردهاست. با بهبود عملکرد کلی اقتصاد چین ، انتظار می رود تجارت خارجی همچنان به پیشرفت خود ادامه دهد ومنافع بیشتری را برای جهان به همراه آورد.
ز
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰