تاریخ انتشار : شنبه 14 اسفند 1400 - 20:15
کد خبر : 80192

سهم‌خواهی روس‌ها، تهدید جدید برای برجام

سهم‌خواهی روس‌ها، تهدید جدید برای برجام

روسیه از دولت آمریکا در سطح وزارت امور خارجه تضمین کتبی خواست که پس از احیای برجام، حقوق روسیه در همکاری‌ها و روابط اقتصادی و سرمایه گذاری با جمهوری اسلامی ایران نقض نشود. یک مقام ایرانی به رویترز ضمن بیان اینکه مسکو این درخواست را دو روز پیش مطرح کرد، آن را برای مذاکرات «غیرسازنده»

روسیه از دولت آمریکا در سطح وزارت امور خارجه تضمین کتبی خواست که پس از احیای برجام، حقوق روسیه در همکاری‌ها و روابط اقتصادی و سرمایه گذاری با جمهوری اسلامی ایران نقض نشود. یک مقام ایرانی به رویترز ضمن بیان اینکه مسکو این درخواست را دو روز پیش مطرح کرد، آن را برای مذاکرات «غیرسازنده» خواند.

 آنچه بسیاری ترس آن را داشتند اتفاق افتاد؛ به نظر می‌رسد روسیه می‌خواهد از برجام امتیازگیری کند. ایران شنبه گفت که با ناظر هسته‌ای سازمان ملل برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده که می‌تواند به احیای توافق هسته‌ای کمک کند، با یک نقشه راه موافقت کرده است. اما روسیه خواسته‌هایی از ایالات متحده مطرح کرد که می‌تواند مذاکرات را به هم بزند.

مسکو از ایالات متحده ضمانت‌های کتبی خواسته مبنی بر اینکه تحریم‌های روسیه به همکاری این کشور با ایران تحت برجام لطمه‌ای وارد نمی‌کند. «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز به خبرنگاران گفت: «روسیه خواستار تضمین کتبی شده است که روند کنونی آغاز شده توسط ایالات متحده به هیچ وجه به حق ما برای همکاری آزاد و کامل تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری و همکاری نظامی-فنی با جمهوری اسلامی لطمه وارد نمی‌کند».

لاوروف روز یکشنبه در کنفرانس مطبوعاتی با «روسلان کازاکبایف» وزیر امور خارجه جمهوری قرقیزستان گفت: مذاکرات برای احیای برجام مسیر طولانی پیمود و موضوعات متعددی در این رابطه مورد توافق قرار گرفته و نکات مبهم زیادی برطرف شده است و من این تلاش‌ها را منصفانه می‌دانم.

وی افزود: از نظر ما اگر ایران موافقت کند، مراحل پذیرفتن سند برجام را می‌توان آغاز کرد.

لاوروف گفت که تحریم‌های روسیه به دلیل درگیری در اوکراین یک “مشکل” از دیدگاه مسکو ایجاد کرده است.

او گفت: «همه چیز خوب بود، اما بهمن تحریم‌های تهاجمی که از غرب فوران کرده است – و من می‌دانم که هنوز متوقف نشده است – بیش از همه نیاز به درک بیشتر حقوقدانان دارد».

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان،    اعلامیه ایران در حالی منتشر می شود که همه طرف‌های درگیر در مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن با هدف احیای توافق هسته‌ای گفته‌اند که به دستیابی به توافق در وین نزدیک شده‌اند.

 

واکنش‌ها به سهم‌خواهی روسیه

۱- یک مقام ارشد ایرانی به رویترز گفت، درخواست روسیه برای تضمین کتبی آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌های مسکو به همکاری مسکو با تهران لطمه نزند، برای مذاکرات احیای برجام “سازنده” نیست.

این مقام ایرانی گفت: روس ها از دو روز پیش این خواسته را روی میز (در مذاکرات وین) گذاشته بودند. این درک وجود دارد که روسیه با تغییر موضع خود در مذاکرات وین می خواهد منافع خود را در جاهای دیگر تامین کند. این اقدام برای مذاکرات هسته ای وین سازنده نیست.

۲- لورنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال هم نوشت: درخواست‌های جدید روسیه مذاکرات احیای برجام را تهدید می‌کند، چراکه مسکو اعلام کرده است که ضمانت‌های کتبی از آمریکا می‌خواهد مبنی بر اینکه تحریم‌های مربوط به اوکراین مانع از تجارت گسترده با ایران نخواهد شد.

او افزود: اگر ژوئن ۲۰۲۱ بود، شاید می‌توانستید در مورد این موضوع مذاکره کنید. اما اینطور نیست. ما واقعاً در زمانی هستیم که مقامات ایالات متحده و اروپا می‌گویند توافق یا اکنون یا هرگز. هفته‌ها مذاکره بر سر خواسته‌های روسیه روی میز نیست. پس یا لاوروف دارد به مذاکرات دراما تزریق می‌کند، یا مشکل بزرگی داریم.

۳- علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران هم در پاسخ به این سوال که آیا تقاضای روسیه به مذاکرات ۱۱ ماهه تهران و قدرت‌های جهانی آسیب می‌زند، گفت: «هنوز نه، اما تفکیک این دو بحران (جنگ در اوکراین و مذاکرات وین) برای مدت طولانی‌تری غیرممکن است».
واعظ افزود: «آمریکا می‌تواند برای کارهای مربوط به انتقال مواد شکافت‌پذیر مازاد به روسیه معافیت‌هایی صادر کند. اما این نشانه شروع تلفیق این دو موضوع است».

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....